Suomalaiset ovat hamstranneet useamman eri tuoteryhmän ruokia koronakriisissä, ruokakauppaketjujen johtajat kertovat Iltalehdelle.
Poikkeustilanteen aiheuttama eristäytyminen koteihin on saanut suomalaiset sankoin joukoin ruokaostoksille. Kerroimmme jo aiemmin, että esimerkiksi jauheliha on nyt myynyt suomalaiskaupoissa kuin häkä.
Iltalehden haastattelemien kauppaketjupäälliköiden mukaan useissa tuotteissa nähdään nyt kymmenien prosenttien kasvua myynnissä. SOK:n vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu sanoo, että joidenkin tuotteiden kohdalla voidaan puhua jopa menekin moninkertaistumisesta.
Säilykkeitä, valmisruokaa, leipää, pastaa...
Sen lisäksi, että vessapaperit, käsidesit ja nestesaippuat ovat kasvattaneet myyntejään, myös ruokaosastolla nähdään selkeitä hamstraushittejä. S-ryhmässä pastojen, riisien ja jauhojen myynti on kasvanut 200 prosenttia, säilykkeiden 117 prosenttia ja näkkileipien sekä hapankorppujen myynti yli 160 prosenttia. Yksittäisistä tuotteista hiteiksi ovat nousseet muun muassa makaroni, kananmunat, tonnikala, hernekeitto ja kaurahiutaleet. Myös tuoreen hiivan myynti on kaksinkertaistunut.