Marko turvautui ruokaostoksilla monen suosimaan niksiin – tuli tavallista kalliimpi kahvipaketti

Espoolaisen ruokakaupan kassalla ei hötkyillä! Tällainen on hidas kassa 1:05 Espoolaisen ruokakaupan kassalla ei hötkyillä! Tällainen on hidas kassa
KATSO MYÖS: Espoolaisen ruokakaupan kassalla ei hötkyillä! Tällainen on hidas kassa.

Monen suosima kikka sopivan noutoajan varaamiseksi ruokakauppaostoksille saattaa päättyä hupaisasti ja vähän turhan hinnakkaasti.

Riihimäkeläiselle Marko Aholalle kävi niin sanotusti "klassisesti".

Ahola varasi itselleen ruokakauppaostosten noutoaikaa S-ryhmän verkkokaupassa valitsemalla ostoskoriin kahvipaketin ja tarkoituksenaan täydentää tilausta myöhemmin.

Täydentäminen ja tilauksen peruminen pääsivät vain unohtumaan, kunnes tilausta ei saanutkaan enää muokattua.

– Mietin, kun menin hakemaan sitä hemmetin kahvipakettia, että onko se oikeasti siellä pahvilaatikossa yksinään. No olihan se siellä, Ahola naureskelee.

Facebookin Ei menny niinku Strömsössä -ryhmässä käydyn keskustelun perusteella Ahola ei ole suinkaan ainoa, joka turvautuu kyseiseen noutoajan varauskikkaan.

Miksi ihmiset varaavat noutoaikoja etukäteen yhdellä tuotteella?

Jos ruokia yrittää tilata noudettavaksi lyhyellä varoitusajalla, sopivia noutoaikoja ei ole välttämättä enää tarjolla.

– Tapanani on tehdä monesti niin, että laitan vain jonkun tuotteen ostoskoriin, että saan maksettua ja varattua noutoajan, kun tiedän, että olen johonkin tiettyyn aikaan liikkeellä. Yleensä olen muistanut perua tai muokata [tilausta], Ahola kertoo.

Jos pystyy siis itse hieman ennakoimaan ja tietää itselleen sopivan noutoajan lähipäiviltä, noutoajan voi varata itselleen, vaikkei ostoslista olisikaan vielä ihan valmis.

Käytännössä tämä toimii niin, että lisäät verkkokaupassa koriin minkä tahansa tuotteen ja valitset noutoajankohdan. Tässä kohtaa ilmoitetulta pankkikortilta tehdään noin sentin suuruinen katevaraus ja koko maksu veloitetaan pankkikortilta vasta silloin kun keräily on suoritettu.

Tilausta voi muokata tai perua annettuun ajankohtaan asti.

"Osa asiakkaista tekee tarkoituksella yhden tuotteen tilauksia"

SOK:n liiketoiminnan kehittäjä Mira Korhonen kertoo MTV Uutisille, että Aholalle sattunut tilanne on hyvin harvinainen.

– Asiakas saa tilauksestaan vahvistusviestin sähköpostiin, jossa ilmoitetaan, mihin asti asiakas voi muokata tekemäänsä tilausta. Lisäksi jos asiakas on tehnyt tilauksen sovelluksemme kautta, hän saa vielä ilmoituksen tilauksen viimeisestä muokkaushetkestä, jotta hän muistaisi viimeistellä tilauksensa, Korhonen kertoo.

– Osa asiakkaista tosin tekee myös tarkoituksella yhden tuotteen tilauksia, joten aina kyse ei ole virheestä, Korhonen sanoo.

Pahvilaatikko yksinäiselle sipulille

Marko Ahola kertoo olleensa S-ryhmään yhteydessä asiakaspalvelu-chatin kautta sen jälkeen, kun muokkausmahdollisuus oli mennyt umpeen, mutta tilaus oltiin ehditty ottaa jo keräykseen.

Ahola ihmettelee, ettei kaupan suunnasta tullut minkäänlaista yhteydenottoa, että todellako hän halusi keräiltäväksi vain yhden kahvipaketin.

Lopulta pahvilaatikkoon kerätylle kahvipaketille tuli lisähintaa 1,90 euroa keräämisestä sekä 75 senttiä pahvilaatikosta. 

Ei menny niinku Strömsössä -ryhmässä myös muut Facebook-käyttäjät kertovat saaneensa joskus pahvilaatikkoon pakattuna vain yhden sipulin tai perunan.

Monen suosima kikka ei olekaan täysin ongelmaton, jos tilauksen täydentäminen tai peruminen ei jostain syystä muistu mieleen.

 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat