Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yllättävä havainto: Sähköauton toimintamatka voi talvella pidentyä ajamalla kovempaa

2:42Kurja yllätys! Sähköautojen toimintasäde lyhenee talvella 30 prosenttiaTiedätkö, kuinka paljon sähköauton toimintamatka voi talvella lyhentyä? Katso videolta!
Julkaistu 24.02.2023 17:55

Ville Järveläinen

Matelu ei ole ainakaan talvikelissä paras keino pidentää sähköauton toimintamatkaa.

Kanadalainen Geotab on tutkinut ja analysoinut sähköautojen toimintamatkoja eri lämpötiloissa ja vaihtelevissa nopeuksissa. Se selvitti, mikä on mahdollisimman pienen energiankulutuksen kannalta paras ajonopeus missäkin lämpötilassa. Autona käytettiin sedanmallista sähköautoa, jossa on 65 kilowattitunnin akku.

Geotabin mukaan kesäkelillä 20 asteen lämpötilassa pisin toimintamatka saavutetaan ajamalla 30 kilometrin tuntinopeutta. Kaikki kuitenkin muuttuu, kun lämpötila putoaa nollaan, jolloin kannattaisikin ajaa noin kuuttakymppiä, jos autolla mielii ajaa lataamatta mahdollisimman pitkälle. Kun lämpötila on parikymppiä pakkasella, saavutetaan maksimirange silloin, kun nopeus pysyy 70 km/h:n tuntumassa.

Erikoiselta vaikuttavat erot johtuu Geotabin mukaan siitä, että auton matkustamon pitäminen miellyttävässä lämpötilassa syö talvella paljon energiaa. Silloin on optimaalisinta ajaa hieman kovempaa, jotta lämmityslaitetta tarvitsee käyttää lyhyemmän aikaa. Miellyttävä 20 asteen kesäkeli taas ei vaadi ilmastoinnilta paljoa, joten pisin toimintamatka saavutetaan pudottamalla nopeutta.

Lue myös: Sähköautoilijan "säästövinkki" on pahimmillaan tuhoon tuomittu ajatus

Geotab havaitsi myös sen, että jos ajo-olosuhteet ovat optimaaliset, voi sähköauton toimintamatka olla kesäkelillä jopa 15 prosenttia valmistajan ilmoittamaa pidempi. Sen sijaan kipakalla pakkasella range voi pudota jopa puoleen. Tutkijat kuitenkin huomauttavat, että autoissa, kuljettajissa ja olosuhteissa on aina eroja.

Tutkimusta varten kerättiin dataa 500 sedanmallisesta sähköautosta, yhteensä 350 000 ajomatkasta ja yli 180 000 ratin takana vietetystä tunnista.

Eri ajonopeuksien ja lämpötilojen vaikutusta sähköauton toimintamatkaan voi tutkia Geotabin artikkelista löytyvällä työkalulla.

Tutkimuksesta kertoi aiemmin Iltalehti.

Lue myös: Yksi sähköauto pitää toimintamatkalupauksensa muita paremmin

Lähde: Geotab

Lisää aiheesta:

Sähköautoihin liittyvä yleinen harhaluulo voi jarruttaa niiden yleistymistä – huomioi tämä, kun etsit sopivaa autoaSaksalaisiin sähköautoihin talvipäivitys, josta ei selviä ilman huoltoreissua – näin hitaasti auto latautuu ennen päivitystäHätävilkut päällä etanavauhtia – Volvon sähköauto teki yllättävän tempun norjalaisessa testissäMitä pitää tehdä, jos sähköauton akusta loppuu virta kesken ajon?Maahantuoja testasi: Kuinka pitkälle sähkö-Audilla pääsee pakkasessa?Sähköautojen toimintamatka lähes puolittui pakkasella – yksi mukavuustekijä kurittaa "rangea" raskaalla kädellä
SähköautotAuton toimintaTutkimustuloksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään