Viherpesu ja harhaanjohtava viestintä on arkea auto-, lento- ja öljy-yhtiöille Euroopassa, kertoo Harvardin laaja tutkimus
Harvardin yliopiston tutkijat tarkastelivat suurimpien automerkkien, lentoyhtiöiden sekä öljy- ja kaasuyhtiöiden toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tutkimus paljasti yhtiöiden käyttävän viherpesua laajasti hyödykseen.
Raportti on tähän mennessä tehdyistä tutkimuksista perusteellisin ja laajin tutkimus eurooppalaisista auto-, lento- sekä öljy- ja kaasuyhtiöistä. Tutkimuksen tilasi Harvardin yliopistolta Greenpeace.
Tutkijat tarkastelivat yhtiöiden julkaisuja Twitterissä, Instagramissa, Facebookissa, TikTokissa sekä Youtubessa.
Viherpesua vahvistetaan kuvilla luonnosta
Harvardin tutkijat havaitsivat viesteissä viherpesun eri tyylejä ja keinoja. 67 prosenttia julkaisuista esitteli yhtiöiden liiketoimintaa ”vihreänä innovaationa”.
Tutkimuksessa havaittiin, että vain pienessä osassa julkaisuista viitattiin selkeästi ilmastonmuutokseen.
Joka viides julkaisu käytti hyväkseen urheilua, muotia ja sosiaalista mediaa kääntääkseen huomion pois yrityksen ydinliiketoiminnasta.
Tutkimuksen mukaan yritykset hyödynsivät julkaisuissaan kuvia luonnosta, naisista, muista kuin valkoihoisista ihmisistä, nuorista, julkkiksista ja asiantuntijoista vahvistaakseen viherpesua ja harhaanjohtavaa viestintää.
Useimmat automainokset esittelivät koko automerkkiä vihreänä valintana. Vain joka viides mainos myi tiettyä autoa.
Some on ilmastopetoksen uusi näyttämö
Raportin laativat Harvardin Climate Discourse Observatoryn (CDO) ja Algorithmic Transparency Instituten tietojenkäsittelytieteilijät. He analysoivat yhteensä 2325 kesä-heinäkuussa 2022 julkaistua viestiä 12 suurimmalta automerkiltä, viideltä lentoyhtiöltä sekä viideltä fossiilienergiayhtiöltä.
Tutkimusta johtanut Geoffrfrey Supranin mukaan sosiaalinen media on ilmastopetoksen ja viivyttelyn uusi näyttämö, jolla yritykset voivat strategisesti asemoida itsensä vihreinä ja innovatiivisina hyväntekeväisyysbrändeinä.
– Tulokset osoittavat, että kun Euroopassa oli ennätyksellisen kuuma kesä, yritykset, jotka ovat vastuussa ilmaston lämpenemisestä, vaikenivat asiasta.
Silvia Pastorelli, Greenpeacen EU:n ilmasto- ja energiakampanjajohtajan mukaan erityisesti automerkit ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa.
– Kyseessä on järjestelmällinen viherpesupyrkimys, joka edellyttää, että kaikki fossiilisten polttoaineiden mainonta ja sponsorointi kielletään lailla kaikkialla Euroopassa, aivan kuten tapahtui tupakan kohdalla, Pastorelli sanoo.
Viime vuonna Greenpeace EU ja muut 40 järjestöä käynnistivät eurooppalaisen kansalaisaloitteen (ECI) vetoomuksen, jolla kielletään fossiilisten polttoaineiden mainonta ja sponsorointi Euroopan Unionissa.
Uusimmat
-
22:12
Tapparan voittomaalissa härski piirre – Tommi Niemelä kuuli kyseenalaisen selityksen
-
22:05
MTV:n tiedot: Kansanedustaja Vornanen pidätetty – epäillään törkeästä pahoinpitelyn yrityksestä
-
21:52
Katso: Tapparan jatkoerämaalia edelsi puhuttava tilanne – Pelicans-tähti kolattiin kumoon
-
21:23
Lahden dramaattinen finaalinäytös ratkesi nopeasti jatkoerässä, Nick Baptistelta jäätävä ratkaisu – näin peli eteni
-
21:16
Tasoitus viimeisellä minuutilla – SM-liigafinaalissa kiistanalainen käänne Levtchi-show'n jälkeen
-
21:01
Pasi tuo esille vaatekauppojen ongelman lyhytkasvuisille, joka tulee monille yllätyksenä – liittyen sovituskoppeihin
-
20:45
Tutkijat löysivät "vampyyribakteerin"
-
20:35
USA:lta uusi kuuden miljardin dollarin sotilasapupaketista Ukrainalle
-
20:33
Noora Rädyn asianajaja pitää ex-maalivahdin rangaistusta täysin kohtuuttomana – yksi lause nousee esiin: "Vaikuttaa tarkoitushakuiselta"
-
20:33
7–0: Pikkuleijonat teki rujoa jälkeä
-
20:22
Brittihovi: Kuningas Charles palaa töihin kolme kuukautta kestäneiden syöpähoitojen jälkeen
-
20:09
Mäkihypyn olympiavoittaja Kasaya on kuollut
-
19:42
Mitä Petri Kontiola teki? Kari Jalonen kiinnitti katseensa konkariin
-
19:41
Irakilaiskaksosten epäillään valmistelleen väkivaltaiskua Supoa vastaan – miehet vaativat jättikorvauksia kotietsinnästä
-
19:30
Suvi Hartlinin ja tyttären lomakuvat ihastuttavat – radiojuontaja teki hauskan havainnon: "Huomioitavaa teinin kanssa…"
-
19:20
Ahdistuneisuus alkoholin juomisen jälkeen ei ole pelkkää "morkkista" – tämä aivoissasi tapahtuu
-
19:17
Venäjä sanoo iskeneensä rautateitä ja junilla Ukrainaan kuljetettuja länsiaseita vastaan – Kiovassa evakuoidaan kaksi sairaalaa
-
19:12
Tällainen viestintä toimii seksin aikana – naiset eivät välttämättä kerro tyytymättömyydestään
-
18:59
Liiga-finaaliin järisyttävä alku: Tapparan reppu heilui hurjaa tahtia – sitten tuli tiukka päätös
-
18:47
"Ristiriitaista" – rauhanjärjestöt tyrmistyivät avustuksen lakkauttamisesta
-
Lataa lisää