Miksi kauppojen hyllyt ovat vieläkin tyhjinä Myllyn Paras -makaronista?
Kauppojen hyllyt ammottavat yhä tyhjyyttään tietyistä Myllyn Paras -pastatuotteista.MTV
Julkaistu 15.09.2023 11:20
Petra Tuominen
petra.tuominen@mtv.fi
Makaronitilanteen piti jo normalisoitua Myllyn Parhaan jättitakaisinvedon jälkeen, mutta kauppojen hyllyt näyttäisivät yhä olevan tyhjää täynnä. Mistä on kyse?
Iso erä erilaisia pastatuotteita vedettiin tuolloin varotoimenpiteenä myynnistä Lantmännen Cerealian toimesta, koska muutamista tuotteista löytyi pieniä metallinpaloja.
ja tilanteen normalisoituvan pian. Kauppojen hyllyiltä kadonneiden pastatuotteiden oli määrä palata kauppoihin arviolta elo-syyskuun vaihteessa.
Pastahyllyt yhä tyhjinä – miksi?
Satunnaisia eriä kyseisiä pastatuotteita onkin jo kaupoissa näkynyt, mutta hyllyt ovat silti monin paikoin yhä tyhjinä.
Myllyn Parhaan omistavan Lantmännen Cerealian viestintäpäällikkö Emelie Bontesse de Filippiskertoo MTV Uutisille yrityksen tekevän nyt kaikkensa, että Hyvinkäällä pystyttäisiin tuottamaan ja tehtaalta toimittamaan niin paljon makaronia kuin mahdollista.
– Kesän jälkeisten neljän ensimmäisen tuotantoviikon aikana meillä on ollut joitain häiriöitä, mikä on hyvin normaalia tämäntyyppisen tuotannon ylösajovaiheessa. Tuotannon aloittaminen tyhjästä on monimutkainen toimenpide, ja tavallisesti tarvitaan jonkin aikaa koneen hienosäätöön ja tasaisen laadun varmistamiseksi.
Viestintäpäällikön mukaan tuotanto kuitenkin nyt pyörii tehtaalla ja työntekijät ahkeroivat pastatuotannon parissa. Koska pastavarastoa ei vielä ole ehtinyt kertymään tehtaalle, näkyy tilanne edelleen kauppojen hyllyillä.
– Tiedämme, että kysyntä on erityisen kovaa nyt, koska pulaa tuotteista on ollut pitkään. Hyllyille laitettu pasta napataan nopeasti ja löytää tiensä kuluttajien keittiöihin ja kaappeihin. Kaiken kaikkiaan on vaikea ennustaa, milloin tilanne kaupoissa palautuu normaaliksi, mutta todennäköisesti siihen menee vielä jonkin aikaa.
Jättitakaisinvedon myötä Myllyn Parhaalle tuli luonnollisesti runsaasti reklamaatioita. Nyt lähes kaikkiin yhteydenottoihin on viestintäpäällikön mukaan jo pystytty vastaamaan ja tuotteita ostaneille korvattu ostosumma. Yritys ei kuitenkaan halua kommentoida tapauksen taloudellisia vaikutuksia.