Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vuorineuvos jyrähti jättävänsä sähköautoilun lataushinnan takia – palaute lähti täysin lapasesta

2:44Miten sähköautoilija voi säästää rahaa juuri nyt?Katso myös: Miten sähköautoilija voi säästää rahaa juuri nyt?
Julkaistu 16.09.2022 21:03

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Hallitusammattilaisena tunnettu vuorineuvos Jorma Eloranta on julistanut sosiaalisessa mediassa jättävänsä sähköautoilun. Hänen johtopäätöksensä sähköauton lataushinnasta herätti hilpeyttä kommentoijien keskuudessa.

Muun muassa Nesteen ja Stora Enson hallituksen puheenjohtajana toiminut Jorma Eloranta on ilmoittanut jättävänsä sähköautoilun auton lataamisen korkean hinnan takia.

– Keskustassa sähkö [on] moninkertaisesti kalliimpaa kuin muualla Helsingissä. Jätän sähköautoilun, Eloranta kirjoittaa Twitter-tilillään.

Eloranta viittaa Helenin tiedotteeseen, jossa sähköauton lataamisen kerrotaan maksavan Helsinki kantakaupungin alueella kaksi euroa tunnilta ja sen päälle 23 senttiä jokaiselta kilowattitunnilta.

Elorannan oman laskelman mukaan sähköauton lataamisen hinnaksi kertyy nyt 50 euroa vuorokaudelta tai 1 500 euroa kuukaudelta.

Lue myös: Mitä Tesla edellä, sitä muut perässä: Saksalaisetkin hoksasivat, kuinka sähköauton toimintamatkaa voi pidentää tuntuvasti

Helen: ”Huomaathan, että latauspaikkoja ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen pysäköintiin”

Helen vastasi Elorannalle suoraan. Helenin mukaan tuntiveloitus vastaa tällä hetkellä vähäpäästöisten autojen pysäköintimaksuja kantakaupungin alueilla, ja se juoksee lataustapahtuman lopettamiseen asti.

– Huomaathan, että latauspaikkoja ei ole tarkoitus käyttää pitkäaikaiseen pysäköintiin, Helenistä vastataan.

Eloranta täsmentää vuokranneensa vuorokauden ympäri käytössään olevan yksityisen pysäköintipaikan, jonka on Helenille rekisteröinyt.

– Olen jättänyt yleisessä käytössä olevat latauspisteet muille. Puhumme siis eri asioista. Ehkä asia selviää, kun Helen vastaa verkkokyselyyni.

Lue myös: Sähkön hinta nousee, mutta miten sähköautoilija voi säästää?

”Oma asiani kuinka kauan pidän autoani latauksessa”

Elorannan alkuperäinen julkaisu, sen laskelmat ja kärjekäs johtopäätös keräsivät liudan paikoin nasevia vastauksia.

– Hintaohjaus siis toimii. Ei latauspisteitä ole tarkoitettu siihen, että niissä säilytetään autoa koko vuorokausi, puhumattakaan kuukaudesta, huomauttaa ympäristöministeriön viestintäjohtaja Jussi Salmi.

Europarlamentaarikko Ville Niinistö (vihr) jatkaa: 

– Mietin myös, että onko Jormalla tapana jättää auto myös huoltoasemalla tankkauspisteelle vuorokaudeksi odottamaan?

Keskusteluun osallistui myös kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen, joka vetosi Elorannan lausunnon lyhytkatseisuuteen.

– Ehkä harkitsisin, haluatko todeta tämän twiitin sisällön myös, jos lapsenlapsi tms. kysyy 20 vuoden päästä, että emmekö me tienneet vai emmekö viitsineet siksi, kun muutkaan (kansat) eivät? Vai voimmeko ehkä sinä ja minä tehdä valintoja energiatehokkaimpaan autoiluun, Mykkänen tiedustelee.

Kuvajournalisti Antti Yrjönen huomauttaa, että bensapumpulla 40 litran minuuttivauhdilla vuorokauden pysäköinnille kertyisi hintaa 121 000 euroa.

– En ole varma, onko tämä sähköautoilun lopettaminen tällä logiikalla kovin kannattavaa.

Eräälle latausajan pituutta kyseenalaistavalle Eloranta vastasi suoraan.

– Lienee oma asiani, kuinka kauan pidän autoani latauksessa, sähkönkulutukseen tai muiden latausmahdollisuuksiin se ei vaikuta.

Lisää aiheesta:

Tänään Asian ytimessä -ohjelmassa: Päiväkoti paljastui rukoushuoneeksi – johtaja kertoo toiminnasta MalmillaSuomen viisumikäytännöt kirvoittavat kritiikkiä ulkomailla – ”Oletan, että jahkailun taustalla on muutakin kuin heinäkuun mökkiloma”Sanna Marinin koronakäytös ja tavoittamattomuus ihmetyttävät oppositiopoliitikkoja – "Tällaista esimerkkiä"Keskustan Saarikko pettyi Helsingin päätökseen luopua lihan tarjoilustaFrederikin kohukirjassa erikoinen kertomus kohtaamisesta Aino-Kaisa Pekosen kanssa – poistetaan ministerin vaatimuksesta: "Minua käsitellyt kohta oli kokonaan virheellinen"Kotimaan matkailusta syntyi soppa: Varhilan mukaan sitä pitää välttää, Lintilä twiittaa toisin: "Kannustan kotimaan matkailuun"
SähköautotAutotSähköEnergiaRahaKai MykkänenVille NiinistöPolitiikkaTwitterSosiaalinen mediaTalous

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään