Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Korona muutti suomalaisten ostoskorin sisältöä: Vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoi – makeishyllyltä löytyy suurin yllätys

2:04Korona muutti suomalaisten ostoskorin sisältöä – vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoiKorona-aika on muuttanut suomalaisten ostoskäyttäytymistä – näitä tuotteita ostettiin aiempaa enemmän
Julkaistu 05.02.2021 07:02
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Korona-aika on muuttanut suomalaisten ruokaostoksia. Eniten on kasvanut vihannesten myynti. Myös naudanlihaa ja alkoholitonta olutta ostetaan aiempaa enemmän. Sen sijaan makeisten ja suklaan myynti kasvoi aiempaa vähemmän. Tiedot käyvät ilmi Päivittäistavarakauppa ry:n ja Tilastokeskuksen keräämistä tiedoista.

Korona-aika kasvatti viime vuonna päivittäistavarakaupan myyntiä kahdeksalla prosentilla. Eniten kasvoi vihannesten myynti.

– 12 prosenttia kasvoi vihannesten ostaminen viime vuonna ja merkittäväksi sen tekee se, että hintataso näissä tuotteissa aleni 4 prosenttia eli se kilomäärä on kasvanut vielä enemmän, huomauttaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Kauppa, liha
Sekä naudanlihan että broilerin myynti on kasvanut korona-aikana.MTV

Ruokaa laitetaan entistä enemmän kotona

Vihannesten lisäksi ostoskoreihin kertyi aiempaa enemmän alholijuomia ja alkoholittomia juomia, ruokatuotteita ja lihaa. Muutoksia selittää muun muassa se, että ruokaa laitetaan nyt kotona entistä useammin.

– Ihmiset ovat olleet kotona enemmän etätöiden takia ja keväällä koulujen sulkemisten takia ja näiden muiden rajoitusten takia. Matkailu on vähentynyt  ja ihmiset laittavat enemmän ruokaa kotona, pohtii Luoto muutosten syitä.

Asiakkaat kertovat, että ostoskorissa on pääosin samoja tuotteita kuin aikaisemminkin.

– Ostokset eivät ole sanottavammin muuttuneet. Ehkä sitä yrittää ostaa vähän enemmän kerralla. Kokkaaminen on lisääntynyt. Se on ollut suuri ilo tässä ja itse asiassa ihan kiva harrastus, sanoo Juhani Seppälä.

– Ehkä isompia eriä tulee ostettua, mutta aika samoja tuotteita, ei ole hirveästi muutoksia. Tietenkin ruokaa tulee tehtyä kotona paljon enemmän nyt, tunnustaa Ilkka Suoanttila.

Kauppa, alkoholiton olutAlkoholittoman oluen myynti kasvoi viime vuonna 30 prosentilla.MTV

Kovin kasvu alkoholittomissa juomissa

Juomahyllyllä suomalaisten ostoskoriin sujahtaa aiempaa useammin alkoholitonta olutta.

– Kaikkein kovin kasvu on alkoholittomissa juomissa ja alkoholittomassa oluessa yli 30 prosentin kasvu. Alkoholijuomien myynnin kasvu on 10 prosentin luokkaa, mutta samalla pitää huomioida, että matkustajatuonti on romahtanut käytännössä viime vuonna ja ravintoloiden alkoholimyynti on romahtanut. Varmaankaan se kokonaiskulutus ei ole kasvanut, uskoo Luoto.

Kauppa, maitotuotteetRuokakaupoissa myydään eniten maitotuotteita, myös korona-aikana.MTV

Suklaasta ei nyt haeta lohtua

Makeishyllyltä löytyy korona-ajan yllätys: suomalaiset eivät hae lohtua suklaasta ja karkeista. Niiden myynnin kasvu oli viime vuonna hyvin maltillista.

– Se on yllättävä asia, koska esimerkiksi lamavuosina näiden tuotteiden myynti on kasvanut. Olisi voinut ajatella, että pandemiankin aikana kulutus olisi kasvanut, ihmettelee Luoto.

Tuttua kaavaa noudattaa se, että niin kuin ennen koronaakin, eniten ruokakaupoissa myydään maitotuotteita. 

Nyt havaitut muutokset ruokakorin sisällössä eivät välttämättä ole pysyviä.

– Oli niin poikkeuksellinen viime vuosi, että varmaankaan kaikki tällaiset kulutusmuutokset eivät tule jäämään, arvelee Luoto.

Lisää aiheesta:

Kallis ruoan hinta on piinannut suomalaisia jo pari vuotta – käänne vihdoin näkyvissäNäin hintojen nousu iskee kulutukseen – palkankorotuksista vain laiha lohtuRuoka kallistuu – samalla ruokaa myyvien kauppaketjujen tulokset ovat nousussa, sanoo KuluttajaliittoPTT: Ruoan hinnannousu tuskin kaventaa suomalaisten ruokavalioitaOstitko sinäkin? Näiden ruokien ja juomien myynti kasvoi eniten suomalaiskaupoissa alkuvuonnaOstitko sinäkin? Yhden tuotteen myynti kasvoi kesällä ruokakaupoissa selvästi eniten: "On selvää, että koronatilanne näkyy"
KotimaaKauppaRuokaKoronavirusAlkoholi

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 17:52
    Ero

    Seiska: Vaimo hakee eroa kansanedustaja Jarno Limnellistä

  • 17:38
    Tulli

    "Ihmistä lähellä": Tulli ei häpeile kumihanskaviesteillään

  • 17:02
    Kommentti

    Kommentti: Puolueet syyllistävät toisiaan vimmalla, joka pitäisi suunnata aivan muuhun

  • 16:02
    Sähköpotkulaudat

    Potkulautailija törmäsi jalankulkijaan Vaasassa – poliisi pyytää tyttöä ilmoittautumaan

  • 15:58
    Politiikka

    Eduskunnassa rähinä taloudenpidosta – "Jäin epäilemään, että olette Mikä-Mikä-Maassa"