Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yhä useampi kaupan työntekijä saa niskaansa solvauksia asiakkailta: "Haukutaan lihavaksi lehmäksi tai huoritellaan"

2:04Kauppojen työntekijätkohtaavat yhä useammin epäasiallisesti käyttäytyviä asiakkaita
Julkaistu 04.12.2017 21:09
Toimittajan kuva

Anu Korhonen

anu.korhonen@mtv.fi

anukoooo

Yhä useampi kaupan työntekijä joutuu asiakkaiden solvausten kohteeksi. 

Kaupan liiton teettämän kyselyn mukaan kolmannes kuluttajista on törmännyt asiakkaiden aiheuttamaan häiriköintiin erityisesti kaupassa. Kaupan alan yrityksistä puolestaan kaksi kolmesta kokee henkilökunnan nimittelyn ja haukkumisen lisääntyneen viime vuosina.

Palvelualojen ammattiliiton edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalon mukaan haukkujen taustalla voi olla vaikka pitkä kassajono. 

– Myyjää voidaan haukkua lehmäksi esimerkiksi siinä kohtaa, kun alaikäiseltä näyttävältä henkilöltä kysytään henkilöllisyystodistusta. Tai jos kassajono on pitkä ja matelee hitaasti, niin sanomiset voivat mennä henkilökohtaisuuksiin ja saatetaan jopa huoritella.

Samoilla linjoilla on K-Supermarket Kampin kassanhoitaja Christina Fröberg. 

– Esimerkiksi perjantai-iltaisin asiakkaita saattaa harmittaa, kun on enemmän ruuhkaa. Se puolestaan osoittautuu henkilökuntaa kohtaan tympeänä ja epäystävällisenä käytöksenä, tiuskimisena ja kiukkuiluna kassalla.

Vihapostia myös somessa

Suurin osa epäasiallisesta käytöksestä työntekijöitä kohtaan tapahtuu nykyään sosiaalisessa mediassa.

Kaupan liiton työmarkkinajohtajana Anna Lavikkilan mukaan someviha on laskeutunut kauppoihin ja henkilökunnan niskaan.

– Sosiaalisessa mediassa pystyy nimettömästi tekemään hyvin räikeää henkistä väkivaltaa, jopa yksittäistä myyjää kohtaan. Kyse on kuitenkin asiakaspalvelusta, jolloin kauppiaan pitää tietenkin selvittää mistä on kyse. Toteennäyttäminen voi olla vaikeaa ja kyseessä voi olla myyjälle hyvin raskas prosessi, varsinkin jos taustalla on täysin perusteeton viesti. 

Huomiota kiinnitettävä esimiestoimintaan

Asiakkaiden aiheuttamiin häiriöihin varaudutaan jo uusien työntekijöiden perehdytyksessä ja jälkihoitoon panostetaan niin työterveydenhoidossa kuin esimiesten koulutuksessa. 

Palvelualojen ammattiliiton edunvalvontajohtajan Jaana Ylitalon mukaan epäasiallisesta käytöksestä tulisi olla normaali ohjeistus esimiehille. 

– Näistä tilanteista tulee ottaa kiinni, keskustella ja katsoa miten sen kanssa voidaan toimia. Pitäisi löytyä samanlaisia toimintatapoja mitä nyt jo löytyy esimerkiksi väkivalta- ja ryöstötilanteissa, että asiat saadaan käsiteltyä nopeasti kuntoon. 

Alan teettämien kyselyiden pohjalta käynnistyi tänään Ollaan ihmisiksi -niminen kampanja, jolla halutaan herätellä kuluttajien roolia työhyvinvoinnin edistämisessä.

Lisää aiheesta:

Kiinteistövälittäjää vastassa voi olla alaston porukka: Tällaista on alan työntekijöiden kohtaama häirintä – näin siihen varaudutaanTavaroiden heittelyä, ahdistelua ja perheen uhkaamista: Näin kauppojen henkilökuntaa häiriköidäänTänään saatat nähdä hoitajalla mustan silmän hyvästä syystä: "Älä vedä meitä turpaan""Asiakas ei ole aina oikeassa" – Kaupat vaativat mahdollisuutta hakea lähestymiskieltoa häirikköasiakkailleHuutamista, nolaamista ja kielto lähteä päivystykseen – Mieluummin työtön -tili paljastaa työelämän julman puolen SuomessaKauppiaan hätähuuto: Lakimuutos näkyy karulla tavalla – "Rikolliset ovat huomanneet saavansa touhuta lähes vapaasti"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:51
    Turvallisuus

    Stubb: Olemme siirtyneet uudelle ydinaseiden aikakaudelle

  • 05:42
    Keksinnöt

    Keksijä Raimo, 85, rakensi pihalleen 20-tonnisen brontosauruksen niksibetonista

  • 05:15
    Helsinki

    Ukrainan ilmahälytykset näkyvät Helsingissä – tästä on kyse

  • Eilen22:40
    Politiikka

    KSML: Maria Kaisa Aula on pyytänyt eroa

  • Eilen21:16
    Kotimaa

    Huolestuttava ilmiö leviää Kaustisen kirjastossa