Mainos
Mainos

Jatkuva napostelu on terveysriski! Näin hurjalla tavalla jatkuva syöminen vaikuttaa elimistöömme

Syömme useammin kuin koskaan ennen – ja se saattaa vahingoittaa terveyttämme odottamattomilla tavoilla.

Nykypäivänä ihmiset syövät useammin kuin koskaan ennen, ja usein syöminen tapahtuu varsinaisten ateriointiaikojen ulkopuolella.

Tämä ympäri vuorokauden jatkuva syöminen voi aiheuttaa elimistöön pysyvän tulehdustilan, joka on puolestaan liitetty moniin elintapasairauksiin.

Syö harvemmin, mutta paremmin

Kun syömme, emme ota ainoastaan vastaan ravintoaineita, vaan laukaisemme samalla immuunijärjestelmämme tuottamaan väliaikaista tulehdusvastetta. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen syöty ateria aiheuttaa immuunijärjestelmään fysiologista stressiä.

Jos napostelet jatkuvasti ympäri vuorokauden, elimistösi voi ajautua jatkuvaan tulehdustilana. Krooninen matala-asteinen tulehdus on puolestaan liitetty moniin elintapasairauksiin, kuten sydänsairauksiin ja tyypin 2 diabetekseen.

Sen lisäksi, että jatkuva napostelu kasvattaa tulehdusriskiä, se johtaa usein myös painonnousuun. Jos napostelu painottuu ilta-aikaan, meillä on sinulle entistäkin huonompia uutisia. Myöhäinen syöminen on tutkimuksissa yhdistetty korkeaan kolesteroliin ja korkeaan verensokeriin.

Ongelmat helposti ratkaistavissa

Ongelmat voit välttää luopumalla turhasta napostelusta ja keskittymällä täyspainoisiin, vatsaa täyttäviin aterioihin.

Syömiseen käytettävä aikaikkuna kannattaa pitää mahdollisimman lyhyenä, mikä tarkoittaa sitä, että saatat joutua siirtämään ilta-ateriaasi aikaisemmaksi.

Kun teet nämä muutokset rutiineihisi, kehosi kiittää.

Lähde: Independent

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja