Yhä useampi haluaa estää mainonnan verkkosivuillaan

Kuluttajat estävät verkkomainoksia yhä useammin myös Suomessa. Täsmällisiä lukuja ei toistaiseksi ole, sillä asiaa koskeva selvitys on vielä kesken ja valmistuu myöhemmin tänä vuonna.   

Jo ennakkotietojen perusteella on käynyt ilmi, että esimerkiksi nuorehkoista miehistä jopa kolmannes estää mainontaa ainakin joiltain verkkosivuilta. Sivusto- ja aihepiirikohtaiset vaihtelut ovat tosin erittäin suuria. Estoja käytetään yleisesti muun muassa pelisivustoilla.  

Digitaalisten markkinoiden kehitystä ajavan järjestön IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala toteaa, että tietyissä kuluttajaryhmissä ja sivustoissa estoja on useammalla kymmenellä prosentilla käyttäjistä.   

– Teknisesti on mahdollista tunnistaa mainonnanesto-ohjelman käyttäjän selain. Tällöin voi näytölle ilmestyä teksti, joka kysyy: Tiedätkö esto-ohjelman olevan päällä ja tiedätkö, että tätä kuluttamaasi laadukasta sisältöä tehdään mainosrahoitteisesti ja haluaisitko ottaa eston pois. Jos et, sivun käyttösi estetään joko kokonaan tai osittain, Takala toteaa.

Mainonnan estäminen kaiken kaikkiaan on yleistynyt voimakkaasti etenkin Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Ilmiö laajenee myös Euroopassa.   

Britanniassa keväällä julkistetun kyselyn vastaajista yli 40 prosenttia kertoi aikeistaan estää verkkomainontaa. Yleisimpinä perusteluina vastaajat esittivät, että he eivät pidä mainoksista ylipäätään tai että mainokset vievät näytöltä liian suuren tilan.  

Estoja käytetään etenkin älypuhelimissa. Maailmanlaajuisen PageFair-raportin maaliskuisten tietojen mukaan yli 400 miljoonaa älypuhelinkäyttäjää hyödynsi esto-ohjelmia.  

Kuluttajat voivat ladata mainosten estäjiä ilmaiseksi netistä.

Lue myös:

    Uusimmat