Mainos

7 vuotta sitten eräältä oluenpanijalta jäi humalaa yli – syntyi erikoinen vesi, jota saa nyt Suomestakin

Jos amerikkalaisille oluenpanijoille ei työpäivän päätteeksi maistu enää olut, saattavat he juoda “hop wateria” eli humalavettä. Nyt mielenkiintoinen tuote on rantautunut Suomeenkin.

Videolla keskustellaan suomalaisen oluen historiasta.

Humalavesi rantautui suomalaisten kuluttajien saataville tänä keväänä. Kyseessä on maailmanlaajuisestikin melko tuore oivallus, jossa vesi ja humala on yhdistetty alkoholittomaksi virkistysjuomaksi. Humalavesi levisi valtavirran tietoisuuteen amerikkalaisten olutammattilaisten huulilta. 

Humalaveden uranuurtajana toimii amerikkalainen oluenpanija Paul Tecker. Tuote sai alkunsa vuonna 2013, kun työpäivän päätteeksi mieheltä jäi humalaa yli. Kokeilujen myötä syntyi ensimmäinen erä humalavettä. Sittemmin myös muut yritykset ovat innostuneet sen valmistamisesta.

Suomessa humalaveden on tuonut markkinoille Laitilan Wirvoitusjuomatehdas. Tuote saa makunsa amerikkalaisesta Citra-humalasta.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan markkinointikoordinaattori Suvi-Anni Huhtinen uskoo humalaveden olevan toivottu uutuus suomalaiseen maustettujen vesien ja alkoholittomien juomien maailmaan.

Suomalaiset ottivat tuotteen innostuneena vastaan

Huhtisen mukaan suomalaisissa olutpiireissä uutuustuotteesta innostuttiin heti keväällä. Humalavesi on saanut lämpimän vastaanoton myös henkilöiltä, jotka eivät oluesta pahemmin perusta.

– Humalavedessämme ei ole oluelle tyypillistä maltaista makua, vaan ainoastaan poreveden raikkaus sekä sitruksinen humalan maku ja aromi, Huhtinen kertoo.

Suomalaiset ovat suhtautuneet humalaveteen ennakkoluulottomasti. Tuotteen saama positiivisen palautteen määrä jopa yllätti yrityksen.

Janojuoman lisäksi Huhtinen kertoo yrityksen humalaveden soveltuvan myös ruoan pariksi.

– Se sopii ruokajuomaksi esimerkiksi rasvaisille grilliruoille hapokkuutensa vuoksi tai kalaruoille virkistävän sitruksisuutensa vuoksi, hän sanoo.

Suomalaisen olutkentän monipuolistuminen vauhdittanut suosiota

Huhtisen mukaan suomalainen olutkenttä on viime vuosina monipuolistunut valtavasti. Perinteisten tuotteiden lisäksi halutaan maistella elämyksellisempiä oluita.

– Humalaveden innostunutta vastaanottoa on varmasti edistänyt IPA- ja APA-olutbuumi, joka on totuttanut suomalaisia hedelmäisempiin ja voimakkaampiin humalan aromeihin, Huhtinen pohtii.

Myös alkoholittomien juomien kysyntä on kasvussa, mikä on osaltaan voinut vaikuttaa tuotteen suosioon. Kuluttajat osaavat vaatia alkoholittomilta tuotteilta laatua ja elämyksellisyyttä.

Osittainen lähde: October

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja