Suomalaisten opettajien osaamisen avulla uudistetaan nyt koulutusjärjestelmiä ympäri maailmaa. Tavoitteena ei kuitenkaan ole kopioida suoraan suomalaista järjestelmää toiseen maahan ja kulttuuriin.
Koulutus on yksi tärkeimmistä työkaluista esimerkiksi monenlaisten sosiaalisten ongelmien ratkaisemisessa ja ehkäisyssä. Näin on myös Ugandassa, jonne on paennut paljon kouluikäisiä lapsia Etelä-Sudanista.
Ugandassa opettajien osaamisen taso on vaihtelevaa ja koulutus hyvin opettajalähtöistä, sanoo Ugandassa vapaaehtoisena työskennellyt opettaja Ville Stambej Opettajat ilman rajoja -verkostosta.
– Siellä on todella tärkeää rakentaa koulutusjärjestelmää, jotta kaikki lapset pääsisivät kouluun. Väestö on todella nuorta, puolet alle 16-vuotiaita.
Suomalaisten opettajien tehtävänä on muun muassa jakaa kokemuksiaan paikallisille opettajille siitä, miten saadaan parhaat oppimistulokset. Paikalliset realiteetit tulee kuitenkin ottaa huomioon. Stambej kertoo, että hän on vieraillut pienessä luokkahuoneessa, jossa oli jopa 160 oppilasta yhtä aikaa. Sellaisessa ympäristössä oppiminen on väistämättä vaikeaa, etenkin kun resursseista on pulaa.
– Suurin osa pienistä lapsista putoavat pois. Matkan varrella luokkakoot pienenevät, kun mennään ylemmäs ja homma alkaakin toimia, Stambej kuvailee.
Koulutusosaamisesta bisnestä?
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian johtaja Tuula Antola kertoo, että suomalaista koulutusosaamista hyödynnetään myös liiketoimintana.