Mainos

Voiko tämä toimia? Arkipäivädieetti sallii herkuttelun viikonloppuisin

Viikonlopun herkuttelut ovat monelle rutiinia, mutta niistä on turha syyllistyä. Tuoreen tutkimuksen mukaan on tärkeämpää syödä arkisin terveellisesti kuin katua viikonlopun repsahduksia.

Jos podet huonoa omaatuntoa viikonlopun mässäilyistä, älä turhaan. Sen sijaan sinun onkin parempi keskittyä syömään terveellisesti arkipäivien aikaan.

Suomalaisten tutkijoiden kanssa yhteistyötä tehneet newyorkilaisen Cornellin yliopiston tutkijat nimittäin huomasivat, että liki kaikki lihovat viikonloppuisin, mutta laihtuvat työviikon aikana. Viikonlopun mässäilyistä ei kuitenkaan löydy syypäätä hoikkien ja lihavampien painoeroille. Sen sijaan erot johtuvat siitä, paljonko arkiviikon aikana laihdutaan.

Tutkimusta johtanut Brian Wansink kiinnitti huomiota siihen, miten seitsemän päivän rytmi vaikuttaa painoon. Tutkimukseen osallistui 80 aikuista, jotka olivat iältään 25–62-vuotiaita.

Punnitustulokset osoittivat selvän kaavan viikoittaisissa painonvaihteluissa. Osallistujat painoivat eniten sunnuntaisin ja maanantaisin, mutta paino laski hiljalleen ja oli matalimmillaan perjantaina. Tutkijoiden mukaan tätä ei kuitenkaan pitäisi tulkita painonnousuna tai -laskuna, vaan normaalina painonvaihteluna. Niiden ihmisten painossa, jotka hiljalleen lihoivat tutkimusjakson aikana, ei viikonloppujen ja arkipäivien välillä ollut yhtä selkeää eroa kuin heillä, jotka laihtuivat tai pysyivät painossaan.

Lopeta mässäily maanantaina

Tutkijoiden mukaan painoaan voi siis säädellä tuloksekkaasti olematta liian tiukka ruokavalionsa suhteen. Pidempiaikaiset rutiinit vaikuttavat painoon enemmän kuin lyhyet repsahdukset.

Tutkimustuloksista oli pääteltävissä, että ne ihmiset, jotka eniten pystyvät tasapainottamaan viikonlopun ja arkipäivien välisiä painovaihteluitaan, laihtuvat tai pysyvät painossaan. Jos mässäilet viikonloppuna, sinun täytyy siis tasapainottaa nauttimiasi kilokaloreita syömällä selkeästi terveellisempää ruokaa arkena – tällä tavoin voit laihtua pidemmällä tähtäimellä tai pysytellä ainakin nykyisessä painossasi.

Ne tutkimukseen osallistuneet, jotka onnistuivat pudottamaan painoaan, tekivät sen syömällä vähemmän kilokaloreita heti maanantaista alkaen jatkaen tiukkaa linjaa perjantaihin asti.

Jos viikonloppujen herkuttelujen ja arkisyömisten välillä ei ole juurikaan eroa, lihot.

Tutkimus julkaistiin Obesity Facts -lehdessä.


(MTV LIFESTYLE)

Lähde: Daily Mail

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.