Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volkswagenin hallintoneuvosto kriisikokouksessa päästöskandaalin takia

AFP / Lehtikuva
Julkaistu 07.10.2015 15:12

MTV LIFESTYLE - STT

Autonvalmistaja Volkswagenin hallintoneuvosto on kokoontunut kriisikokoukseen yhtiötä ravistelevan päästöskandaalin takia. Volkswagenin päämajassa Saksan Wolfsburgissa järjestettävän kokouksen odotetaan kestävän tunteja.  

Tänään umpeutuu Saksan viranomaisten asettama takaraja, johon mennessä Volkswagenin pitää esitellä suunnitelma siitä, miten ja millä aikataululla päästömanipuloidut autot korjataan. Ei ole tiedossa, aiotaanko suunnitelmasta kertoa tänään julkisuuteen.  

Saksalaislehti Frankfurter Allgemeine Zeitungin haastattelussa yhtiön toimitusjohtaja Matthias Müller lupasi, että Volkswagen vetää takaisin ja korjaa kaikki autot ensi vuoden aikana. Müllerin mukaan useimmat autot saadaan korjattua pelkällä ohjelmistopäivityksellä. Osaan kuitenkin täytyy vaihtaa katalysaattori tai muita osia.  

Lehden mukaan päästöhuijaus koskisi 9,5:tä miljoonaa autoa aiemmin puhutun 11 miljoonan sijaan. Müller ei vahvistanut tietoa suoraan.  

- Toivottavasti niitä on vähemmän, mutta liian monta niitä on joka tapauksessa, hän sanoi.  

Uutistoimisto Reutersin haastattelemien asiantuntijoiden mukaan yhtiölle koituva kustannus voi vaihdella roimasti sen mukaan, miten suuria korjauksia autolle pitää tehdä. Halvimmillaan yhden auton korjaus voi maksaa 100 euroa, mutta kalleimmillaan jopa 10000 euroa.

Suomen aikatauluista ei tietoa  

Päästöskandaalin vaikutuksista Suomessa ei ole tarkkaa tietoa, ennen kuin Volkswagen paljastaa suunnitelmansa. Suomessa on tällä tietoa noin 64000 diesel-autoa, joissa on päästömanipuloitu moottori.  

- Asia on sen verran tuore, että meillä ei Suomessa ole tietoa aikatauluista tai muista asioista. Olemme jatkuvasti yhteydessä päämieheemme Saksassa ja kun sieltä saadaan tietoa näistä ratkaisuista, informoimme asiakkaitamme, kertoo useita Volkswagen-konsernin merkkejä maahantuovan VV-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.  

Myös liikenteen turvallisuusvirasto Trafi odottaa Saksan viranomaisilta lisätietoja takaisinvedosta.  

- Volkswagen antaa korjausehdotuksensa tyyppihyväksyntäviranomaiselle, joka tässä on Saksan hyväksyntäviranomainen KBA. Se hyväksyy suunnitelman, ja sen pohjalta sitten kerrotaan, miten takaisinvetokampanja toteutetaan ja missä aikataulussa, kertoo osastopäällikkö Toni Pallaspuro Trafista.

"Johto ei mukana huijauksessa"

Volkswagenilla on kovat paineet selvittää, ketkä kaikki yhtiössä tiesivät päästöjä vääristelevästä ohjelmistosta. Frankfurter Allgemeine Zeitungin haastattelussa toimitusjohtaja Müller sanoi uskovansa, että huijauksessa oli mukana vain muutamia yhtiön työntekijöitä.  

-Neljä ihmistä on hyllytetty, heidän joukossaan kolme vastaavaa johtajaa Volkswagenin moottoreiden kehityspuolen eri tasoilta, Müller sanoi.  

Saksalaismedian mukaan yksi hyllytetyistä on Audin kehityspäällikkö Ulrich Hackenberg. Volkswagen ei ole vahvistanut tietoa.  
Müller ei usko, että hänen edeltäjänsä Martin Winterkorn tai tämän johtoryhmän jäsenet olisivat tienneet huijauksesta.  

- Luuletteko todella, että pääjohtajalla olisi aikaa huolehtia moottoriohjelmistojen yksityiskohdista, Müller sanoi.  

Winterkorn joutui väistymään Volkswagenin johdosta skandaalin paljastuttua. 

Lisää aiheesta:

Volkkarin dieselskandaalista 5 vuotta: Muistatko tämän suomalaisomistajille jaetun pahoittelupaketin? – "Näyttävät vielä keskisormea päälle"Käry kävi vuosi sitten – tässä kaikki käänteet Volkswagenin päästöskandaalistaVolkswagen avokätisenä Yhdysvalloissa – kassakirstun vartijana kova nimiAvaintodistaja: Volkswagenin johto tiesi päästöjen peukaloinnistaVolkswagen-skandaali vaihe vaiheelta – muistatko, mitä kaikkea tapahtui?VW:n tiedotustilaisuus: Dieselautojen korjaukset eivät vaikuta suorituskykyyn
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki