Mainos

Kolme asiaa, jotka ravitsemusterapeutti Rebecca ostaa aina ruokakaupasta, ja sinunkin kannattaisi: "Säästät selvää rahaa"

The Kitchn -ruokasivuston ravitsemusterapeutti vinkkaa raaka-aineita, jotka kannattaa napata ostoskoriin kauppareissulla.

Videolla: Tiedätkö, miten ruokaupassa pitäisi nyt toimia? Katso Marttojen ohjeet!

Ravitsemusterapeutti Rebecca Jaspan miettii joka sunnuntaiaamu herättyään seuraavaan viikon ruokalistaansa. Rebecca kertoo tiedostavansa sen olevan vähän hupsua, mutta jollain tavalla ruokien suunnittelu saa hänet innostumaan uudesta viikosta enemmän.

– Samalla pelaan ajatusleikkiä ja pohdin, miten saan parhaimman nautinnon ruoastani mahdollisimman vähällä rahalla. Tärkein kysymys siis on: Miten saan parasta vastinetta rahoilleni?

Ravitsemusterapeutin ominaisuudessa Rebecca tietää, että paras tapa tehdä ravitsemuksellisesti sekä kukkaroystävällisesti fiksuja ratkaisuja kaupassa on suunnitella kauppalista etukäteen.

– Ajan myötä olen löytänyt tiettyjä raaka-aineita, jotka auttavat minua tavoitteeseeni joka kerta. Tiedät varmasti jo monia hyviä rahaa säästäviä ruokia, kuten kananmunat, säilykepavut ja -tonnikala, mutta tässä kolme hieman yllättävämpää valintaani kauppalistalle, Rebecca kirjoittaa.

1. Proteiinipasta

Oletko huomannut kaupan hyllyillä pastaa, joka on tehty esimerkiksi kikherneistä ja linsseistä? Rebecca suosittelee nappaamaan proteiinipitoista pastaa ostoskoriin, vaikka sen hintalappu onkin korkeampi.

– Säästät silti selvää rahaa, sillä tässä pastassa on sekä hiilihydraattia että proteiinia. Sinun täytyy ain lisätä vihanneksia ja kastiketta saadaksesi ravitsevan aterian. Proteiinipastassa on 22 grammaa proteiinia per annos, joten et tarvitse välttämättä lihaa, kanaa etkä kalaa ruokalaskuasi kasvattamaan, Rebecca vinkkaa.

2. Maapähkinävoi

Mapähkinävoi on muita pähkinävoita huomattavasti edullisempaa. Rebecca muistuttaa, että se on erittäin monipuolinen raaka-aine.

– Se on täydellinen levite leivän, hedelmän tai vaikka sellerin päälle, mutta myös loistava lisä mihin tahansa leipä-, keksi- tai patukkareseptiin. Voit myös sekoitaa soijakastiketta, riisiviinietikkaa, seesamiöljyä ja maapähkinävoita saadaksesi kermaisen maukkaan kastikkeen. Siinäs näette, maapähkinä voi olla aamupala, lounas, välipala tai illallinen!

3. Kokonaiset vihannekset

Valmiiksi pilkotut vihannekset tai vihannessekoitukset saattavat näyttää houkuttelevilta, mutta kannattaa verrata niiden kilohintaa kokonaisiin vihanneksiin.

– Vaikka kokonaiset vihannekset veisivät muutaman minuutin enemmän valmistusaikaa, ne ovat paljon kevyempiä lompakolle. Kun ostan kokonaisia porkkanoita, voin käyttää naatit pestoon. Näin vähennän hävikkiä ja saan ainesosan, joka minun pitäisi muuten ostaa erikseen.

Lähde: The Kitchn

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja