MTV tutustui Helsingin ja Tallinnan välillä seilaavaan uuteen huippumoderniin MyStar-alukseen – riittääkö kaikille laivoille matkustajia?

Uusi risteilyalus aloittaa reittiliikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä – MTV tutustui laivaan 3:55
Uusi risteilyalus aloittaa reittiliikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä – MTV tutustui laivaan.

Rauman telakalta valmistunut Tallinkin uusi risteilyalus MyStar aloittaa reittiliikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä. Matkustajia huippumodernille 212 metrin alukselle mahtuu 2800. Laivavuoroja Suomen ja Viron välillä on jo enemmän kuin junavuoroja Helsingin ja Turun välillä.

MyStar-aluksen piti valmistua jo noin vuosi sitten, mutta se on valmis liikennöimään monien vaikeuksien jälkeen vasta nyt. Säännöllisen reittiliikenteen Tallinnan ja Helsingin välillä se aloittaa huomenna tiistaina.

Viivästymistä ovat aiheuttaneet korona, Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja monet muutkin tekijät. 

Mutta nyt vuonna 2020 aloitettu projekti Rauman telakalla on saatu päätökseen ja noin 250 miljoonan euron huippumoderni laiva on valmis. Tallinkin uusinta ylpeyden aihetta MyStaria on jo kutsuttu "Itämeren kirkkaimmaksi tähdeksi".

Riittääkö laivoille matkustajia? 

Helsingin ja Tallinnan välillä kulkee jo parikymmentä laivavuoroa päivässä. Kysymys kuuluukin, mistä kaikille aluksille riittää matkustajia. Tallinkilla uskoa riittää.

– Uskomme, että alkavan vuoden ensimmäinen kvartaali on paljon parempi kuin se oli tänä vuonna, kun voimassa oli vielä rajoituksia ja covid-lukemat olivat melko korkeita, sanoo Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene MTV Uutisille.

Tallinkin tämän vuoden kolmen vuosineljänneksen tulos oli paras sitten vuoden 2019 ja ylsi suomalaisten matkailijoiden ansiosta jo lähelle koronaa edeltänyttä aikaa.

Tulevaisuudessa matkustajista käydään kuitenkin yhä kovempaa kisaa. Kilpailutekijöitä ovat ympäristöystävällisyys, myymälät ja muut palvelut sekä tietysti myös hinnat.

Telakoille kilpailu on vieläkin kovempaa, vaikka tilauskantaa vielä onkin.

– Toiminta ei ole tällä hetkellä ollut kannattavaa. Tulemme aloittamaan ison strategisen hankkeen, jolla lähdemme etsimään yhtiölle kannattavuuden kasvua, sanoo Rauma Marine Constructions Oy:n toimitusjohtaja Mika Heiskanen.

Lue myös:

    Uusimmat