Ei enää halpaa vodkaa tai euron olutta! Suomalaisilta yllättävä täyskäännös tax freessa

Yhä useampi suomalainen ostaa nyt tax freesta määrän sijaan laatua. Lehtikuva

Suomalaiset satsaavat nyt tax freen alkoholijuomaostoksissa määrän sijaan laatuun, kertoo Viking Mariellan myymäläpäällikkö Jukka Sulonen.

Suomalaisten juomatottumukset näyttäisivät pikku hiljaa muuttuvan "laadukkaampaan" suuntaan. Ilmiö näkyy ainakin risteilylaivojen tax free -myymälöissä, joista ostetaan nyt enenevissä määrin luksusjuomia halpisalkoholien sijaan.

– Suomalaisten ostoskäyttäytyminen on muuttunut paljonkin. Tänä päivänä ihmiset ostavat ehdottomasti laadukkaampaa tavaraa. Vodkan myynti on ainakin meillä, ja varmaan koko Viking Linella, viimeiset 3-4 vuotta laskenut aika paljon, kertoo Viking Mariellan tax free -myymälän myymäläpäällikkö Jukka Sulonen.

Nyt ostetaan laadukasta giniä, konjakkia ja rommia

Trendi näkyy Sulosen mukaan kaikissa alkoholijuomissa. Suomalaiset nappaavat ostoskoriinsa halvan vodkan sijaan nyt erityisesti laadukkaita konjakkeja, mallasviskejä sekä rommeja.

– Uutena buumina ovat tulleet nyt kotimaiset premium-ginit, joista ollaan valmiita maksamaan.  Sama juttu rommien kanssa:  nyt ostetaan pitkään tammessa kypsyneitä rommeja, eikä mennä enää sillä pelkällä Bacardilla. Myös viineissä näkyy sama kehitys ja nyt ostetaan hieman tyyriimpiä pulloja. Ehkä juodaan siis hieman vähemmän, mutta ollaan valmiita satsaamaan juoman laatuun.

Myös Tallink Siljan risteilyillä käy viestintäasiantuntija Sari Sillmanin mukaan kaupaksi etenkin suomalaisen tislaamo Kyrön valmistama Napue Gin.

Samppanjan myynnistä olisi ennen voinut vetää lipun salkoon

Vaikka taloudellinen tilanne ei suomalaisperheissä olisikaan tällä hetkellä se kaikkein paras, lähdetään risteilyiltä etsimään nimenomaan hemmottelua. Tämä näkyy myös juomaostoksissa: laivoilta ostetaan yhä enemmän laadukkaita kuohuviinejä sekä samppanjoita.

– Vielä 10 vuotta sitten, jos myytiin yksi pullo Dom Perignon -samppanjaa, niin meillä olisi voinut vetää lipun salkoon sen kunniaksi. Tänä päivänä se on ihan normaalia myydä sen tasoisia samppanjoita, eikä siinä ole mitään ihmeellistä, myymäläpäällikkö Sulonen kertoo.

Myös laadukkaat pienpanimo-oluet ovat tulleet risteilylaivojen valikoimiin jäädäkseen. Panimot lanseeraavat oluita jopa yhteistyössä risteilyfirmojen kanssa, ja esimerkiksi Viking Linella on myyty omaa Brewdogin valmistamaa nimikko-olutta.

– Tämä olutbuumi ei ole missään nimessä enää pienen piirin juttu. Suomalaiset ovat valmiita maksamaan laatuoluesta. Ei haluta enää sitä euron olutta, vaan ollaan valmiita maksamaan 3–5 euroa pullolta, jopa yli 10 euroa hyvästä barley winesta. Ennen ne olivat ihan marginaalituotteita, nyt täysin päinvastoin. 

Barley wine on ohraviiniä, joka on viinin vahvuista, mutta kuitenkin ale-tyyppistä olutta.

Suomalaismies osti 12 000 euron viskipakkauksen

Risteilylaivojen tax free -myymälöiden alkoholijuomapuolella on yleensä esillä myös muutamia niin sanottuja vitriinijuomia. Nämä erikoisjuomat ovat hinnaltaan usein sen verran tyyriitä, ettei niitä kannata eikä voi laittaa muiden pullojen joukkoon.

Mutta ostaako kukaan koskaa näitä satojen tai jopa tuhansien eurojen arvoisia harvinaisuuksia, vai pölyttyvätkö pullot vitriineissä?

– Kyllä niitä myydään. Ei nyt ihan kuukausittain. Viking Gracella töissä ollessani myytiin kyllä joka kuukausi joku kallis pullo. Kallein pullo, mikä siellä myytiin oli 12 000 euron tuplapakkaus vuoden 1973 Ardbeg-viskiä. Senkin osti suomalainen kaveri, mikä oli minulle henkilökohtaisesti iso yllätys, koska luulin sen menevän ehdottomasti ruotsalaiselle keräilijälle.

Humalassa tai heräteostoksena tällaisia juomahankintoja ei kuitenkaan yleensä tehdä, Sulonen kertoo.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat