Alkon myynti on laskenut alkuvuonna selvästi. Tammi–huhtikuun myyntitilastot kertovat, että miinusta on lähes kaikissa tuoteryhmissä.
Yhtenä syynä myynnin laskuun olisi helposti löydettävissä vuodenvaihteessa voimaan tullut uusi alkoholilaki.
– Alkon myyntiin vaikuttaa alkoholilain muutos, joka mahdollistaa enimmillään 5,5 % alkoholijuomien myymisen yli 5 300 päivittäistavarakaupan pisteessä. Sen lisäksi vuoden alussa korotettiin alkoholijuomaveroa, joka nosti hintoja heti vuoden alusta, Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen sanoi STT:lle.
Laitinen kuitenkin sanoo, että laajempia trendejä nähdään vasta, kun saadaan kaiken alkoholin myynnin Suomessa kattavat Valviran tilastot.
– Alkuvuoden myynnin perusteella on vielä liian aikaista vetää johtopäätöksiä koko vuoden alkoholin kulutuksesta.
Vaikka Alkon myynti laski alkuvuonna yhteensä 7,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, yhtiö ei aio supistaa myymäläverkostoaan.
– Tänä vuonna avataan neljä uutta myymälää, eikä myymälälakkautuksia ole suunnitteilla, Laitinen sanoo.
Laskua myös väkevissä
Uusi alkoholilaki on iskenyt rajusti mietojen juomien myyntiin, kun aiemmin Alkon yksinoikeudeksi kuuluneita nelosoluita ja aitoa lonkeroa saa myydä ruokakaupoissa. Oluen myynti laski Alkossa alkuvuonna 27 prosenttia, lonkeron myynti 43,6 prosenttia ja siiderin myynti 14,1 prosenttia.
