Alkossa kehitettiin yllättävä tuote, jota jaetaan nyt myymälöissä maistiaisina: "Kyseessä on kokeiluerä"

6eebf8e5-cf57-44bf-b333-d17c2a8c2783
Alko maistattaa joulukuussa asiakkailla kehittelemäänsä Glövikkiä, eli hävikkiglögistä valmistettua glögimarmeladia. Alko

Alko kiinnittää jatkossa entistä enemmän huomiota juomahävikin vähentämiseen, yhtiöstä kerrotaan. Vaurioituneita pakkauksia ei enää poisteta myynnistä ja nyt myymälöissä maistatetaan asiakkailla hävikkiglögistä valmistettua Glövikkiä.

Ruokahävikki on monelle tuttu käsite, mutta myös Alkon myymistä juomista koituu vuosittain jonkin verran hävikkiä. Alkon juomahävikki vuonna 2020 oli noin 300 000 litraa, mikä tarkoittaa noin 0,3 prosenttia kaikista myydyistä juomalitroista. Yhtiön mukaan juomahävikkiä syntyy vanhenevista tuotteista, pakkauksen vaurioitumisesta esimerkiksi kuljetuksen aikana tai tuotteiden takaisinvedoista. MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin taannoin myös juomien palauttamisesta Alkoon, ja se on myös yksi syy hävikin syntymiseen.

Suurin osa, 68 prosenttia, juomahävikistä syntyy panimotuotteista, joiden parasta ennen -päiväys ylittyy. Kokonaisuudessaan juomahävikki jää kuitenkin suhteellisen pieneksi tuotteiden hyvän säilyvyyden johdosta. Hävikkiä voidaan vähentää parhaiten ennakoimalla tilausmäärät mahdollisimman tarkasti sekä kehittämällä valikoimaa asiakkaiden toiveiden mukaan.

– Erityisesti kausituotteiden hävitysmäärissä on suuri merkitys sillä, miten hyvin kausituotteiden menekin ennustaminen on onnistunut. Kehitämme toimintatapojamme ja järjestelmiämme siten, että ne tukevat entistä paremmin valikoimanhallintaamme myös hävikin osalta, toimitusketjusta vastaava johtaja Tino Battilana kertoo.

Hävikkialkoholia ei voi myydä "punalapputuotteena" tai antaa hyväntekeväisyyteen 

Battilana muistuttaa, että hävikkiin joutuvia alkoholijuomia ei voi hyödyntää samalla tavalla kuin ruokahävikkiä. Alkoholijuomia ei esimerkiksi voi myydä alennuskampanjoilla punalapputuotteina, koska se ei olisi vastuullista. 

– Hävikin vähentämistä vaikeuttaa myös se, että ylijäämäalkoholia ei luonnollisesti voida ruoan tapaan jakaa hyväntekeväisyyteen, sanoo Battilana.

Alkon mukaan suuret juomaerät ja keskusvaraston juomahävikki toimitetaan yhteistyökumppanille, joka hyödyntää juomat biopolttoaineen valmistuksessa. Suurin osa hävitettävien juomien pakkauksista pystytään lajittelemaan ja kierrättämään ja loppuosa pakkausmateriaaleista hyödynnetään energiana.

 Tällä hetkellä meidän koko hävikistä 80 prosenttia syntyy myymälätasolla. Vielä toistaiseksi emme ole löytäneet taloudellisesta ja ympäristönäkökulmasta sitä kestävintä tapaa kerätä pieniä yksittäisiä hävikkieriä myymälöistä, vaan juomat hävitetään myymälässä. Työtä meillä siis vielä riittää, Battilana toteaa.

Alko kehitteli ennennäkemättömän hävikkituotteen, Glövikin

Yksi hävikin aiheuttajista ovat kausituotteet, kuten glögi, jonka myynti keskittyy loka-joulukuuhun. Lyhyen sesongin takia glögiä jää Alkon mukaan joka talvi yli, eivätkä viimeiset käyttöpäivät riitä seuraavaan sesonkiin saakka.

Nyt Alko onkin alkanut valmistaa hävikkiglögistä Glövikki-marmeladia, jota jaetaan maistiaisina osassa Alkon myymälöissä joulun alla.

Etiketti- ja pakkausvaurioisia tuotteita hävitetään Alkossa vuosittain noin 20 000 pakkausta. Tavoitteena on vähentää tätä hävikkiä vähintään puoleen.

– Kyseessä on kokeiluerä, joka on teetetty omasta alkoholittomasta Pihlajanmarjaglögistämme. Glövikki on mainio esimerkki siitä, miten pienilläkin teoilla voimme vähentää juomahävikkiä ja antaa tuotteelle uuden elämän, kertoo laadunvalvonnan päällikkö Juha Viikari

Juomahävikkiä vähennetään nyt myös pitämällä vaurioituneet pakkaukset myynnissä sen sijaan, että ne hävitettäisiin. Hieman revennyt etiketti tai kolauksen saanut hanapakkaus ei estä enää tuotteen myyntiä.

– Jatkossa kuluttajat voivat nähdä myymälöissämme tuotteita, joilla on vaurioitunut pakkaus -kaulurimerkintä. Merkintä kertoo, että pakkaus on vaurioitunut, mutta itse tuotteen sisältö on täysin kunnossa. Uskomme vahvasti, että nämäkin tuotteet löytävät ostajansa, sillä yhä useampi kuluttaja haluaa osaltaan olla mukana vähentämässä hävikkiä, toteaa Viikari. 

Videolla: Tältä Alkossa näytti 1930-luvulla!

Suomen Hotelli- ja ravintolamuseossa on Alko vuosien takaa – kurkista 30-luvun myymälään 1:42

Lähde: Alko

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.