Volvo on nähnyt paljon vaivaa tehdäkseen autoistaan turvallisempia naisille – tätä et tiennyt piiskaniskuvammoista

Volvon uusi XC60 saa kylmää kyytiä kolaritestissä 4:11
Näin Volvo kolaritestaa autojaan. Videolla kylmää kyytiä saa XC60.

Miesten ja naisten fysiologiset erot on otettava huomioon myös autojen suunnittelussa. Törmäystesteissä käytetyt nuket perustuvat tavallisesti keskivertomiehen fyysisiin ominaisuuksiin, mutta Volvo on omissa testeissään käyttänyt naispuolisia nukkeja jo neljännesvuosisadan.

Törmäystestinukkeja on tyypillisesti kehitetty keskivertomiesten fysiologisiin ominaisuuksiin perustuen. Niiden pituus, paino ja ruumiinrakenne ovat näin ollen olleet monesti hyvinkin kaukana keskivertonaisesta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa otettiin käyttöön ensimmäiset "naispuoliset" törmäystestinuket vasta vuonna 2011.

Naisen kehon ominaisuuksia mukailevat törmäystestinuket ovatkin auttaneet Volvoa kehittämään autoja, jotka ovat aiempaa turvallisempia niin naisille kuin lapsillekin. Se on käyttänyt näitä nukkeja vuodesta 1995 lähtien omissa törmäystesteissään.

Ruotsalaisvalmistaja otti 2000-luvun alussa käyttöön myös "raskaana olevia" törmäystestinukkeja.

Esimerkiksi turvatyynyjen turvallisen laukeamisen kannalta on tärkeää huomioida myös muut kuin keskivertokuljettajat. Vain keskiarvoa tuijottamalla lopputulos voi olla hyvinkin vaarallinen vaikkapa lyhyemmille kuljettajille.

Piiskaniskuvammat yleisempiä naisilla

Volvon turvallisuuskeskuksen vanhempi asiantuntija professori Lotta Jakobsson kertoo The Driven haastattelussa, että auto on miehille ja naisille yhtä turvallinen, mikäli tyypillisimmät fysiologiset eroavaisuudet huomioidaan.

Naiset ovat Volvon mukaan esimerkiksi miehiä alttiimpia piiskaniskuvammoille, eli niskan retkahdusvammoille, jotka syntyvät useimmiten pään äkillisestä taaksetaivutuksesta liikenneonnettomuuden seurauksena. Esimerkiksi peräänajetussa autossa istuvan henkilön vartaloon kohdistuu suuri kiihtyvyys, jolloin pää, joka ei ole penkissä kiinni, retkahtaa voimakkaasti taaksepäin.

Tämän havainnon seurauksena Volvo muutti istuintensa pääntukien muotoilua 2000-luvun alussa, eikä se ole sen jälkeen havainnut enää eroa naisten ja miesten niskan retkahdusvammojen todennäköisyyksien välillä.

Lue myös:

    Uusimmat