Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volvo V40:n vakiovarusteeksi jalankulkijoiden turvatyyny

Julkaistu 20.06.2012 10:22

Kesän jälkeen myyntiin tuleva uusi Volvo V40 on hyvännäköinen ja täynnä turvatekniikkaa. V40 on ensimmäinen automalli, jossa jalankulkijoiden turvatyyny on vakiovaruste – jopa Suomessa.

Kun auto törmää jalankulkijaan, vakavimmat päävammat aiheutuvat iskuista konepellin alapuoliseen kovaan rakenteeseen, tuulilasin alareunaan ja A-pilareihin. V40:n ainutlaatuinen turvatyynyjärjestelmä kattaa juuri nämä alueet.

Turvatyyny aktivoituu, jos järjestelmä tulkitsee V40:n etuosaan upotettujen seitsemän anturin välittämät signaalit niin, että törmäys on tapahtunut jalaksi tulkittavaan kohteeseen.

Tuulilasin alalaidan ja A-pilarit kattava turvatyyny nostaa täyttymisen aikana konepellin saranapuolta kymmenen senttiä. Välin ansiosta konepelti mahtuu muuttamaan muotoaan ja vaimentaa näin jalankulkijaan kohdistuvaa iskua. Järjestelmä on aktiivinen nopeuksissa 20–50 kilometriä tunnissa.

V40:n vakiovarustukseen kuuluu myös City Safety. Tämän Volvon jo aiemmin esittelemän järjestelmän toimintaa on kuitenkin parannettu. Automaattisen täysjarrutuksen maksiminopeus on noussut 30:sta 50 kilometriin tunnissa, joten kaupunkinopeuksissa tapahtuvien yhteentörmäysten välttämiseksi kehitetty järjestelmä toimii nyt nimensä mukaisesti kaupunkinopeuksissa.

Molemmat hienot turvajärjestelmät ovat Suomessa vakiona perusvarustelusta alkaen, joten V40 on C-segmentin perusturvallisin auto.

Suomessa elo-syyskuussa myyntiin tulevan Volvo V40:n koeajon voit lukea 15.8. ilmestyvästä Teknarista.

Pekka Virtanen

Lisää aiheesta:

Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestäMinisteri: Uusien kuskien promilleraja alasToyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseenTraficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!