Mainos

Ennennäkemätön karkki tulossa suomalaiskauppoihin: "Meiltä on jo pitkään toivottu..."

Cloetta lanseeraa kauppoihin uuden Aakkoset-makeisen, jollaista ei ole aiemmin nähty. 

Erilaiset karkit maistuvat suomalaisille vuodesta toiseen, vaikkakin makeisten ja suklaan myynti kasvoi koronavuonna 2020 aiempaa vähemmän. Niiden myynnin kasvu oli viime vuonna hyvin maltillista.

– Se on yllättävä asia, koska esimerkiksi lamavuosina näiden tuotteiden myynti on kasvanut. Olisi voinut ajatella, että pandemiankin aikana kulutus olisi kasvanut, ihmetteli Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto  MTV Uutisille helmikuussa.

Sen sijaan terveellisemmät tuotteet kiinnostavat suomalaisia entistä enemmän. Tähän markkinarakoon iskee nyt myös makeisvalmistaja Cloetta ennennäkemättömällä uutuudellaan.

Karkki, jossa on puolet hedelmää

Aakkoset-uutuus tuo makeishyllyyn karkin, jonka pääraaka-aineena on hedelmä. Uudet Aakkoset Aito & Hedelmäinen -pussit sisältävät 50 prosenttia hedelmää. Hedelmä saadaan tuotteisiin omenasosetiivisteestä, päärynätäysmehutiivisteestä ja hedelmätäysmehuista. Kauppoihin tulee kaksi eri pussia. 

Makeisten väri on peräisin värjäävistä elintarvikkeista sekä luontaisista väriaineista. Makeisissa on käytetty värjäävinä elintarvikkeina muun muassa mustaporkkana-, bataatti, omena, porkkana- ja mustaviinimarjatiivistettä. Väriaineina on käytetty kurkumiinia ja paprikauutetta.

– Meiltä on jo pitkään toivottu luonnollisempia makeisia, jotka sisältävät vähemmän keinotekosia lisäaineita. Aakkoset Aito & Hedelmäinen on vastaus tähän. Korkean hedelmäpitoisuuden lisäksi makeiset ovat vegaanisia, gluteenittomia ja sisältävät vain luontaisia aromeja, kertoo Cloettan makeispussien tuoteryhmäpäällikkö Heidi Pekkala.

Cloettan mukaan on tuotannollisesti vaativaa kehittää makeinen, joka sisältää puolet hedelmää ja joka näyttää, maistuu ja tuntuu karkilta. Uutuusmakeinen onkin Cloettan pitkän, noin kaksi vuotta kestäneen kehitystyön tulos ja makeiskategoriassa täysin uudenlainen tuote. Sen kehittämiseen on osallistunut satoja kuluttajia.

– Voisi kuvitella, että uusien, näin paljon hedelmää sisältävien karkkien kehittäminen olisi helppoa, mutta siinä tapauksessa niitä olisi jo tarjolla. Olemme tehneet tehtaalle merkittäviä investointeja, varmistaneet huolellisesti raaka-aineet ja valinneet pusseihin makutestien perusteella kuluttajien suosikit.

Pekkalan mukaan Cloetta tuo samoja karkkeja markkinoille eri brändien alla myös muissa Pohjoismaissa ja Hollannissa. 

Myös muilla makeisvalmistajilla, kuten Fazerilla, on jo valikoimissaan karkkeja, jotka sisältävät vain luontaisia värejä ja aromeja. Niissä ei kuitenkaan ole käytetty pääraaka-aineena hedelmää.

***


Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja