Joulun alla alennusmyynnit houkuttavat lahjanostajaa, mutta ovatko alennushinnat todellisia? Entä mikä on "liian suuri" alennusprosentti, jonka pitäisi panna hälytyskellot soimaan?
Alennusmyyntipäivä Black Friday venyy joissakin yrityksissä jopa viikon mittaiseksi. Päivä on täynnä uskomattomalta kuulostavia tarjouksia, mutta voiko niihin luottaa?
Lue myös: "Varma hittituote" – näiden elektroniikkatuotteiden uskotaan tekevän kauppansa Black Fridayna
Nostavatko yritykset hintoja juuri ennen alennuksen alkamista?
Lain mukaan kauppojen täytyy ilmoittaa alin hinta, jolla tuotetta on myyty viimeisen 30 päivän aikana. Laki auttaa arvioimaan tuotteen todellista alennusprosenttia ja hintaa, kuvaa Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen Huomenta Suomessa.
– Taustalla oli myös halu suitsia sellaisia markkinointikäytänteitä tai toimintatapoja, joilla yritykset ovat nostaneet hintoja juuri ennen alennuksen alkamista ja sillä tavalla saaneet keinotekoisesti alennusprosentteja ylöspäin, Vyyryläinen kuvaa.
Mikään ei toki estä nostamasta hintaa vaikkapa 60 päivää ennen alennusmyyntejä. Lain onnistumista pitäneekin arvioida myöhemmin.