Suomalaiset haluavat nyt juoda kevyitä ja raikkaita juomia, mikä näkyy muun muassa kuohuviinien, roseeviinien ja monien valkoviinien suosion kasvuna. Myös terveystietoisuus ja luonnonmukaisuus näkyvät juomavalinnoissa yhä enemmän.
Yleinen trendi on, että viinikulttuuri kulkee mutkattomampaan ja helpommin lähestyttävään suuntaan. Nauttiakseen viineistä ei tarvitse olla viinien asiantuntija.
– Suomessakin viineihin on liittynyt tietynlaista mystifiointia ja monimutkaisuutta, mutta siitä ollaan pääsemässä pikkuhiljaa irti. Mutkaton lähestyminen viineihin ja valinnan helpottaminen ovat tätä päivää, kertoo Altian Consumer Insight Manager Milla Sorsakivi.
Kuohuvat, rosee ja riesling suosiossa
Kuohuviinit ovat kasvattaneet suosiotaan tasaisen varmasti yli kymmenen vuoden ajan.
– Kuohuviinejä on perinteisesti nautittu lähinnä juhlatilaisuuksissa. Nykyään kuohuviini on yhä useammin myös rentojen ja epämuodollisten tilaisuuksien juomavalinta. Kuluttajat suosivat tällä hetkellä viinejä, joissa yhdistyy keveys, hedelmäisyys ja hauskuus, ja kuohuviinit vastaavat tähän kysyntään, Milla Sorsakivi sanoo.
Suomen vähittäiskaupassa kuohuviinimarkkinan kasvu on tullut erityisesti espanjalaisten cavojen, italialaisten proseccojen ja ranskalaisten samppanjoiden myynnin kasvusta.
Kuohuviinien ohella roseeviinit ja valkoviinit ovat kasvattaneet suosiotaan suomalaiskuluttajien keskuudessa. Kun tarkastellaan viinien vähittäiskauppaa, punaviinejä ostetaan yhä kokonaisuudessaan enemmän kuin valkoviinejä, mutta ero on kutistunut viime vuosina.
