Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volvo V40:n vakiovarusteeksi jalankulkijoiden turvatyyny

Julkaistu 20.06.2012 10:22

Kesän jälkeen myyntiin tuleva uusi Volvo V40 on hyvännäköinen ja täynnä turvatekniikkaa. V40 on ensimmäinen automalli, jossa jalankulkijoiden turvatyyny on vakiovaruste – jopa Suomessa.

Kun auto törmää jalankulkijaan, vakavimmat päävammat aiheutuvat iskuista konepellin alapuoliseen kovaan rakenteeseen, tuulilasin alareunaan ja A-pilareihin. V40:n ainutlaatuinen turvatyynyjärjestelmä kattaa juuri nämä alueet.

Turvatyyny aktivoituu, jos järjestelmä tulkitsee V40:n etuosaan upotettujen seitsemän anturin välittämät signaalit niin, että törmäys on tapahtunut jalaksi tulkittavaan kohteeseen.

Tuulilasin alalaidan ja A-pilarit kattava turvatyyny nostaa täyttymisen aikana konepellin saranapuolta kymmenen senttiä. Välin ansiosta konepelti mahtuu muuttamaan muotoaan ja vaimentaa näin jalankulkijaan kohdistuvaa iskua. Järjestelmä on aktiivinen nopeuksissa 20–50 kilometriä tunnissa.

V40:n vakiovarustukseen kuuluu myös City Safety. Tämän Volvon jo aiemmin esittelemän järjestelmän toimintaa on kuitenkin parannettu. Automaattisen täysjarrutuksen maksiminopeus on noussut 30:sta 50 kilometriin tunnissa, joten kaupunkinopeuksissa tapahtuvien yhteentörmäysten välttämiseksi kehitetty järjestelmä toimii nyt nimensä mukaisesti kaupunkinopeuksissa.

Molemmat hienot turvajärjestelmät ovat Suomessa vakiona perusvarustelusta alkaen, joten V40 on C-segmentin perusturvallisin auto.

Suomessa elo-syyskuussa myyntiin tulevan Volvo V40:n koeajon voit lukea 15.8. ilmestyvästä Teknarista.

Pekka Virtanen

Lisää aiheesta:

Tilaisuus teki autovarkaan OulussaKun BMW-kuskin tutun reitin yksityiskohta muuttui, rysähti – katso varoittava video HelsingistäNäin vaarallisen suojatien ylitys sujui Helsingin aamuruuhkassa – huomaisitko sinä nämä jalankulkijat ratin takaa?Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässäMoottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen07:02
    Oulu

    Tilaisuus teki autovarkaan Oulussa

  • ti09:59
    Lifestyle

    Kun BMW-kuskin tutun reitin yksityiskohta muuttui, rysähti – katso varoittava video Helsingistä

  • ti08:24
    Liikenneturvallisuus

    Näin vaarallisen suojatien ylitys sujui Helsingin aamuruuhkassa – huomaisitko sinä nämä jalankulkijat ratin takaa?

  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • 5.12.11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä