Mainos

Tutkimus paljasti: Jouluruoka on suomalaisille jopa perheen kanssa vietettyä aikaa tärkeämpää – tässä ovat joulupöydän ehdottomat ykköset

Lejoksen toteuttamassa Joulu on sun -tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten joulunviettoon ja joulun ajan ruokailuun liittyviä merkityksiä ja mieltymyksiä. Tulosten perusteella suomalaiset ovat verrattain perinteisiä joulunviettäjiä.

Videolla: Joko testasit hittijoulutortut? Kokeile lumihiutaletorttuja!

Enemmistö suomalaisista on mieleltään jouluihmisiä, selviää tuoreesta Lejoksen toteuttamasta tutkimuksesta. Kyselytutkimukseen vastasi 1055 18–75-vuotiasta suomalaista, joista jopa kaksi kolmesta (67 prosenttia) pitää joulua erittäin tai melko merkittävänä juhlana. 

Tulokset osoittavat, että joulutunnelman suomalaisille tekee jouluruoka, ja se menee jopa perheen ja ystävien kanssa yhdessä vietetyn ajan edelle. Kaikista vastaajista jopa neljä viidestä piti jouluruokaa tärkeimpänä joulutunnelman luojana. Myös muut tekijät vaikuttavat joulutunnelman syntymiseen, mutta ero kärkeen on selkeä – kakkossijalla tulevat jouluvalot ja kynttilät.

Kinkku on edelleen kunkku

Suomessa kinkku on yhä joulupöydän kuningas, ja kaksi kolmesta valitsee sen juhlapyhien ykkösruoaksi. Kinkku on tärkein 55–64-vuotiaiden ikäryhmässä. Kinkun merkitys putoaa kuitenkin nuoremmissa ikäryhmissä, ja esimerkiksi 18–24-vuotiaiden joukossa enää puolet ikäryhmästä piti kinkkua tärkeimpänä joulupöydän ruoista.

Joulu on sun -tutkimuksen mukaan suuri enemmistö suomalaisista aloittaa jouluun valmistautumisen marras–joulukuussa. Erot tulevat esille miesten ja naisten välillä, sillä lähes puolet kyselyyn vastanneista naisista kertoo aloittavansa valmistautumisen marraskuussa, kun miehistä samoin tekee vain neljännes. Enemmistö miehistä (56 prosenttia) aloittaakin valmistautumisen vasta joulukuussa, kun naisten keskuudessa vastaavasti toimii kolmannes.

Kinkun jälkeen suosituimmat joulupöydän ruoat ovat juureslaatikot (43 prosenttia), riisipuuro (28 prosenttia), joulutortut (22 prosenttia) sekä graavilohi ja muut graavikalat (19 prosenttia). Kasvis- ja vegaaniruokavaliota sekä fleksitaristista ruokavaliota noudattaville vastaajille juureslaatikot olivat kuitenkin eniten joulutunnelmaa tuova ruokalaji.

–  Kinkun suosio joulupöydässä on edelleen vahva. Tämä voi korostua korona-aikana, kun tutuista ruoista haetaan turvaa epävarmaan tilanteeseen. Kinkun merkityksen väheneminen nuorten aikuisten keskuudessa kertoo osaltaan kasvissyönti- ja fleksaustrendistä, jota tämä ikäryhmä ajaa muita vahvemmin eteenpäin. Herkullisia kasvisvaihtoehtoja on jo noussut joulupöytään tarjolle, ja niiden kysyntä kasvanee entisestään, ennustaa Lejoksen markkinointijohtaja Katri Heinonen.

Nuoren ja vanhemman väestön syömisessä on tutkimustulosten valossa tapahtumassa murros. Siinä missä vanhemmille ikäpolville merkittävämpiä ovat perinteiset lämpimät ruoat ja suolaiset herkut, nuoret nostavat yhä enemmässä määrin makeat leivonnaiset, jälkiruoat, suklaat ja konvehdit isompaan rooliin joulun ruokailussa.

Joulu on sun -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 12.–17.10.2020. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat joulua viettävät suomalaiset. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuskyselyyn vastasi kokonaisuudessaan 1055 henkilöä.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja