Edullisen sähköauton hankkinut kuluttaja vaati kaupan purkamista, mihin hänellä oli kuluttajariitalautakunnan ratkaisun mukaan myös oikeus.
Kuluttaja oli ostanut Tuusulassa sijaitsevasta vaihtoautoliikkeestä 150 000 kilometriä ajetun Citroen C-Zero-sähköauton helmikuussa 2021 ja maksanut siitä 5 250 euroa. Auto oli otettu käyttöön vuonna 2011.
Kesäkuussa, vain 3 000 kilometrin ajon jälkeen, ostaja havaitsi, ettei auto enää lataudu sen mukana tulleella latausjohdolla. Myyjäliike oli ensin halukas sopimaan asian, ja kuluttaja toimitti auton myyjälle.
Maahantuojan valtuuttaman huoltoliikkeen heinäkuussa tekemän tarkastuksen mukaan autossa olevan vian korjaaminen maksaisi arviolta 30 000 euroa. Kertaalleen vuonna 2017 vaihdettu invertterin sulake oli palanut uudelleen, ja huoltoliike suositti ohjeistuksiin vedoten, että niin invertteri kuin konvertterikin vaihdettaisiin.
Lue myös: Lempääläisliikkeestä ostettu edullinen öky-Audi ei ollutkaan unelmien diili – auton historiasta paljastui huolestuttava tieto
Myyjäliike kiisti, että vika olisi ollut autossa luovutushetkellä ja epäili sulakkeen rikkoutuneen auton lataamisen aikana. Myyjä piti erikoisena, ettei pelkkää sulaketta voitu vaihtaa uudelleen, vaikka niin oli tehty aiemminkin. Tuusulalaisliike myös vaati ostajalta korvausta auton säilyttämisestä pihallaan.