Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volvo V40:n vakiovarusteeksi jalankulkijoiden turvatyyny

Julkaistu 20.06.2012 10:22

Kesän jälkeen myyntiin tuleva uusi Volvo V40 on hyvännäköinen ja täynnä turvatekniikkaa. V40 on ensimmäinen automalli, jossa jalankulkijoiden turvatyyny on vakiovaruste – jopa Suomessa.

Kun auto törmää jalankulkijaan, vakavimmat päävammat aiheutuvat iskuista konepellin alapuoliseen kovaan rakenteeseen, tuulilasin alareunaan ja A-pilareihin. V40:n ainutlaatuinen turvatyynyjärjestelmä kattaa juuri nämä alueet.

Turvatyyny aktivoituu, jos järjestelmä tulkitsee V40:n etuosaan upotettujen seitsemän anturin välittämät signaalit niin, että törmäys on tapahtunut jalaksi tulkittavaan kohteeseen.

Tuulilasin alalaidan ja A-pilarit kattava turvatyyny nostaa täyttymisen aikana konepellin saranapuolta kymmenen senttiä. Välin ansiosta konepelti mahtuu muuttamaan muotoaan ja vaimentaa näin jalankulkijaan kohdistuvaa iskua. Järjestelmä on aktiivinen nopeuksissa 20–50 kilometriä tunnissa.

V40:n vakiovarustukseen kuuluu myös City Safety. Tämän Volvon jo aiemmin esittelemän järjestelmän toimintaa on kuitenkin parannettu. Automaattisen täysjarrutuksen maksiminopeus on noussut 30:sta 50 kilometriin tunnissa, joten kaupunkinopeuksissa tapahtuvien yhteentörmäysten välttämiseksi kehitetty järjestelmä toimii nyt nimensä mukaisesti kaupunkinopeuksissa.

Molemmat hienot turvajärjestelmät ovat Suomessa vakiona perusvarustelusta alkaen, joten V40 on C-segmentin perusturvallisin auto.

Suomessa elo-syyskuussa myyntiin tulevan Volvo V40:n koeajon voit lukea 15.8. ilmestyvästä Teknarista.

Pekka Virtanen

Lisää aiheesta:

Poliisi todisti: Maasturi ajoi vastaantulevien kaistalla Helsingin keskustassaTällaista on härdelli rengasliikkeissä nyt: "Heti kun Pekka Pouta lupailee pakkasia, niin lävähtää puhelimet soimaan"Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen – 860 lomautetaan, 235 saa potkutYksi ratsia poiki 92 liikennevirhemaksua Kehä II:lla – tähän mokaan autoilijat sortuivatLaaja raportti paljastaa kuolonkolareiden syyt – "Nopeusrajoituksen noudattaminen ei takaa turvallisuutta"Autoilijat mokasivat yksi toisensa perään Porvoossa – selityksiä riitti
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ke17:39
    Lifestyle

    Poliisi todisti: Maasturi ajoi vastaantulevien kaistalla Helsingin keskustassa

  • ti19:28
    Renkaanvaihto

    Tällaista on härdelli rengasliikkeissä nyt: "Heti kun Pekka Pouta lupailee pakkasia, niin lävähtää puhelimet soimaan"

  • ti15:40
    Muutosneuvottelut

    Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen – 860 lomautetaan, 235 saa potkut

  • ti13:31
    Liikennevalvonta

    Yksi ratsia poiki 92 liikennevirhemaksua Kehä II:lla – tähän mokaan autoilijat sortuivat

  • ti08:46
    Liikenneonnettomuudet

    Laaja raportti paljastaa kuolonkolareiden syyt – "Nopeusrajoituksen noudattaminen ei takaa turvallisuutta"