Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ylitäytetyt renkaat ja dieseliä öljyn sekaan – näin VW huijasi tällä kertaa

Volkswagenin ahdingolle ei näy loppua.
Volkswagenin ahdingolle ei näy loppua.All Over Press
Julkaistu 09.11.2015 07:07

Ville Järveläinen

Volkswagen jäi viime viikolla kiinni polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vääristelystä autoissaan.

Syyskuussa paljastuneen dieselpäästöhuijauksen takana oli erityinen ohjelmisto, joka rajoitti typenoksidipäästöjä testitilanteessa.

Saksalaislehti Bild am Sonntag kertoi viikonloppuna, miten Volkswagen onnistui huijaamaan myös polttoaineenkulutuksessa.

Lehden tietojen mukaan testitilanteessa insinöörit muun muassa nostivat rengaspaineita yli normaaliarvojen ja lisäsivät dieseliä moottoriöljyseokseen, jotka molemmat pienensivät polttoaineenkulutusta.

Taustalla liian kovat tavoitteet?

Bild am Sonntagin mukaan yhtenä syynä manipulointeihin pidetään silloisen toimitusjohtajan Martin Winterkornin vuonna 2012 antamaa lupausta, että vuoteen 2015 mennessä Volkswagenien hiilidioksidipäästöt olisivat 30 prosenttia pienemmät vuoteen 2006 verrattuna.

Työntekijöiden kerrotaan pelänneen alisuoriutumista ja sen vuoksi ajautuneen manipuloimaan ajoneuvojensa päästöarvoja.

Teknologiajulkaisu The Verge kertoo, että Volkswagen onnistui pääsemään kuin koira veräjästä sen vuoksi, että Saksan liikenneviranomaiset luottavat valmistajilta saamaansa dataan.

The New York Timesin mukaan Yhdysvalloissa ei mitata henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä lainkaan.

Viimeisin skandaali näki päivänvalon Volkswagenin insinöörin kerrottua käytännöstä yhtiön johdolle. Yhtiön varmistettua virheelliset lukemat omissa testeissään, konsernin uusi toimitusjohtaja Matthias Müller yhdessä muiden johtajien kanssa toimittivat tiedot henkilökohtaisesti itse liittokansleri Angela Merkelille.

Lähde: The Verge

Lisää aiheesta:

Päästöhuijausautot pajalle: Volkswagen lupasi, ettei kulutus nouse, mutta tuoreet testit kertovat muutaSaksalaislehti: Diesel-Mersujen päästöjä rajoittava mekanismi menee pois päältä 26 kilometrin ajon jälkeenKL: Kaikki saksalaisvalmistajat huijanneet päästötesteissä – hallitus tiesi, mutta ei puuttunutFiat teki volkkarit – epäillään päästötesteissä huijaamisestaValtava urakka: yli 600 000 saksalaisautoa saa korjauskutsun ympäri EurooppaaVolkswagen-skandaali vaihe vaiheelta – muistatko, mitä kaikkea tapahtui?
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki