Autonvalmistaja Volkswagenin hallintoneuvosto on kokoontunut kriisikokoukseen yhtiötä ravistelevan päästöskandaalin takia. Volkswagenin päämajassa Saksan Wolfsburgissa järjestettävän kokouksen odotetaan kestävän tunteja.
Tänään umpeutuu Saksan viranomaisten asettama takaraja, johon mennessä Volkswagenin pitää esitellä suunnitelma siitä, miten ja millä aikataululla päästömanipuloidut autot korjataan. Ei ole tiedossa, aiotaanko suunnitelmasta kertoa tänään julkisuuteen.
Saksalaislehti Frankfurter Allgemeine Zeitungin haastattelussa yhtiön toimitusjohtaja Matthias Müller lupasi, että Volkswagen vetää takaisin ja korjaa kaikki autot ensi vuoden aikana. Müllerin mukaan useimmat autot saadaan korjattua pelkällä ohjelmistopäivityksellä. Osaan kuitenkin täytyy vaihtaa katalysaattori tai muita osia.
Lehden mukaan päästöhuijaus koskisi 9,5:tä miljoonaa autoa aiemmin puhutun 11 miljoonan sijaan. Müller ei vahvistanut tietoa suoraan.
- Toivottavasti niitä on vähemmän, mutta liian monta niitä on joka tapauksessa, hän sanoi.
Uutistoimisto Reutersin haastattelemien asiantuntijoiden mukaan yhtiölle koituva kustannus voi vaihdella roimasti sen mukaan, miten suuria korjauksia autolle pitää tehdä. Halvimmillaan yhden auton korjaus voi maksaa 100 euroa, mutta kalleimmillaan jopa 10000 euroa.
Suomen aikatauluista ei tietoa
Päästöskandaalin vaikutuksista Suomessa ei ole tarkkaa tietoa, ennen kuin Volkswagen paljastaa suunnitelmansa. Suomessa on tällä tietoa noin 64000 diesel-autoa, joissa on päästömanipuloitu moottori.
