Miesten ja naisten fysiologiset erot on otettava huomioon myös autojen suunnittelussa. Törmäystesteissä käytetyt nuket perustuvat tavallisesti keskivertomiehen fyysisiin ominaisuuksiin, mutta Volvo on omissa testeissään käyttänyt naispuolisia nukkeja jo neljännesvuosisadan.
Törmäystestinukkeja on tyypillisesti kehitetty keskivertomiesten fysiologisiin ominaisuuksiin perustuen. Niiden pituus, paino ja ruumiinrakenne ovat näin ollen olleet monesti hyvinkin kaukana keskivertonaisesta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa otettiin käyttöön ensimmäiset "naispuoliset" törmäystestinuket vasta vuonna 2011.
Naisen kehon ominaisuuksia mukailevat törmäystestinuket ovatkin auttaneet Volvoa kehittämään autoja, jotka ovat aiempaa turvallisempia niin naisille kuin lapsillekin. Se on käyttänyt näitä nukkeja vuodesta 1995 lähtien omissa törmäystesteissään.
Ruotsalaisvalmistaja otti 2000-luvun alussa käyttöön myös "raskaana olevia" törmäystestinukkeja.
LUE MYÖS: Autovalmistaja on valmis menettämään asiakkaita, mutta ei kolareissa: Uusien Volvojen huippunopeus rajoitettu 180 kilometriin tunnissa
Esimerkiksi turvatyynyjen turvallisen laukeamisen kannalta on tärkeää huomioida myös muut kuin keskivertokuljettajat. Vain keskiarvoa tuijottamalla lopputulos voi olla hyvinkin vaarallinen vaikkapa lyhyemmille kuljettajille.