Viking Line ulosliputtamassa kaksi alusta

Viking Line kertoo aloittaneensa yt-neuvottelut kahden aluksen siirtämisestä Suomen alusrekisteristä jonkin toisen Eta-maan rekisteriin. Ratkaisulla yhtiö pyrkii vähentämään henkilöstömenojaan. Neuvottelut koskevat noin 650:tä työntekijää.

Viking Linen toimitusjohtaja Nils-Erik Eklund sanoi toivovansa, että nykyinen "kielitaitoinen ja pätevä" henkilöstö jatkaisi työtään uusin ehdoin. Neuvottelut koskevat Turun ja Tukholman välillä liikennöivää Amorellaa ja Isabellaa. Eklundin mukaan alukset tulevat liikennöimään entiseen tapaan. Myös muut suomalaiset varustamot ovat uhanneet rekisterin vaihdolla, ellei Suomessa saada käyttöön nykyistä keveämpää alusverotusta. Ainakin Finnlines on ryhtynyt myös jo toimiin. Hyötyä tulee, koska monissa muissa Euroopan maissa on käytössä ns. tonnistovero. Siinä vero määräytyy aluksen koon mukaan tuloksesta riippumatta.

Viking Line muistuttaa tiedotteessaan, ettei lipunvaihto ole dramaattinen toimenpide. Yhtiöllä on entuudestaan Ruotsin lipun alla yksi alus. Lisäksi sen kovimmalla kilpailijalla Silja Linella on jo viisi alusta ulkomaisen lipun alla. Tiedotteessaan yhtiö syytti ulosliputukseen joutumisesta niin työntekijöitä edustavaa Merimies-unionia kuin Suomen hallitusta. Hallitus on lupaillut merenkulun tukipakettia kevään lisäbudjettiin, mutta ehdoksi on asetettu varustamojen omat säästöt.

Merimiesunioni ei hyväksy palkka-alea

Merimiesunionin puheenjohtaja Per-Erik Nelin arvioi Viking Linen ulosliputusilmoituksen olevan "uhitusta", jolla varustamo pyrkii osaltaan vaikuttamaan valtioon alan verotuksen keventämiseksi samalle tasolle kuin monissa kilpailijamaissa. Myös työntekijät ovat vaatineet valtiolta toimia alan tulevaisuuden turvaamiseksi.

-Lähdemme siitä, että aluksia ei ulosliputeta, Nelin sanoi. Hänen mukaansa yhtä lailla on selvää, että vaihtoehtoisia ratkaisuja ei voida hakea henkilöstön palkka-alesta. Nelinin mukaan nyt katsotaan, mihin neuvotteluissa edetään.

-Eiköhän keinoja ulosliputuksen estämiseksi löydy, jos siihen on tarvetta, hän jatkoi. Vaikka Viking Linen pääluottamusmies Christer Donner sai tiedon yt-neuvottelujen aloittamisesta toimittajilta, ilmoitus ei tullut yllätyksenä.

-Suomen lippu ei välttämättä ole Euroopan edullisin, hän sanoi. Donnerin mielestä Viking Linen alusten ulosliputuksen vaara on todellinen, vaikka hänkin uskoo, että ilmoituksella yhtiö haluaa painostaa valtiota toimiin alan tulevaisuuden turvaamiseksi. Donner kertoi, että henkilökunnan työmotivaatiota on ollut kovilla jo tehtyjen säästöjen vuoksi eikä nyt tullut ilmoitus yt-neuvotteluista sitä paranna. Hän muistutti, että avainkysymys on työntekijöiden palkkatason ja eläketurvan säilyttäminen.

Vaikka siirto esimerkiksi Tanskan alusrekisteriin mahdollistaisi Donnerin mukaan halpatyövoiman käytön muussa kuin Tanskan välisessä liikenteessä, hän arvioi turvamääräysten estävän tämän. Ruotsin ja Suomen välisessä liikenteessä tarvitaan ruotsia ja suomea taitavaa väkeä, jotta vaaratilanteissa asiakkaita osataan avustaa. Viking Line ilmoitti ulosliputuksesta johtuvista yt-neuvotteluista ensimmäisenä matkustajaliikennettä harjoittavana yhtiönä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat