Edullinen olut ei enää ole se, joka houkuttelee ihmisiä risteilemään. Nykyisin laivalle lähdetään laadun, ei määrän perässä.
Vaikka oluesta puhutaan usein laivamatkustajien hittituotteena, tämä uskomus ei päde enää nykypäivänä. Vuodessa yli puolitoista miljoonaa matkustajaa kuljettavan Eckerö Linen mukaan oluen myynti on viime vuosina vähentynyt huomattavasti, ja myyntitilastojen perusteella laadun voidaankin sanoa nousseen selväksi hintaa tärkeämmäksi kriteeriksi.
Laadun arvostuksesta kertoo hyvin muun muassa se, että samppanjan myynti on lähtenyt viime vuosina huimaan nousuun. Viime kesänä samppanjaa myytiin esimerkiksi Helsinki-Tallinna-reitillä kulkevalla m/s Finlandialla 11 prosenttia edelliskesään verrattuna.
– Se on aika hurja määrä, kun mietitään, että suurin osa ihmisistä ostaa kymmenen euron viinejä, mutta nyt 30 euron samppanjat ovat se, joka myy, Eckerö Linen kanssa yhteistyötä tehnyt viiniasiantuntija Joonas Vainio kertoo.


