Alko kiinnittää jatkossa entistä enemmän huomiota juomahävikin vähentämiseen, yhtiöstä kerrotaan. Vaurioituneita pakkauksia ei enää poisteta myynnistä ja nyt myymälöissä maistatetaan asiakkailla hävikkiglögistä valmistettua Glövikkiä.
Ruokahävikki on monelle tuttu käsite, mutta myös Alkon myymistä juomista koituu vuosittain jonkin verran hävikkiä. Alkon juomahävikki vuonna 2020 oli noin 300 000 litraa, mikä tarkoittaa noin 0,3 prosenttia kaikista myydyistä juomalitroista. Yhtiön mukaan juomahävikkiä syntyy vanhenevista tuotteista, pakkauksen vaurioitumisesta esimerkiksi kuljetuksen aikana tai tuotteiden takaisinvedoista. MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin taannoin myös juomien palauttamisesta Alkoon, ja se on myös yksi syy hävikin syntymiseen.
Lue lisää: Tiesitkö? Näillä ehdoilla voit palauttaa viinisi Alkoon – älä missään nimessä kaada juomaa viemäriin
Suurin osa, 68 prosenttia, juomahävikistä syntyy panimotuotteista, joiden parasta ennen -päiväys ylittyy. Kokonaisuudessaan juomahävikki jää kuitenkin suhteellisen pieneksi tuotteiden hyvän säilyvyyden johdosta. Hävikkiä voidaan vähentää parhaiten ennakoimalla tilausmäärät mahdollisimman tarkasti sekä kehittämällä valikoimaa asiakkaiden toiveiden mukaan.
– Erityisesti kausituotteiden hävitysmäärissä on suuri merkitys sillä, miten hyvin kausituotteiden menekin ennustaminen on onnistunut. Kehitämme toimintatapojamme ja järjestelmiämme siten, että ne tukevat entistä paremmin valikoimanhallintaamme myös hävikin osalta, toimitusketjusta vastaava johtaja kertoo.
