Suomalaisen Yritysluoton tuotepäällikkö Tommi Vaittinen on käsitellyt yritysten lainahakemuksia samassa yhtiössä yli 10 vuotta. Hänen asenteensa asiakaspalveluun on yksinkertaisen toimiva: anna sellaista palvelua, jota haluaisit itse asiakkaana saada.
Iltapäiväaurinko paistaa keskellä marraskuuta yllättävän keväisesti toimiston ikkunasta sisään Helsingin Kalasatamassa, jossa Yritysluoton asiantuntijat Tommi Vaittinen ja Emma Stevenson ottavat vierailijan vastaan.
Ensin keitetään kahvit ja sitten aletaan puhua siitä, millaista on käsitellä päivittäin yritysten lainahakemuksia. Tuotepäällikkö Tommi Vaittinen on toiminut Yritysluotolla erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä 14 vuotta ja B2B-asiakaskoordinaattori ja markkinointikoordinaattori Emma Stevenson kuusi vuotta. Pienten ja keskisuurten yritysten haasteet ovat tulleet molemmille tutuiksi.
– Meillä on asiakkaita laidasta laitaan ja sitä myötä hyvä ymmärrys erilaisista toimialoista. Ymmärrämme myös yritysmaailman haasteita – muun muassa, että tilanteet voivat muuttua äkillisesti, jos yrittäjä esimerkiksi sairastuu, Stevenson sanoo.
Asiakaspalvelulle hyvät arvosanat
Yritysluoton vuosittaisissa asiakastyytyväisyyskyselyissä asiakaspalvelu on saanut monena vuonna hyvät arvosanat. Esimerkiksi tämän vuoden kyselyssä valtaosa vastanneista oli joko tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen saamaansa palveluun.
Tommi Vaittinen sanoo hyvän asiakaspalvelun koostuvan lopulta yksinkertaisista elementeistä.
– Minulla on maanläheinen tapa asennoitua asiakaspalveluun. Haluan palvella asiakkaita sillä tavalla kuin toivoisin, että minua itseäni kohdeltaisiin asiakkaana. Toinen tärkeä juttu on kuunnella asiakasta herkällä korvalla ja yrittää vastata mielellään niihinkin kysymyksiin, joita asiakas ei edes osaa kysyä, Vaittinen sanoo.
