"Kuin kameleontti" – mistä tunnistaa hyvän tarjoilijan?

Vuoden Tarjoilija -kilpailun päätuomarin mukaan hyvä tarjoilija on kuin kameleontti, joka muuntautuu asiakkaan tarpeisiin.

Vuoden Tarjoilija -kilpailun päätuomari Janne Marin tietää, ettei tarjoilijan ammatti ole niin yksioikoista kuin usein luullaan.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut käydään tänä vuonna Kevätmessuilla, Helsingin Messukeskuksessa 26.-27.3. Ravintola-alan suomenmestaruuskilpailut mittaavat osallistujien ammattitaidon ja avaavat väyliä ammatilliseen menestykseen.

Vuoden Tarjoilija -kilpailun päätuomarina toimii Ravintolakoulu Perhon kasvatti ja tunnetuissa helsinkiläisravintoloissa useita vuosia tarjoilijana, hovimestarina sekä ravintolapäällikkönä työskennellyt Janne Marin.

– Vuosina 2001-2011 työskentelin Savoyssa ja Sundmansissa. Siinä tuli jonkun verran palkattua ja johdettua porukkaa salin puolella. Siltä pohjalta pystyn siis arvioimaan tarjoilijoita kilpailussa, Marin kertoo.

Millainen on hyvä tarjoilija?

Mistä sitten tunnistaa hyvän tarjoilijan? Marinin mukaan ammattitaitoinen tarjoilija on ennen kaikkea muuntautumiskykyinen.

– Hyvä tarjoilija osaa muuntautua ravintolan konseptin mukaiseen moodiin.  Hyvä tarjoilija on ikään kuin kameleontti: hän on läsnäoleva palvelussa, mutta osaa lukea myös tilanteen. Jos asiakas tarvitsee tilaa, niin hyvä tarjoilija osaa antaa sitä. Tarpeen tullen tarjoilija osaa myös viihdyttää, Marin kuvailee.

Tarvitseeko hyvän tarjoilijan osata palvella suomeksi?

– Fakta on, että ala on kansainvälistynyt EU:n myötä ja meille tulee henkilökuntaa muista maista. Sen myötä suomen kieli ei välttämättä ole henkilökunnalla heti hallussa, vaikka sitä kovasti työstettäisiinkin. Englannin kieli on suomalaisilla kuitenkin vahvoissa kantimissa. Itse näen sen hyvänä asiana. Saamme kansainvälistä ammattitaitoa ja ihmisiä, joilla on palo tehdä tätä ammattia. Jos ei asiakkaana pärjää englannin kielellä, niin joka ravintolasta löytyy kyllä joku tarjoilija, joka puhuu suomea, Vuoden Tarjoilija -kilpailun päätuomari Janne Marin toteaa.

Ammattitaitoinen tarjoilija tuntee läpikotaisin myös myytävän tuotteen. Jos asiakas haluaa tietää lisää annoksesta tai viinistä, on myös tarjoilijan omasta harrastuneisuudesta selkeää etua.

– Tarjoilijan henkilökohtainen mielenkiinto ruokaan ja viiniin helpottaa sitä omaa työtä hirveästi. Jos harrastaa ruokaa ja viinejä, tarjoilijan työ on huomattavasti mielekkäämpää ja se myös näkyy asiakkaalle asti. Kyllä se välittyy asiakkaalle, kun tarjoilija puhuu intohimolla tuotteesta.

Suomessa ammattitaitoisia tarjoilijoita

Vuoden Tarjoilija -kilpailun tuomaristossa istuvan Marinin mukaan suomalaisten tarjoilijoiden ammattitaito on verrattain hyvällä tasolla. Päätuomarin mielestä Suomessa saa tarjoilijoilta enenevissä määrin hyvää palvelua.

– Ruokakulttuurimme etsii koko ajan uusia teitä ja ruoasta puhutaan jatkuvasti.  Ravintolan salihenkilökuntaa kiinnostaa yhä enemmän viini ja sitä kautta myös ruoka sekä näiden kahden yhdistäminen.

Marin itse kokee saaneensa monesti parempaa palvelua Suomessa kuin vaikka monissa Keski-Euroopan maissa.

– Ylipäätään Pohjoismaissa ollaan todella hyvällä tasolla. Ja jos Eurooppaan verrataan, niin olen monta kertaa saanut parempaa palvelua Suomessa kuin vaikka Keski-Euroopassa.

KATSO VIDEO: Vuoden Tarjoilija 2014 Toni Yksjärvi Huomenta Suomen haastateltavana keväällä 2014. Huomioithan, että video ei välttämättä näy kaikissa mobiiliversioissa.

Vuoden Tarjoilija on kolmivaiheinen asiakaspalvelun ja tarjoilutaitojen suomenmestaruuskilpailu. Kevämessuilla 26.-27.3. tittelistä taistelee 12 alan ammattilaista, joista 6 etenee finaaliin. Lue lisää kilpailusta Elo-Säätiön sivuilta.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat