Mainos

Tässäkö suomalaisten uusi suosikkiskumppa? Alkossa tapahtui tammikuussa kuohuviinimullistus: "Ero on hiuksenhieno, mutta historiallinen"

Alko paljasti maanantaina tammikuun 2021 myyntitilastonsa. Kuohuviinien myynneissä tapahtui pieni, mutta historiallinen muutos. 

Videolla: Mitä eroa on samppanjalla, cavalla ja proseccolla ja mitä Alkosta kannattaisi valita? Kuohuviiniasiantuntija vastaa.

MTV Uutisten Makuja.fi -ruokasivustolla kerrottiin perjantaina Alkon ennustamista juomatrendeistä vuodelle 2021. Alkon mukaan laseissa nähdään tänä vuonna trendikkäitä mocktaileja ja simppeleitä kahden raaka-aineen drinkkejä myös kuplivana. Lisäksi nousussa ovat klassiset kuohuviinidrinkit sekä uudet juomat, kuten roseeprosecco.

– Koronapandemian vaikutukset näkyvät ja tuntuvat. Kotikokkaaminen on lisääntynyt ja ruokaan ja juomaan panostetaan. Tuttu ja turvallinen ovat arvossaan. Vihreät valinnat, lähi- ja pientuotanto sekä kotimaiset raaka-aineet kiinnostavat. Uskomme, että nämä asiat pysyvät myös pandemian jälkeen, totesi Alkon hankinta- ja valikoimajohtaja Anu Koskinen.

Italialaiset kuohuviinit ohittivat historiallisesti Espanjan kuohuviinit

Myös juomien ilmastovaikutukset kiinnostavat nyt suomalaisia. Alko vastaa tähän tarpeeseen hiilineutraali-symbolin avulla. Symbolilla merkitään tuotteet, joiden päästöjä on todennetusti vähennetty ja jäljelle jäävät päästöt kompensoitu. Merkinnän saadakseen tuotteella on oltava ulkopuolisen tahon varmentama sertifikaatti, joka on näkyvillä tuotteen etiketissä

Nyt Alkolta tiedotetaan, miten vuosi 2021 lähti käyntiin juomamyynneissä. Alkon tammikuun 2021 myynnit kasvoivat 8 prosenttia edellisvuoden tammikuuhun verrattuna. 

Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin 38,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Punaviinien kysyntä kasvoi 12,3 prosenttia ja valkoviinien 8,5 prosenttia. Oluiden myynti kasvoi 8,7 prosenttia ja alkoholittomien 7,4 prosenttia. Muiden väkevien tuoteryhmässä myynti kasvoi 12,8 prosenttia.

Perinteisesti suurin kuohuviinimaa Espanja menetti tammikuun myyntiluvuissa paikkansa Italialle.

– Italian kuohuvaa myytiin tammikuussa 85 000 litraa ja Espanjan kuohuviinejä 84 000 litraa. Ero on hiuksenhieno, mutta historiallinen. Näyttävät pakkaukset ja raikas hedelmäisyys kiehtovat suomalaista kuluttajaa, kertoo tuotepäällikkö Karina Tiihonen.

Tiihosen mukaan historiallinen muutos on ainakin osittain roseeproseccon ansiosta

– Vaaleanpunaisen ja kuplat yhdistävä roseeprosecco on osaltaan avittanut Italian suosiota yhdessä keveyden ja raikkauden trendin kanssa. Itse uskon Italian kuohuviinien kasvun jatkuvan, sillä se on kuohuviinimaana hyvin monipuolinen.

Cavaa Espanjasta ja proseccoa Italiasta! Espanjalaisen cavan valmistukseen voidaan käyttää monia eri rypäleitä ja juoma valmistetaan kuohuviinien perinteisellä menetelmällä, joka kulkee myös samppanjamenetelmän nimellä. Italialaista proseccoa valmistetaan puolestaan tankkikäymismenetelmällä pääosin glera-rypäleestä. Proseccon valmistamiseen saa käyttää 15 prosenttia muita rypälelajikkeita.

Kuohuviinien maltillinen myynnin kasvu puna- ja valkoviineihin verrattuna jatkuu viime vuodesta, tammikuun myynnin kasvu oli hieman alle kolme prosenttia. Alkolta muistutetaan, että kuplivat yhdistetään usein sosiaalisiin tilanteisiin, joita korona on merkittävästi rajoittanut.

Lähde: Alko

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja