Yhä useampi kaupan työntekijä joutuu asiakkaiden solvausten kohteeksi.
Kaupan liiton teettämän kyselyn mukaan kolmannes kuluttajista on törmännyt asiakkaiden aiheuttamaan häiriköintiin erityisesti kaupassa. Kaupan alan yrityksistä puolestaan kaksi kolmesta kokee henkilökunnan nimittelyn ja haukkumisen lisääntyneen viime vuosina.
Palvelualojen ammattiliiton edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalon mukaan haukkujen taustalla voi olla vaikka pitkä kassajono.
– Myyjää voidaan haukkua lehmäksi esimerkiksi siinä kohtaa, kun alaikäiseltä näyttävältä henkilöltä kysytään henkilöllisyystodistusta. Tai jos kassajono on pitkä ja matelee hitaasti, niin sanomiset voivat mennä henkilökohtaisuuksiin ja saatetaan jopa huoritella.
Samoilla linjoilla on K-Supermarket Kampin kassanhoitaja Christina Fröberg.
– Esimerkiksi perjantai-iltaisin asiakkaita saattaa harmittaa, kun on enemmän ruuhkaa. Se puolestaan osoittautuu henkilökuntaa kohtaan tympeänä ja epäystävällisenä käytöksenä, tiuskimisena ja kiukkuiluna kassalla.
Vihapostia myös somessa
Suurin osa epäasiallisesta käytöksestä työntekijöitä kohtaan tapahtuu nykyään sosiaalisessa mediassa.
