Vuorineuvos jyrähti jättävänsä sähköautoilun lataushinnan takia – palaute lähti täysin lapasesta

Miten sähköautoilija voi säästää rahaa juuri nyt? 2:44
Katso myös: Miten sähköautoilija voi säästää rahaa juuri nyt?

Hallitusammattilaisena tunnettu vuorineuvos Jorma Eloranta on julistanut sosiaalisessa mediassa jättävänsä sähköautoilun. Hänen johtopäätöksensä sähköauton lataushinnasta herätti hilpeyttä kommentoijien keskuudessa.

Muun muassa Nesteen ja Stora Enson hallituksen puheenjohtajana toiminut Jorma Eloranta on ilmoittanut jättävänsä sähköautoilun auton lataamisen korkean hinnan takia.

– Keskustassa sähkö [on] moninkertaisesti kalliimpaa kuin muualla Helsingissä. Jätän sähköautoilun, Eloranta kirjoittaa Twitter-tilillään.

Eloranta viittaa Helenin tiedotteeseen, jossa sähköauton lataamisen kerrotaan maksavan Helsinki kantakaupungin alueella kaksi euroa tunnilta ja sen päälle 23 senttiä jokaiselta kilowattitunnilta.

Elorannan oman laskelman mukaan sähköauton lataamisen hinnaksi kertyy nyt 50 euroa vuorokaudelta tai 1 500 euroa kuukaudelta.

Helen: ”Huomaathan, että latauspaikkoja ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen pysäköintiin”

Helen vastasi Elorannalle suoraan. Helenin mukaan tuntiveloitus vastaa tällä hetkellä vähäpäästöisten autojen pysäköintimaksuja kantakaupungin alueilla, ja se juoksee lataustapahtuman lopettamiseen asti.

– Huomaathan, että latauspaikkoja ei ole tarkoitus käyttää pitkäaikaiseen pysäköintiin, Helenistä vastataan.

Eloranta täsmentää vuokranneensa vuorokauden ympäri käytössään olevan yksityisen pysäköintipaikan, jonka on Helenille rekisteröinyt.

– Olen jättänyt yleisessä käytössä olevat latauspisteet muille. Puhumme siis eri asioista. Ehkä asia selviää, kun Helen vastaa verkkokyselyyni.

”Oma asiani kuinka kauan pidän autoani latauksessa”

Elorannan alkuperäinen julkaisu, sen laskelmat ja kärjekäs johtopäätös keräsivät liudan paikoin nasevia vastauksia.

– Hintaohjaus siis toimii. Ei latauspisteitä ole tarkoitettu siihen, että niissä säilytetään autoa koko vuorokausi, puhumattakaan kuukaudesta, huomauttaa ympäristöministeriön viestintäjohtaja Jussi Salmi.

Europarlamentaarikko Ville Niinistö (vihr) jatkaa: 

– Mietin myös, että onko Jormalla tapana jättää auto myös huoltoasemalla tankkauspisteelle vuorokaudeksi odottamaan?

Keskusteluun osallistui myös kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen, joka vetosi Elorannan lausunnon lyhytkatseisuuteen.

– Ehkä harkitsisin, haluatko todeta tämän twiitin sisällön myös, jos lapsenlapsi tms. kysyy 20 vuoden päästä, että emmekö me tienneet vai emmekö viitsineet siksi, kun muutkaan (kansat) eivät? Vai voimmeko ehkä sinä ja minä tehdä valintoja energiatehokkaimpaan autoiluun, Mykkänen tiedustelee.

Kuvajournalisti Antti Yrjönen huomauttaa, että bensapumpulla 40 litran minuuttivauhdilla vuorokauden pysäköinnille kertyisi hintaa 121 000 euroa.

– En ole varma, onko tämä sähköautoilun lopettaminen tällä logiikalla kovin kannattavaa.

Eräälle latausajan pituutta kyseenalaistavalle Eloranta vastasi suoraan.

– Lienee oma asiani, kuinka kauan pidän autoani latauksessa, sähkönkulutukseen tai muiden latausmahdollisuuksiin se ei vaikuta.

Lue myös:

    Uusimmat