Mainos
Mainos

Yrittäjällä on monta lankaa käsissä – konkareiden vinkeillä vältät solmut

Kuinka monta yrittäjää tarvitaan kunnon kaaoksen aikaansaamiseksi? Yksi riittää hyvin, jos homma ei ole hanskassa. Kombuchaa valmistavan The Good Guys Kombuchan toimitusjohtaja ja yksi perustajista Krister Häll sekä käytettyjä iPhoneja huoltavan ja myyvän Swappien toinen perustaja ja toimitusjohtaja Sami Marttinen kertovat, miten he pitävät paletin kasassa.

Vaikka toimitusjohtaja on hieno titteli, yhden ihmisen yrityksissä ja startupeissa työhön kuuluu usein aivan kaikkea muuta kuin viinereitä johtoryhmän kokouksissa.

Kun muistin varassa on miljoona asiaa ja kuvaannollisia tulipaloja tupsahtelee sammuteltavaksi siellä täällä, hyvät neuvot ovat tarpeen. Tässä tottuneiden tekijöiden vinkit hallittuun kaaokseen The Good Guys Kombuchan Krister Hälliltä ja Swappien Sami Marttiselta.

Testaa ideat nopeasti

Marttinen: ”Älä mieti jonkin idean toimivuutta kuukausitolkulla, vaan testaa ja epäonnistu äkkiä. Kokeile kymmentä ideaa heti ja löydä toimiva ratkaisu testien pohjalta sen sijaan, että hiot yhtä kolme kuukautta ja huomaat vasta sitten, ettei se toimikaan.”

Uskalla kysyä neuvoa

Häll: ”Hyvä kumppani on arvokas silloin, kun on älyttömästi selvitettäviä juttuja. Esimerkiksi kätevä laskutuspalvelu säästää todella paljon aikaa, ja kirjanpitäjä on ehdottomasti syytä hankkia. Juuri eilen piti laittaa maksumuistutus, enkä ulkoa muistanut arvonlisäverokantaa. Soitto kirjanpitäjälle, ja vastaus tuli heti.”

Marttinen: ”Kerro haasteistasi avoimesti muille ja uskalla pyytää sparrausta oikeilta tyypeiltä – mutta uskalla haastaa myös itsesi. Avun pyytäminen ei ole heikkoutta vaan rohkeutta. Älä kuitenkaan palkkaa konsultteja ratkaisemaan ongelmiasi puolestasi: aikaisen vaiheen startupille on tärkeää oppia nopeasti itse.”

Sähköiset palvelut ovat pop

Häll: ”Ota sähköiset järjestelmät käyttöön mahdollisimman aikaisessa vaiheessa esimerkiksi kirjanpitoon, laskutukseen, varastonhallintaan ja verkkokauppaan. Jos aloittaa tekemällä asiat käsin niin pitkään kuin mahdollista, homma helpottuu huomattavasti. Suoraan vain moderneihin välineisiin!”

Löydä kunnon tiimi – ja itseäsi fiksumpia ihmisiä

Häll: ”Järjestä ympärillesi porukkaa, joille voi delegoida hommia. Yrittäjä ei voi mitenkään hoitaa kaikkea itse, joten on hyvä, jos lähellä on hyviä ihmisiä ja ulkopuolisia, joilta voi pyytää apua. Samoin kannattaa huolehtia verkostoista: esimerkiksi samalla toimialalla olevista yrittäjistä voi olla suuri apu.”

Marttinen: ”Jaa taakkaa esimerkiksi hyvän yhtiökumppanin kanssa ja etsi itseäsi fiksumpi tiimi. Olemme löytäneet meitä perustajia fiksumpia tyyppejä jokaiselle osa-alueelle, ja suurin osa ideoista tulee heiltä. Sama pätee sidosryhmiin, neuvonantajiin ja sijoittajiin, joiden kanssa voi sparrailla, viedä asioita eteenpäin ja jakaa osaamista.”

To do -listat – ja niiden tsekkaukset

Häll: ”To do -listat ja säännölliset tsekkaukset eri prosesseista ovat tärkeitä, jotta asioiden eteneminen pysyy kontrollissa. Me käytämme listausta, jossa on sarakkeita työn alla oleville, tukea kaipaaville ja valmiille tehtäville. Näin kaikki ovat perillä siitä, mitä on tapahtumassa.”

Marttinen: ”Projektityökalu tai ihan vain paperinen lista seinällä auttaa koko tiimiä näkemään, missä ollaan menossa ja millä aikataululla. Se auttaa pitämään porukan perillä esimerkiksi siitä, miten työt jaetaan. Kommunikaation tärkeys korostuu sitä mukaa, mitä nopeammin firma kasvaa.”

Katso erilaisten yrittäjien mietteitä siitä, millainen on hyvä laskutusohjelma. Artikkeli jatkuu videon alla.

Muista setviä myös päänsisäistä kaaosta

Häll: ”Jos henkilökohtainen elämä ei ole hanskassa, yrityksen asioista on vaikea huolehtia. Säännöllinen lepo, liikunta ja itselle mieleinen tekeminen kantavat myös yrityksen arjessa.”

Marttinen: ”Tasapaino työn ja muun elämän välillä on jaksamisen kannalta olennaista. Oli tilanne mikä hyvänsä, liikunta, lepo, ruokavalio ja ihmissuhteet ovat tosi tärkeitä. Jos yrittäjyys on intohimo, silloin jaksaa paremmin, vaikka joskus työ veisikin huomiota elämän muilta osa-alueilta.”

Kevennä yrittäjän päivittäistä byrokratiaa ja laskuta Zervantilla

Lue lisää:

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja