Voisiko Konginkankaan turma käydä tänä päivänä? Asiantuntija avaa turvajärjestelmien kehitystä

Animaatio näyttää: Näin Konginkankaan onnettomuus tapahtui 0:45
KATSO MYÖS: Animaatio: Näin yhteentörmäys tapahtui Konginkankaalla vuonna 2004.

Konginkankaan suuronnettomuudesta tulee tiistaina 19. maaliskuuta 2024 kuluneeksi 20 vuotta. Bussiturmassa kuoli kaiken kaikkiaan 23 ihmistä. Lähes jokainen turmasta selvinnyt kärsii vakavasta aivovammasta.

Paperirullalastissa ollut rekan perävaunu törmäsi linja-autoon Konginkankaalla vuonna 2004. Raskaat paperirullat vyöryivät törmäyksessä bussin ohjaamoon ja matkustamoon.

Liikenneturvan kuljettajien jatkokoulutuksesta vastaava suunnittelija Toni Vuoristo arvioi MTV Uutisille, että samantyyppinen onnettomuus voisi tapahtua myös tänä päivänä, mutta sen todennäköisyys on pienempi nykyaikaisten turvallisuusratkaisujen ansiosta.

– Varovainen arvio on, että riski on matalampi ja tuho olisi pienempää. Mutta onnettomuus ei olisi mahdoton.

Vuoristo kertoo, että monet turvallista ajoa edistävät järjestelmät ovat parantuneet asteittain.

– Ajoa avustavat järjestelmät ovat kehittyneet. Merkittävät parannukset koskevat esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmää.

Vuoriston mukaan lisäksi monissa uusissa rekoissa on esimerkiksi kehittyneempi hätäjarrujärjestelmä.

 – Raskaisiin ajoneuvoihin ja niiden perävaunuihin on myös tulossa rengaspaineiden seurantajärjestelmä.

EU puuttuu peliin

EU:n GSR-turvallisuusasetus on astunut voimaan ja osa vaatimuksista tulee koskemaan kaikkia ajoneuvoja ja osa raskaita ajoneuvoja. Tietyt vaatimukset koskevat kaikkia uusia autoja heinäkuun alusta lähtien.

– Niihin kuuluu muun muassa kuljettajan tarkkaavaisuus- ja väsymystunnistin, kehittynyt kuljettajan tarkaamattomuusvaroitusjärjestelmä ja älykäs nopeusavustin.

Tarkkaavaisuusjärjestelmät saattavat esimerkiksi seurata sitä, miten kuljettaja käsittelee ohjauspyörää tai mihin hänen katseensa kohdistuu.

Myös vanhat järjestelmät ovat parantuneet asteittain.

– Jarrut ovat kehittyneet tehokkaammiksi, ja toivottavasti renkaat ovat nykyään parempia.

Kuskien koulutus

Kun järjestelmät lisääntyvät, niiden käyttöä pitää myös kouluttaa.

– Kuljettajien pitää käydä tällainen ennakoivan ajamisen koulutus vähintään kerran viidessä vuodessa, jossa voidaan käsitellä myös ajoneuvojen turvatekniikkaa.

Miten Suomen tieinfrastruktuuri sitten estää vakavia nokkakolareita?

– Keskikaiteelliset ohituskaistat lisäävät tunnetusti turvallisuutta ja sujuvuutta. Niiden toteuttamista hidastaa se, että hyvin toteutettuna ne ovat kalliita.

Konginkankaan turmapaikalta vastaantulevia kaistoja jakavaa keskikaidetta ei löydy vieläkään.

– Ensi kesänä kyseinen tieosuus parannetaan. Valtatien nykyinen jyrkkä pysty- ja vaakageometria paranee huomattavasti mahdollistaen turvalliset ohitukset. Ohituskaistojen kohdalle rakennetaan keskikaiteet ja valaistus.

Miten liikenneonnettomuus muistetaan Konginkankaalla? 0:48
Katso myös: MTV Konginkankaalla: Miten liikenneonnettomuus muistetaan Konginkankaalla? Millainen leima kylälle on jäänyt?

Lue myös:

    Uusimmat