Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yritysjätti Coca-Cola vetää mainoksensa pois sosiaalisesta mediasta – suuryritykset protestoivat nyt joukolla vihapuhetta vastaan

7:10Facebookin tiukentuneet säännöt iskevät erityisesti yhteiskunnalliseen mainontaanKatso myös video: MTV Uutiset Live kertoi Facebookin uusista tiukentuneista mainossäännöistä tammikuussa.
Julkaistu 27.06.2020 06:57

MTV UUTISET – STT

Julkaisualustat ovat joutuneet viime aikoina tilille siitä, miten ne käsittelevät rasistista sisältöä. Erityisesti tähtäimessä on ollut Facebook. 

Virvoitusjuomavalmistaja Coca-Cola ilmoitti perjantaina keskeyttävänsä mainontansa sosiaalisessa mediassa ainakin 30 päiväksi.

Julkaisualustoilta on vaadittu tilintekoa siitä, miten ne käsittelevät rasistista sisältöä.

– Maailmassa ei ole tilaa rasismille eikä sosiaalisessa mediassa ole tilaa rasismille, The Coca-Cola Companyn toimitusjohtaja James Quincey sanoi tiedotteessa.

Hänen mukaansa sosiaalisen median yritysten tulee tarjota parempaa vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä.

Monet muut suurbrändit ovat viime aikoina ilmoittaneet boikotoivansa sosiaalisen median alustoja.

Tarkoituksena on pakottaa alustat muuttamaan toimintamalleja, joilla ne reagoivat vihaa lietsovaan sisältöön.

Quinceyn mukaan Coca-Cola aikoo käyttää mainostauon siihen, että yritys arvioi uudelleen omaa mainospolitiikkaansa ja selvittää sen muutostarpeita.

Yritys kertoi kuitenkin uutiskanava CNBC:lle, ettei tauko tarkoita sitä, että yritys liittyisi afroamerikkalaisten oikeuksia edistävien ryhmien ja muiden kansalaisjärjestöjen viime viikolla aloittamaan boikottivaateeseen.

Muun muassa mustien kansalaisoikeusjärjestö NAACP on mukana ryhmässä, joka kehottaa yrityksiä lopettamaan mainostamisen Facebookissa käyttäen #StopHateForProfit-hashtagia.

Vapaasti suomennettuna edellä mainittu hashtag peräänkuuluttaa loppua sille, että vihalla tehdään tuottoa.

Tavoitteena on, että alustoille saataisiin parempaa säätelyä niiden ryhmien osalta, jotka lietsovat vihaa, rasismia tai väkivaltaa.

Myös Unilever ja Verizon jättivät aluksen

Kuluttajatuotejätti Unilever kertoi tuoreeltaan vetävänsä Yhdysvalloissa mainontansa pois Facebookista, Twitteristä ja Instagramista ainakin vuoden loppuun asti.

Brittiläis-hollantilainen yhtiö ilmoitti perjantaina, että sosiaalisen median palveluissa levitetään presidentinvaalien edellä liian paljon vihapuhetta ja vastakkainasettelua kärjistäviä viestejä.

Unileverin mukaan mainostaminen näissä palveluissa ei tuota lisäarvoa ihmisille tai yhteiskunnalle.

Facebook menetti aiemmin myös teleoperaattori Verizonin mainonnan.

Lisäksi monet muut pienemmät mainostajat ovat ilmoittaneet luopuvansa Facebook-mainonnasta, koska yhtiö on ollut vastahakoinen puuttumaan vihapuheen levittämiseen.

Kritiikki Facebookia vastaan on yltynyt viime aikoina, koska yhtiö ei poistanut presidentti Donald Trumpin väkivaltaan yllyttävää postausta palvelusta, kertoo muun muassa Financial Times.

Facebookin pörssikurssi lähti Unileverin päätöksen julkistamisen jälkeen yli seitsemän prosentin laskuun.

Facebook vastasi perjantaina yhtiötä vastaan kehittyneisiin entisestään laajeneviin mielenilmauksiin.

Yhtiö kertoi aikovansa kieltää mainoksissa "laajemman kategorian vastenmielistä sisältöä".

Lisää aiheesta:

Trumpin vastustajat katosivat Instagramin hakutuloksistaYhdysvalloissa alettiin tutkia Instagramin vaikutuksia lapsiin – "Aidosti uhkaavat fyysistä ja henkistä terveyttä"Twitter myöntää olevansa osin syyllinen väärän tiedon levittämiseen, joka johti Capitolin mellakkaanKieltouhan alla olevan Tiktokin ostokilpailuun liittyi uusi ehdokas: Twitter haastaa Microsoftin kiinalaissovelluksen myyntineuvotteluissaTikTok joutui syrjintäkohun keskelle – rajoitti kehitysvammaisten videoiden näkyvyyttä: "Lähestymistapa oli väärä"Skandaali sai Facebookin muuttamaan mainontaansa: Tiukentaa poliittisen mainonnan rajoitteita, vaikuttaa myös Suomeen
TalousPolitiikkaSosiaalinen mediaTrumpin YhdysvallatVihapuheYritykset ja bränditFacebookUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 14:10
    Telakkateollisuus

    Suomeen ensimmäinen uusi telakka yli 30 vuoteen

  • 13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 10:13
    Asuminen

    Nämä kaupungit ovat parasta A-ryhmää

  • 09:44
    Pöllöraati

    Teboilin pelastus Venäjä-sumutus? "Sama mies Suomessa aina, kun pitää pelastaa jotain Putinille hyödyllistä"

  • Eilen19:57
    Tietoturva

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija