Vuoden paras shoppailupäivä rantautui Suomeen – kreisikulutus ei vain enää kiinnosta

Musta perjantai, tutummin siis Black Friday, on erittäin suosittu ostospäivä. Mustan perjantain suosio ostospäivänä on kuitenkin laskussa. 

Maailman johtava analytiikkayritys SAS teetti jo toistamiseen kansainvälisen joulukauppakyselyn. Sen mukaan neljännes kuluttajista USA:ssa, Kanadassa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Uudessa-Seelannissa aikoo kuluttaa tänä jouluna viime vuotta enemmän lahjaostoksiin.

Jouluostoksiin käytettävä summa kasvanee reippaimmin Yhdysvalloissa, missä 29 prosenttia aikoo todennäköisesti kuluttaa tänä jouluna viime vuotta enemmän. Sen sijaan Kanadassa kuluttajat aikovat kiristää kukkaronnyörejään.  

Musta perjantai vakiinnuttamassa paikkansa Suomessakin

Tänään perjantaina vietettävä musta perjantai, tutummin siis Black Friday, on erittäin suosittu ostospäivä erityisesti 18–29-vuotiaiden yhdysvaltalaisten joukossa. Noin puolet alle 30-vuotiaista suunnittelee ajoittavansa jouluostoksiaan kiitospäivästä kybermaanantaille sijoittuvalle ajanjaksolle, kun vastaava luku yli 30-vuotiaiden joukossa on reilut 30 prosenttia. 

Cyber Monday, kybermaanantai, seuraa kiitospäivää Amerikassa. Se kehitettiin, jotta ihmiset shoppailisivat verkossa.

Suosio laskee

Kiitospäivän ja mustan perjantain suosio ostospäivänä on kuitenkin laskussa. Kun Yhdysvalloissa viime vuonna joka neljäs suunnitteli tekevänsä ostoksiaan kiitospäivänä, tänä vuonna samaa aikoo enää 17 prosenttia.

Kuluttajien kiinnostus on laskenut vieläkin dramaattisemmin shoppailuun kannustavaa Cyber Monday -maanantaita kohtaan, sillä viime vuoden 53 prosentin sijaan vain 38 prosenttia aikoo tehdä ostoksia ensi maanantaina.

– Joulukauppa on siirtymässä niin meillä kuin muuallakin yhä lähemmäksi joulua. Sen sijaan Suomessa pitkään aiemmin tuntemattomat Black Friday ja Cyber Monday tuovat kaupalle uusia mahdollisuuksia. Erityisesti elektroniikkakauppa tuntuu omineen päivät omikseen myös meillä Pohjolassa ja ennustaa Black Fridayn olevan yksi suosituimmista kauppapäivistä, Jan Nyström SAS Institutesta kertoo.

Vaikka verkkokaupan suosio on jatkuvassa kasvussa, kahdeksan kymmenestä kyselyyn vastanneista aikoo tehdä ostoksia kivijalkamyymälöissä. Seitsemän kymmenestä shoppailee verkossa ja mobiilisti noin kolmannes – suurin osa on alle 40-vuotiaita.

– Suomen joulukauppaan tuovat tänä vuonna aivan oman vivahteensa Postin ja kuljetusalan liittojen työtaistelutoimet. Lakon aiheuttama epävarmuus saattaa heikentää verkkokauppaa ja ohjata ihmisiä sen sijaan kivijalkamyymälöihin, Nyström pohtii.

Jotkut jaksavat intoilla – tältä näytti Black Friday 2014 jenkeissä


SAS Instituten kyselyyn vastasi 3 458 kuluttajaa USA:ssa, Kanadassa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Uudessa-Seelannissa. Kysely tehtiin ensimmäisen kerran viime vuonna.

Lähde: SAS 

Lue myös:

    Uusimmat