Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volvo on nähnyt paljon vaivaa tehdäkseen autoistaan turvallisempia naisille – tätä et tiennyt piiskaniskuvammoista

4:11Volvon uusi XC60 saa kylmää kyytiä kolaritestissäNäin Volvo kolaritestaa autojaan. Videolla kylmää kyytiä saa XC60.
Julkaistu 28.10.2020 06:28

Ville Järveläinen

Miesten ja naisten fysiologiset erot on otettava huomioon myös autojen suunnittelussa. Törmäystesteissä käytetyt nuket perustuvat tavallisesti keskivertomiehen fyysisiin ominaisuuksiin, mutta Volvo on omissa testeissään käyttänyt naispuolisia nukkeja jo neljännesvuosisadan.

Törmäystestinukkeja on tyypillisesti kehitetty keskivertomiesten fysiologisiin ominaisuuksiin perustuen. Niiden pituus, paino ja ruumiinrakenne ovat näin ollen olleet monesti hyvinkin kaukana keskivertonaisesta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa otettiin käyttöön ensimmäiset "naispuoliset" törmäystestinuket vasta vuonna 2011.

Naisen kehon ominaisuuksia mukailevat törmäystestinuket ovatkin auttaneet Volvoa kehittämään autoja, jotka ovat aiempaa turvallisempia niin naisille kuin lapsillekin. Se on käyttänyt näitä nukkeja vuodesta 1995 lähtien omissa törmäystesteissään.

Ruotsalaisvalmistaja otti 2000-luvun alussa käyttöön myös "raskaana olevia" törmäystestinukkeja.

LUE MYÖS: Autovalmistaja on valmis menettämään asiakkaita, mutta ei kolareissa: Uusien Volvojen huippunopeus rajoitettu 180 kilometriin tunnissa

Esimerkiksi turvatyynyjen turvallisen laukeamisen kannalta on tärkeää huomioida myös muut kuin keskivertokuljettajat. Vain keskiarvoa tuijottamalla lopputulos voi olla hyvinkin vaarallinen vaikkapa lyhyemmille kuljettajille.

Piiskaniskuvammat yleisempiä naisilla

Volvon turvallisuuskeskuksen vanhempi asiantuntija professori Lotta Jakobsson kertoo The Driven haastattelussa, että auto on miehille ja naisille yhtä turvallinen, mikäli tyypillisimmät fysiologiset eroavaisuudet huomioidaan.

Naiset ovat Volvon mukaan esimerkiksi miehiä alttiimpia piiskaniskuvammoille, eli niskan retkahdusvammoille, jotka syntyvät useimmiten pään äkillisestä taaksetaivutuksesta liikenneonnettomuuden seurauksena. Esimerkiksi peräänajetussa autossa istuvan henkilön vartaloon kohdistuu suuri kiihtyvyys, jolloin pää, joka ei ole penkissä kiinni, retkahtaa voimakkaasti taaksepäin.

Tämän havainnon seurauksena Volvo muutti istuintensa pääntukien muotoilua 2000-luvun alussa, eikä se ole sen jälkeen havainnut enää eroa naisten ja miesten niskan retkahdusvammojen todennäköisyyksien välillä.

LUE MYÖS: Ruotsalaiset selvittivät, mikä on kaikkein turvallisin auto – eikä se muuten ole Volvo

Lähteet: The Drive, The Guardian

Lisää aiheesta:

Miten painavan sähköauton turvallisuusriskit on huomioitu mahdollisessa törmäyksessä?Onko auton koolla ja iällä väliä kolarissa? Teppo kertoo, mikä ratkaisee lopputulemanPikkuauto vs. yhtä vanha iso auto: Näin iso ero on kuljettajan selviytymismahdollisuuksissa kolarin sattuessaVolvo on valmis menettämään asiakkaita, mutta ei kolareissa: Uusien autojen huippunopeus rajoitettu 180 kilometriin tunnissaUuden ja vanhan Corollan raju nokkakolari osoittaa, miten paljon autojen turvallisuus on parantunutAutonomiset autot mullistavat vakuutusbisneksen – "Onnettomuuksien määrä vähenee 80 prosentilla"
AutotTörmäystestitLiikenneturvallisuusVolvoLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • Eilen13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • Eilen08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • to14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • to08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!