Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Tässäkö suomalaisten uusi suosikkiskumppa? Alkossa tapahtui tammikuussa kuohuviinimullistus: "Ero on hiuksenhieno, mutta historiallinen"

Shutterstock
Julkaistu 15.02.2021 19:55

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Alko paljasti maanantaina tammikuun 2021 myyntitilastonsa. Kuohuviinien myynneissä tapahtui pieni, mutta historiallinen muutos. 

Videolla: Mitä eroa on samppanjalla, cavalla ja proseccolla ja mitä Alkosta kannattaisi valita? Kuohuviiniasiantuntija vastaa.

MTV Uutisten Makuja.fi -ruokasivustolla kerrottiin perjantaina Alkon ennustamista juomatrendeistä vuodelle 2021. Alkon mukaan laseissa nähdään tänä vuonna trendikkäitä mocktaileja ja simppeleitä kahden raaka-aineen drinkkejä myös kuplivana. Lisäksi nousussa ovat klassiset kuohuviinidrinkit sekä uudet juomat, kuten roseeprosecco.

– Koronapandemian vaikutukset näkyvät ja tuntuvat. Kotikokkaaminen on lisääntynyt ja ruokaan ja juomaan panostetaan. Tuttu ja turvallinen ovat arvossaan. Vihreät valinnat, lähi- ja pientuotanto sekä kotimaiset raaka-aineet kiinnostavat. Uskomme, että nämä asiat pysyvät myös pandemian jälkeen, totesi Alkon hankinta- ja valikoimajohtaja Anu Koskinen.

Italialaiset kuohuviinit ohittivat historiallisesti Espanjan kuohuviinit

Myös juomien ilmastovaikutukset kiinnostavat nyt suomalaisia. Alko vastaa tähän tarpeeseen hiilineutraali-symbolin avulla. Symbolilla merkitään tuotteet, joiden päästöjä on todennetusti vähennetty ja jäljelle jäävät päästöt kompensoitu. Merkinnän saadakseen tuotteella on oltava ulkopuolisen tahon varmentama sertifikaatti, joka on näkyvillä tuotteen etiketissä

Nyt Alkolta tiedotetaan, miten vuosi 2021 lähti käyntiin juomamyynneissä. Alkon tammikuun 2021 myynnit kasvoivat 8 prosenttia edellisvuoden tammikuuhun verrattuna. 

Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin 38,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Punaviinien kysyntä kasvoi 12,3 prosenttia ja valkoviinien 8,5 prosenttia. Oluiden myynti kasvoi 8,7 prosenttia ja alkoholittomien 7,4 prosenttia. Muiden väkevien tuoteryhmässä myynti kasvoi 12,8 prosenttia.

Perinteisesti suurin kuohuviinimaa Espanja menetti tammikuun myyntiluvuissa paikkansa Italialle.

– Italian kuohuvaa myytiin tammikuussa 85 000 litraa ja Espanjan kuohuviinejä 84 000 litraa. Ero on hiuksenhieno, mutta historiallinen. Näyttävät pakkaukset ja raikas hedelmäisyys kiehtovat suomalaista kuluttajaa, kertoo tuotepäällikkö Karina Tiihonen.

Tiihosen mukaan historiallinen muutos on ainakin osittain roseeproseccon ansiosta

– Vaaleanpunaisen ja kuplat yhdistävä roseeprosecco on osaltaan avittanut Italian suosiota yhdessä keveyden ja raikkauden trendin kanssa. Itse uskon Italian kuohuviinien kasvun jatkuvan, sillä se on kuohuviinimaana hyvin monipuolinen.

Cavaa Espanjasta ja proseccoa Italiasta! Espanjalaisen cavan valmistukseen voidaan käyttää monia eri rypäleitä ja juoma valmistetaan kuohuviinien perinteisellä menetelmällä, joka kulkee myös samppanjamenetelmän nimellä. Italialaista proseccoa valmistetaan puolestaan tankkikäymismenetelmällä pääosin glera-rypäleestä. Proseccon valmistamiseen saa käyttää 15 prosenttia muita rypälelajikkeita.

Kuohuviinien maltillinen myynnin kasvu puna- ja valkoviineihin verrattuna jatkuu viime vuodesta, tammikuun myynnin kasvu oli hieman alle kolme prosenttia. Alkolta muistutetaan, että kuplivat yhdistetään usein sosiaalisiin tilanteisiin, joita korona on merkittävästi rajoittanut.

Lue myös: Alkosta paljastetaan vuoden 2021 hittijuomat – selkeitä trendejä näkyvissä: "Mahdollisimman yksinkertaista"

Lähde: Alko

Lisää aiheesta:

Näitä viinejä suomalaiset ostavat nyt Alkosta – valkoviinien perinteiselle ykköselle löytyi haastajaAlko ennustaa vuoden hittijuomat: Tämän oluen suosio se vain jatkuu – laseissa nyt jopa "nestemäisiä mokkapaloja"Joko olet maistanut? Palkitut ja kehutut kuohuviinit vapuksi – 15 euron budjetti riittää!Mitä suomalaisten ostoskoreihin nyt sujahtaa Alkossa? Näiden juomien kysyntä kovassa kasvussa Alkosta paljastetaan vuoden 2021 hittijuomat – selkeitä trendejä näkyvissä: "Mahdollisimman yksinkertaista"Alkon hittijuomalla taas hurja myynnin kasvu – suomalaiset litkivät ennätystahtiin: "Voimme jo puhua vaaleanpunaisesta vallankumouksesta"
JuomatViinitAlkoMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 3.11.16:59
    Olut

    "Olutsekoilulle" stoppi: Vanha suosikki on taas hitti

  • 3.11.08:22
    Kahvi

    Kahvissa piilee yllättävä terveyspommi: "Moni ei hyödynnä"

  • 26.10.09:43
    Ruokakauppa

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 17.10.14:32
    Viinit

    Tässä on "Alkon paras punaviini" – voittaja valittiin 250 pullon joukosta

  • 22.9.14:47
    Ilmiöt

    Hämmentävästä juomasta tuli ilmiö Suomessa