Yllättävä porukka hinkuu kaupunkimaastureita – markkinaosuus kasvanut hurjasti

Joka kolmas autoileva eurooppalaisäiti, jolla on alle kouluikäisiä lapsia, ostaisi seuraavaksi autokseen SUV:n eli kaupunkimaasturin, selviää tutkimuksesta.

Ford kertoo löytäneensä syyn kaupunkimaasturibuumille. Tutkimuksen perusteella kaupunkimaastureita, eli SUV:eja hinkuvat etenkin alle kouluikäisten lasten äidit, niin sanotut milleniaalit ja hieman myös viisikymppiset autoilijat.

– SUV:eja pidetään entistä useammin polttoainetehokkaina, ympäristöystävällisinä ja saavutettavina. "Modernit mutsit" näkevät ne tyylikkäinä ja turvallisina perheautoina, milleniaalit seksikkäinä vaihtoehtona ja viisikymppiset aktiivisen elämäntavan vauhdittajina, Fordilta kerrotaan.

SUV-autojen myyntiosuus uusissa autoissa on lähes nelinkertaistunut vuoden 2005 tilanteesta – kuudesta prosentista 23 prosenttiin vuonna 2015.

Ford ennustaa myyvänsä 200 000 citymaasturia tänä vuonna, joka on 200 prosenttia enemmän kuin vuonna 2013.

MIlleniaalilla tarkoitetaan henkilöä, joka on syntynyt 1980-luvun alun ja 1990-luvun puoliväliin sijoitttuvana aikajaksona – joidenkin lähteiden mukaan 1990-luvun loppuun mennessä syntyneetkin.

Tutkimus toteutettiin Ford Motor Companyn toimeksiannosta ja siihen vastasi 5 000 ranskalaista, saksalaista, italialaista, espanjalaista ja brittiläistä autonomistajaa.


Lue myös:

    Uusimmat