Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yhä useampi haluaa estää mainonnan verkkosivuillaan

Julkaistu 10.07.2016 03:00

MTV UUTISET - STT

Kuluttajat estävät verkkomainoksia yhä useammin myös Suomessa. Täsmällisiä lukuja ei toistaiseksi ole, sillä asiaa koskeva selvitys on vielä kesken ja valmistuu myöhemmin tänä vuonna.   

Jo ennakkotietojen perusteella on käynyt ilmi, että esimerkiksi nuorehkoista miehistä jopa kolmannes estää mainontaa ainakin joiltain verkkosivuilta. Sivusto- ja aihepiirikohtaiset vaihtelut ovat tosin erittäin suuria. Estoja käytetään yleisesti muun muassa pelisivustoilla.  

Digitaalisten markkinoiden kehitystä ajavan järjestön IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala toteaa, että tietyissä kuluttajaryhmissä ja sivustoissa estoja on useammalla kymmenellä prosentilla käyttäjistä.   

– Teknisesti on mahdollista tunnistaa mainonnanesto-ohjelman käyttäjän selain. Tällöin voi näytölle ilmestyä teksti, joka kysyy: Tiedätkö esto-ohjelman olevan päällä ja tiedätkö, että tätä kuluttamaasi laadukasta sisältöä tehdään mainosrahoitteisesti ja haluaisitko ottaa eston pois. Jos et, sivun käyttösi estetään joko kokonaan tai osittain, Takala toteaa.

Mainonnan estäminen kaiken kaikkiaan on yleistynyt voimakkaasti etenkin Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Ilmiö laajenee myös Euroopassa.   

Britanniassa keväällä julkistetun kyselyn vastaajista yli 40 prosenttia kertoi aikeistaan estää verkkomainontaa. Yleisimpinä perusteluina vastaajat esittivät, että he eivät pidä mainoksista ylipäätään tai että mainokset vievät näytöltä liian suuren tilan.  

Estoja käytetään etenkin älypuhelimissa. Maailmanlaajuisen PageFair-raportin maaliskuisten tietojen mukaan yli 400 miljoonaa älypuhelinkäyttäjää hyödynsi esto-ohjelmia.  

Kuluttajat voivat ladata mainosten estäjiä ilmaiseksi netistä.

Lisää aiheesta:

Syrjivät digitaaliset palvelut ovat pian laittomia – näin sokea Senni pärjäsi MTV Uutisten verkkosivuillaJakaako sinunkin lapsesi liian hövelisti lupia netissä? Tästä kannattaa keskustella kotonaTurvallisuuskomissaari King: Internetyhtiöiden otettava isompi vastuu terroristisen sisällön poistamisestaMaailmanlaajuisen nettijumin syy selvillä: Valtava verkkohyökkäys kodinkoneisiin, joissa tietoturva retuperälläEU: Mainoksenesto-ohjelmista valittavat verkkosivut saattavat toimia laittomastiKarjalainen: Nettiosoite voi jatkossa olla rivo tai kehottaa rikokseen
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 06:00
    Venäjä

    Voivatko venäläisdroonit "eksyä" Suomeenkin? Pekka Toveri: "Jos Venäjää ei rankaista, minkä takia se ei tekisi sitä?"

  • 05:57
    Testamentti

    Näin harva suomalainen on tehnyt testamentin – "Tosi tärkeä asiakirja"

  • 05:46
    Ylioppilaskokeet

    Syksyn ylioppilaskirjoitukset alkavat

  • 05:39
    Kadonneet

    Oletko nähnyt tämän miehen? Soita 112

  • Eilen22:56
    Maatalous

    Yksi härveli oli erityisen haastava, kun maatalouslomittajat kisasivat siitä, kuka on Suomen paras