Tullin asiakaspalvelun yhteydenottomäärät ovat kolminkertaistuneet EU:n arvolisäverolakiuudistuksen myötä.
Heinäkuussa yhteydenottoja puhelimitse on ollut keskimäärin päivässä noin 900, kun vuoden 2020 heinäkuussa vastaava luku oli 319.
Yleisimpiä syitä ottaa asiakaspalveluun yhteyttä ovat olleet epätietoisuus tullattavan paketin sisällöstä, sillä postin saapumisilmoituksessa ei aina ole lähettäjän tietoja. Tulli ei voi selvittää lähetysten sisältöä.
– Jos on monta tilausta tulossa, asiakas ei pysty aina sen saapumisilmoituksen perusteella päättelemään, mikä paketti on tulossa, kertoo tulliylitarkastaja Nadja Painokallio.
Tällöin asiakkaan kannattaa ottaa yhteyttä lähettäjään tai selvitellä lähetyksen sisältöä seurantakoodin, tilauspäivän tai painon avulla. Asiakas voi myös ostaa tullauksen palveluna kuljetusyritykseltä.
Heinäkuun alusta kaikki EU:n ulkopuolelta tuotavat lähetykset on pitänyt tullata ja niistä on pitänyt maksaa arvolisävero. Aiemmin tullaus ja arvolisänvero koskivat paketteja, joiden arvo oli yli 22 euroa.
Tullausmäärien arvioidaan kasvavan syksyllä
Asiakaspalvelumäärien kasvamiseen heinäkuussa oli tullissa varauduttu etukäteen monin tavoin, kuten tullilaskurilla, chat-botilla ja väliaikaisella neuvonnalla.
