Mainos

Voiko D-vitamiinista saada yliannostusta? Lue asiantuntijan vastaus

Jos D-vitamiinin yliannostus huolettaa, on huoli mitä todennäköisimmin turha. Suomessa D-vitamiinia saa auringosta vain kesäkuusta eteenpäin, joten lisävalmisteiden tarve on suurempi kuin lämpimissä maissa.

– Auringosta ei voi saada D-vitamiinin yliannostusta jo senkin vuoksi, että keholla on omat keinonsa suojautua sitä vastaan, toteaa Orionin lääketieteellinen johtaja ja keuhkosairauksien erikoislääkäri Paula Rytilä.

Myös pukeutumisella ja suojavoiteilla on huomattava vaikutus. Helsingin yliopiston emeritusprofessori Ilari Paakkari kertoo, että runsas oleskelu auringossa ei aina tarkoita sitä, että D-vitamiinia saataisiin riittävästi.

– Qatarissa aurinko paistaa jatkuvasti, mutta silti siellä on havaittu naisten kärsivän D-vitamiinipuutoksista. Tämä johtuu erittäin peittävästä pukeutumisesta, hän toteaa.

D-vitamiin yliannostus

  • D-vitamiinin yliannostus ravinnon tai lisien kautta on erittäin harvinaista. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA antoi loppuvuodesta 2012 uudet suositukset D-vitamiinin turvallisen käytön ylärajasta. Alle yksivuotiaiden suurin sallittu päiväannos on 25 mikrogrammaa, ja yli yksivuotiailla turvallisen käytön ylärajana pidetään 50 mikrogrammaa. Aikuisilla ja yli 10-vuotiailla suurimpana sallittuna päiväannoksena pidetään 100 mikrogrammaa D-vitamiinia.
  • Tieteellisen kirjallisuuden mukaan aikuisilla ei ole todettu myrkytysoireita, jos D-vitamiinilisän päiväannos on alle 250 mikrogrammaa. Tämän annoksen vaaleaihoinen ihminen saa noin puolen tunnin aurinkokylvystä etelässä. Auringonvalolle altistumisen ei ole raportoitu aiheuttavan D-vitamiinimyrkytystä.
  • Auringosta ei voi koskaan saada liikaa D-vitamiinia. Varastoituaan riittävästi D-vitamiinia elimistö reagoi yksinkertaisesti lopettamalla D-vitamiinin tuotannon.
  • Ruoasta, auringosta ja D-vitamiinilisistä saatu yhteenlaskettu D-vitamiiniannos on turvallinen, kun muistaa tarkkailla, ettei D-vitamiinilisistä saa ohjearvoja ylittävää määrää D-vitamiinia.

Hannele Lampela/ MTV3

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.