Yksi nimekkäimmistä sähköautoskeptikoista on Toyotan pääjohtaja: "Liiketoimintamalli romahtaa – miljoonia työpaikkoja menetetään"

0:18
Tämän enempää Toyota ei ole tulevasta sähköautostaan vilauttanut.

Japanilaisjättiläisen pääjohtaja ei usko sähköautojen kaikkivoipaisuuteen hurjasta hypestä huolimatta. 

Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda kritisoi Japanin hallituksen mahdollista aietta kieltää pelkkää polttomoottoria käyttävien autojen myynti vuodesta 2035 lähtien. Päätöksiä ei ole vielä tehty, mutta paikallisen median mukaan täyssähköautojen lisäksi sallittaisiin edelleen hybridiautojen myynti.

Toyodan mukaan sähköautoja hypetetään yksinkertaisesti liikaa. Hänen mielestään polttomoottoriautojen kieltoa ajavat eivät ota huomioon sähkönvalmistuksessa syntyviä hiilidioksidipäästöjä eikä sitä, että siirtyminen sähköautoihin maksaa tolkuttomasti.

Pääjohtaja laskeskelee, että sähköautojen vaatiman infran rakentaminen maksaa yksistään Japanissa 110–290 miljardia euroa. Toisaalta sähköautojen kovan hinnan vuoksi tavallisilla ihmisillä ei ole varaa ostaa niitä.

Autoteollisuudellekin siirtymä on haastava:

– Autoteollisuuden nykyinen liiketoimintamalli romahtaa, ja se tietää miljoonien työpaikkojen menetystä, sanoo Toyoda Wall Street Journalin mukaan. Toyoda on myös Japanin autoteollisuusjärjestön puheenjohtaja.

Japanin ydinvoimaloita kohdanneiden vastoinkäymisten vuoksi valtaosa maan sähköstä tuotetaan nyt kivihiilellä ja maakaasulla. Niinpä siirtyminen sähköautoihin ei Toyodan mukaan ratkaise päästöistä aiheutuvia ympäristöongelmia, ainakaan Japanissa.

Toyotalta tulossa sähköauto

Toyodan ulostuloa on arvosteltu tuoreeltaan sillä, että Toyota ei ole pitänyt täyssähköautojen kanssa kiirettä. Sellainen on luvassa ensi vuonna, kun ensimmäinen sähköautojen uudelle e-TNGA-perusrakenteelle tehty auto esitellään.

Kyseessä on keskikokoinen crossover, mutta e-TNGA mahdollistaa laajan sähköautomalliston. Konsernin premiummerkillä Lexuksella on jo tuotannossa UX-mallin täyssähköauto.

Toyota aikoo myös julkistaa ensi vuonna kiinteäelektrolyyttisen akun prototyypin, jonka pitäisi olla monin tavoin nykyisiä litiumioniakkuja parempi. Autovalmistaja on myös kehittänyt pitkään vetykäyttöisiä polttokennoautoja.

Vielä tätä nykyä Toyotan bisnes perustuu suurelta osin täyshybrideihin. Autoissa on sekä sähkömoottori että polttomoottori, mutta ajoakkua ei voi erikseen ladata pistokkeesta, kuten ladattavissa hybrideissä. Sähköllä voi ajaa lyhyitä matkoja, jos energiaa on otettu ajon aikana talteen riittävästi.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja