Löytyykö sinultakin tämä keittiöväline? Syytä hurjaan suosioon on ihmetelty Prismassa: "Määrä on lähes uskomaton"

Kauhujen keittiön pippuripihvejä leivänpaahtimessa:"Jos mikään ei syty palamaan, niin me ollaan jo onnistuttu tässä" 4:24 Kauhujen keittiön pippuripihvejä leivänpaahtimessa:"Jos mikään ei syty palamaan, niin me ollaan jo onnistuttu tässä"

Myyntidata paljastaa, millaisia keittiövälineitä suomalaiset ostavat Prismasta. Myyntihitti yllätti kauppaketjunkin.

Videolla: Voiko pihvin paistaa leivänpaahtimessa? MTV testasi.

Jos pitää nimetä yksi jokaisesta suomalaiskeittiöstä löytyvä väline, niin se on Prisman myyntidatan perusteella selkeästi kauha. Uusia kauhoja myydään vuosittain huikeita määriä kotikokkien tarpeisiin. Kauppaketjun kodin ja viihteen myyntipäällikkö Rauna Junnila kertoo, että pelkästään vuonna 2020 Prismoista ostettiin yli 200 000 kauhaa.

– Tämä määrä on lähes uskomaton, sillä lukuun ei lasketa mitään erityiskauhoja, kuten vaikka reikäkauhaa tai spagettikauhaa. Kyse on nimenomaan tavallisista keittiökauhoista, Junnila toteaa ja jatkaa:

– Syytä tähän olemme välillä Prismassakin ihmetelleet – keräilevätkö suomalaiset kauhoja, kuluuko niitä arjen käytössä paljon vai hukkaavatko ihmiset niitä tavallista enemmän. Olemme tulleet siihen tulokseen, että kotona pitää olla kauha joka tilanteeseen, koska se on käytännöllinen työkalu kaikkeen ruoanlaittoon, Junnila pohtii.

Kauhojen lisäksi kova menekki on myös erilaisilla leikkuulaudoilla sekä perinteisellä puisella paistinlastalla. Prismassa on myös huomattu, että suomalaiset rakastavat yhä perunaa, sillä perunapesureiden myynti on ollut kesäisin kasvussa.

Airfryereita ja riisikeittimiä viedään nyt vauhdilla hyllystä

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu airfryer-ilmafriteerauskeittimien hurjasta suosion kasvusta Suomessa. Primassa niiden myynti räjähti ja kasvoi vuodessa peräti 556 prosenttia ja myös K-ryhmän kaupoissa ne ovat olleet huippusuosittuja. Kesko nimesi airfryerin yhdeksi joulun 2020 hittituotteista.

– Tässä näkyy se, kuinka korona-aikana ei ole käyty ravintolassa, mutta on kuitenkin haluttu tehdä hyvää ja ravintolatasoista ruokaa. Myös airfryerin terveysetu perinteiseen rasvakeittimeen verrattuna on varmasti houkuttanut ihmisiä kokeilemaan tämän tyyppistä ruuanvalmistusta kotioloissa, pohtii Prisman Rauna Junnila.

Junnilan mukaan toinen esimerkki tästä kehityksestä on se, että riisinkeitinten myynti on kasvanut Prismoissa myös 43 prosenttia vuodessa. Niinkin arkisessa asiassa kuin riisin keittämisessä halutaan nyt nostaa tasoa. Joulukuussa korostuu sen sijaan paistomittareiden myynti.

– Mielenkiintoista on ollut myös huomata kuinka erilaiset high tech -mittarit, kuten digitaaliset bluetooth-paistomittarit, ovat grillaus- ja savustusbuumin myötä tulleet jäädäkseen perinteisten analogisten mittarien rinnalle, Junnila analysoi.


Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat