Eritoten vanha kansa sen tietää: Valitse kumppaniksesi ihminen, joka on kiltti tarjoilijalle. Miksi? Lue pätevät syyt.
Makuja.fi uutisoi hiljattain suomalaisravintolan Groteskin töykeästä asiakkaasta, joka nimitteli tarjoilijaa ja jonka antamaan palautteeseen ravintolatoimenjohtaja Paul Hickman joutui vastaamaan suorin sanankääntein. On kenties paras vain vältellä ihmisiä, jotka kohtelevat tarjoilijoita tylysti, suhtautuvat heihin alentuvasti tai ovat kuin heitä ei olisikaan. Mutta miksi erityisesti?
On olemassa erilaisia tapoja olla töykeä tarjoilijalle: se voi olla huonoa käytöstä tai suullisia huomautteluja, kirjoittaa psykologi Seth Meyers eHarmony.com-sivustolla. Käytökseen liittyvät tavat ovat silmienpyöräyttelyä, tietynlaisen katsekontaktin ottamista treffikumppaniin kuin osoittaaksen, mikä luuseri tarjoilija onkaan, tarjoilijan keskeyttämistä, ruoan lähettämistä takaisin keittiöön, ärsyttävien vaatimusten esittämistä vain tarjoilijan kiusaksi ja turhautunutta huokailua.
5 syytä, miksi tarjoilijaa pitäisi arvostaa:
1. He tekevät kaikkensa tullakseen toimeen epämiellyttävienkin asiakkaiden kanssa.
2. He ovat moniosaamisen mestareita: tarjoilijasi saattaa ottaa tilausta vastaan, taitella lautasliinaa, ohjata toista asiakasta naisten huoneeseen ja kaataa lisää vettä kannuusi.3. Tarjoilijat ovat ahkeria ja täsmällisiä. Jokainen tarjoilija tietää, kuinka stressaavaa työkaverin myöhästely on, eikä halua itse sortua samaan.4. Tarjoilijat hallitsevat tiimityöskentelyn.5. Tarjoilijat ovat kärsivällisiä ja heidän sietokykynsä on liki rajaton. He haluavat tehdä kaikkensa, että asiakkaan ravintolakokemus on varmasti täydellinen.
