Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Alkossa kehitettiin yllättävä tuote, jota jaetaan nyt myymälöissä maistiaisina: "Kyseessä on kokeiluerä"

Alko maistattaa joulukuussa asiakkailla kehittelemäänsä Glövikkiä, eli hävikkiglögistä valmistettua glögimarmeladia.
Alko maistattaa joulukuussa asiakkailla kehittelemäänsä Glövikkiä, eli hävikkiglögistä valmistettua glögimarmeladia.Alko
Julkaistu 30.11.2021 08:14

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Alko kiinnittää jatkossa entistä enemmän huomiota juomahävikin vähentämiseen, yhtiöstä kerrotaan. Vaurioituneita pakkauksia ei enää poisteta myynnistä ja nyt myymälöissä maistatetaan asiakkailla hävikkiglögistä valmistettua Glövikkiä.

Ruokahävikki on monelle tuttu käsite, mutta myös Alkon myymistä juomista koituu vuosittain jonkin verran hävikkiä. Alkon juomahävikki vuonna 2020 oli noin 300 000 litraa, mikä tarkoittaa noin 0,3 prosenttia kaikista myydyistä juomalitroista. Yhtiön mukaan juomahävikkiä syntyy vanhenevista tuotteista, pakkauksen vaurioitumisesta esimerkiksi kuljetuksen aikana tai tuotteiden takaisinvedoista. MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin taannoin myös juomien palauttamisesta Alkoon, ja se on myös yksi syy hävikin syntymiseen.

Lue lisää: Tiesitkö? Näillä ehdoilla voit palauttaa viinisi Alkoon – älä missään nimessä kaada juomaa viemäriin

Suurin osa, 68 prosenttia, juomahävikistä syntyy panimotuotteista, joiden parasta ennen -päiväys ylittyy. Kokonaisuudessaan juomahävikki jää kuitenkin suhteellisen pieneksi tuotteiden hyvän säilyvyyden johdosta. Hävikkiä voidaan vähentää parhaiten ennakoimalla tilausmäärät mahdollisimman tarkasti sekä kehittämällä valikoimaa asiakkaiden toiveiden mukaan.

– Erityisesti kausituotteiden hävitysmäärissä on suuri merkitys sillä, miten hyvin kausituotteiden menekin ennustaminen on onnistunut. Kehitämme toimintatapojamme ja järjestelmiämme siten, että ne tukevat entistä paremmin valikoimanhallintaamme myös hävikin osalta, toimitusketjusta vastaava johtaja kertoo.

Tino Battilana

Hävikkialkoholia ei voi myydä "punalapputuotteena" tai antaa hyväntekeväisyyteen 

Battilana muistuttaa, että hävikkiin joutuvia alkoholijuomia ei voi hyödyntää samalla tavalla kuin ruokahävikkiä. Alkoholijuomia ei esimerkiksi voi myydä alennuskampanjoilla punalapputuotteina, koska se ei olisi vastuullista. 

– Hävikin vähentämistä vaikeuttaa myös se, että ylijäämäalkoholia ei luonnollisesti voida ruoan tapaan jakaa hyväntekeväisyyteen, sanoo Battilana.

Alkon mukaan suuret juomaerät ja keskusvaraston juomahävikki toimitetaan yhteistyökumppanille, joka hyödyntää juomat biopolttoaineen valmistuksessa. Suurin osa hävitettävien juomien pakkauksista pystytään lajittelemaan ja kierrättämään ja loppuosa pakkausmateriaaleista hyödynnetään energiana.

 Tällä hetkellä meidän koko hävikistä 80 prosenttia syntyy myymälätasolla. Vielä toistaiseksi emme ole löytäneet taloudellisesta ja ympäristönäkökulmasta sitä kestävintä tapaa kerätä pieniä yksittäisiä hävikkieriä myymälöistä, vaan juomat hävitetään myymälässä. Työtä meillä siis vielä riittää, Battilana toteaa.

Alko kehitteli ennennäkemättömän hävikkituotteen, Glövikin

Yksi hävikin aiheuttajista ovat kausituotteet, kuten glögi, jonka myynti keskittyy loka-joulukuuhun. Lyhyen sesongin takia glögiä jää Alkon mukaan joka talvi yli, eivätkä viimeiset käyttöpäivät riitä seuraavaan sesonkiin saakka.

Nyt Alko onkin alkanut valmistaa hävikkiglögistä Glövikki-marmeladia, jota jaetaan maistiaisina osassa Alkon myymälöissä joulun alla.

Etiketti- ja pakkausvaurioisia tuotteita hävitetään Alkossa vuosittain noin 20 000 pakkausta. Tavoitteena on vähentää tätä hävikkiä vähintään puoleen.

– Kyseessä on kokeiluerä, joka on teetetty omasta alkoholittomasta Pihlajanmarjaglögistämme. Glövikki on mainio esimerkki siitä, miten pienilläkin teoilla voimme vähentää juomahävikkiä ja antaa tuotteelle uuden elämän, kertoo laadunvalvonnan päällikkö Juha Viikari. 

Juomahävikkiä vähennetään nyt myös pitämällä vaurioituneet pakkaukset myynnissä sen sijaan, että ne hävitettäisiin. Hieman revennyt etiketti tai kolauksen saanut hanapakkaus ei estä enää tuotteen myyntiä.

– Jatkossa kuluttajat voivat nähdä myymälöissämme tuotteita, joilla on vaurioitunut pakkaus -kaulurimerkintä. Merkintä kertoo, että pakkaus on vaurioitunut, mutta itse tuotteen sisältö on täysin kunnossa. Uskomme vahvasti, että nämäkin tuotteet löytävät ostajansa, sillä yhä useampi kuluttaja haluaa osaltaan olla mukana vähentämässä hävikkiä, toteaa Viikari. 

Lue myös: Suosikkisuklaan myynti ei loppunutkaan – siirtyi yllättäen Alkon hyllyyn

Videolla: Tältä Alkossa näytti 1930-luvulla!

1:42Suomen Hotelli- ja ravintolamuseossa on Alko vuosien takaa – kurkista 30-luvun myymälään

Lähde: Alko

Lisää aiheesta:

Alepassa myydään nyt ruokaa yhden euron kilohintaan – tästä on kyseOstatko sinäkin? Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmien kaupoissaAlkossa on käynnissä poistomyynti – tästä alennustuotteissa on kysePunalapputuotteita ja hävikkiruokaa – nyt K-kaupoissa keksittiin uusi tapa vähentää hedelmähävikkiä: "Suomen, ellei jopa maailman ensimmäinen laatuaan"Tällä tuoteryhmällä oli Lidlissä viime vuonna miljoonamyynnit – ostitko sinäkin?Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"
JuomatAlkoMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 3.11.16:59
    Olut

    "Olutsekoilulle" stoppi: Vanha suosikki on taas hitti

  • 3.11.08:22
    Kahvi

    Kahvissa piilee yllättävä terveyspommi: "Moni ei hyödynnä"

  • 26.10.09:43
    Ruokakauppa

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 17.10.14:32
    Viinit

    Tässä on "Alkon paras punaviini" – voittaja valittiin 250 pullon joukosta

  • 22.9.14:47
    Ilmiöt

    Hämmentävästä juomasta tuli ilmiö Suomessa