Suomalaisnuorten kielitaito on rapautumassa muiden kielten kuin englannin osalta. Kielten ryhmäkoot ovat pienentyneet ja etäopetus on lisääntynyt. Tämä on heijastunut ylioppilaskirjoituksiiin, jossa erityisesti lyhyen saksan ja ranskan kielen kirjoittajien määrä on romahtanut.
Kielten opiskelu on jäänyt jalkoihin valinnaisaineiden moninkertaistumisen myötä sekä yliopistojen pääsykoeuudistuksen vuoksi, jossa pitkästä matematiikasta saa huomattavasti enemmän pisteitä kuin vieraista kielistä.
Parikymmentä vuotta saksan kielen opettajana olleen Hanna Saaren mukaan kielten opiskelu romahdus näkyy ryhmäkokojen pientymisenä sekä usean lukion oppilaiden etäopetusryhmien lisääntymisenä.
– Matematiikan arvostus on suurta tällä hetkellä ja se vaatii paljon töitä. Oppilaista voi tuntua vaikealta ottaa vielä vieras kieli mukaan. Moni ei sitä ota, vaikka haluaisikin ottaa, kertoo Saari.
Saaren mukaan ensimmäisen vuoden oppilaat voivat lukea saksaa muuttamia kursseja, mutta monet lopettavat myöhemmin, kun huomaavat ettei vieras kieli mahdu lukujärjestykseen.
Suomen kieltenopettajien liitosta kerrotaan, että laajat kielten opiskelumahdollisuudet peruskoulussa keskittyvät suuriin kaupunkeihin ja erityisesti Etelä-Suomeen.
Ylioppilaslautakunnan mukaan tämä heijastuu kirjoituksissa pitkien, mutta myös lyhyiden kielien kirjoittajien vähentymisenä.
– Tässä aika moni ylioppilas hankkii turistikielitaidon, mutta pitkäjänteiseen opiskeluun osallistutaan aiempaa vähemmän, toteaa ylioppilastutkintolautakunnan pääsihteeri .

