Alko paljasti maanantaina tammikuun 2021 myyntitilastonsa. Kuohuviinien myynneissä tapahtui pieni, mutta historiallinen muutos.
Videolla: Mitä eroa on samppanjalla, cavalla ja proseccolla ja mitä Alkosta kannattaisi valita? Kuohuviiniasiantuntija vastaa.
MTV Uutisten Makuja.fi -ruokasivustolla kerrottiin perjantaina Alkon ennustamista juomatrendeistä vuodelle 2021. Alkon mukaan laseissa nähdään tänä vuonna trendikkäitä mocktaileja ja simppeleitä kahden raaka-aineen drinkkejä myös kuplivana. Lisäksi nousussa ovat klassiset kuohuviinidrinkit sekä uudet juomat, kuten roseeprosecco.
– Koronapandemian vaikutukset näkyvät ja tuntuvat. Kotikokkaaminen on lisääntynyt ja ruokaan ja juomaan panostetaan. Tuttu ja turvallinen ovat arvossaan. Vihreät valinnat, lähi- ja pientuotanto sekä kotimaiset raaka-aineet kiinnostavat. Uskomme, että nämä asiat pysyvät myös pandemian jälkeen, totesi Alkon hankinta- ja valikoimajohtaja Anu Koskinen.
Italialaiset kuohuviinit ohittivat historiallisesti Espanjan kuohuviinit
Myös juomien ilmastovaikutukset kiinnostavat nyt suomalaisia. Alko vastaa tähän tarpeeseen hiilineutraali-symbolin avulla. Symbolilla merkitään tuotteet, joiden päästöjä on todennetusti vähennetty ja jäljelle jäävät päästöt kompensoitu. Merkinnän saadakseen tuotteella on oltava ulkopuolisen tahon varmentama sertifikaatti, joka on näkyvillä tuotteen etiketissä
