Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volvo laski: Sähköauton valmistuksen päästöt 70 prosenttia suuremmat kuin vastaavalla polttomoottoriautolla

1:41C40 paljasti Volvon uuden keulailmeenTäyssähköinen C40 paljasti Volvon uuden keulailmeen.
Julkaistu 25.11.2021 07:14

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Volvo osoittaa, että sähköautojen kehitykseen panostaminen ja niiden tuotantoon liittyvistä epäkohdista puhuminen eivät ole toisensa poissulkevia asioita. Ruotsalaisvalmistaja kuitenkin muistuttaa, että vaikka sähköauton valmistamisesta syntyvät päästöt ovat polttomoottoriautoa suuremmat, ovat elinkaaripäästöt ne, mitkä oikeasti ratkaisevat.

Polttomoottoriautojen ja sähköautojen ekologisuudesta väännetään vielä pitkään. Mikäli asiaa Volvolta kysyy, saa jopa hieman yllättävän vastauksen.

Volvon mukaan sähköauton tuotantoprosessi aiheuttaa huomattavasti enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottorimallien valmistus. Ruotsalaistaustainen autovalmistaja vertaili asiaa XC40-mallisarjansa mallien kesken.

Volvon tekemä vertailu huomioi autojen koko elinkaaren. Tämä piti sisällään raaka-aineiden hankinnan ja jalostuksen, tuotantoprosessin sekä autojen polttoainetalouden seurannen aina 200 000 ajokilometriin saakka.

Lue myös: Polestar myöntää epämiellyttävän totuuden päästöistä: "Meidän täytyy olla rehellisiä"

Katumaasturit vertailussa

Vertailua tehtiin polttomoottorilla varustetun XC40-katumaasturin ja sen täyssähköisen rinnakkaismallin, coupemaisen C40-crossoverin välillä. Tulokset olivat varsin hämmentäviä, sillä Volvon mukaan täyssähköisen C40-mallin tuotannossa syntyi päästöjä 70 prosenttia enemmän kuin polttomoottorimallin kohdalla, Autotrader kertoo.

Vertailua helpotti se, että mallivalikoiman autoja rakennetaan samassa tehtaassa ja samalla tuotantolinjalla Belgian Ghentissä. Mallit jakavat myös saman pohjalevyn ja mittavan määrän komponentteja.

Ero näyttää syntyvän sähköautojen akkupakettien tuotantoprosessin yhteydessä. Akkujen valmistus tuottaa noin kolmanneksen C40- ja XC40 Recharge -mallien tuotantovaiheen hiilidioksidipäästöistä.

Tätä alleviivaa myös se, että Volvo pyrki huomioimaan kaikki laskelmiin vaikuttaneet tekijät aina raaka-aineiden hankintaa ja jalostusta myöten.

On vaikea arvioida, kuinka Volvon laskelmat suhteutuvat muiden autonvalmistajien tuotantoihin. Volvon esittämä 70 prosentin ero ei välttämättä päde kaikkien valmistajien kohdalla, mutta siitä huolimatta sähköautojen päästötase voi valmistusvaiheessa olla merkittävästi polttomoottorimalleja korkeampi.

Niinpä ympäristöystävällisinä pidettyjen sähköautojen kontolla on jo melkoinen päästötase kun ne ajetaan uutuuttaan kiiltävinä autokaupasta ulos. Tässä vaiheessa polttomoottorimalleilla on siis Volvon mukaan selvä etumatka sähköautoihin nähden.

Ero tasaantuu ajokilometrien myötä

Ero alkaa luonnollisesti kuroutua umpeen autojen käytön myötä. Jokainen ajokilometri lisää polttomoottoriauton hiilidioksiditasetta, kun sähköauton kohdalla tilanne on päinvastainen.

Paljon riippuu tosin myös siitä, miten sähköautojen käyttämä sähkö on tuotettu. Juuri tämä vaikuttaa paljolti siihen, missä vaiheessa polttomoottorimallien elinkaaripäästöt saavuttavat sähköautojen vastaavat ja ohittavat ne.

Volvon laskelmien mukaan täyssähköisen C40-mallin päästöt ovat 198 000 kilometrin kohdalla jääneet 15 prosenttia polttomoottorimallien alle. Voimalinjojen päästökäyrät leikkaavat toisiaan 110 000 kilometrin kohdalla.

Mikäli C40-mallin saa ladattua pelkästään uusiutuvasta energiasta tuotetulla sähköllä, autojen päästötaseet leikkaavat toisiaan jo 48 000 kilometrin kohdalla.

Lue myös: ”Teslan-tappajaksi” kutsuminen on täysin turhaa – uusi ruotsalainen automerkki haluaa keskittyä omaan juttuunsa

Lisää aiheesta:

Maailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Automyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Volvo-pomo löi pöytään hurjan näkemyksen yhtiönsä tulevaisuudesta: "Käy samoin kuin kännyköiden kanssa"Sähköautovalmistaja myöntää epämiellyttävän totuuden päästöistä: "Meidän täytyy olla rehellisiä"Mazdan sähkömaasturi kulkee ainoastaan 200 kilometriä latauksella – valmistajan mukaan se on juuri sopivastiMercedes esitteli pistokkeesta ladattavan polttokennoauton
SähköautotPäästötAutotehtaatAutoteollisuusVolvoKauppalehtiAutot
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X