Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Viherpesu ja harhaanjohtava viestintä on arkea auto-, lento- ja öljy-yhtiöille Euroopassa, kertoo Harvardin laaja tutkimus

MTV
Julkaistu 21.09.2022 01:01

Tuulia Kuusela

tuulia.kuusela@mtv.fi

Harvardin yliopiston tutkijat tarkastelivat suurimpien automerkkien, lentoyhtiöiden sekä öljy- ja kaasuyhtiöiden toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tutkimus paljasti yhtiöiden käyttävän viherpesua laajasti hyödykseen.

Raportti on tähän mennessä tehdyistä tutkimuksista perusteellisin ja laajin tutkimus eurooppalaisista auto-, lento- sekä öljy- ja kaasuyhtiöistä. Tutkimuksen tilasi Harvardin yliopistolta Greenpeace.

Tutkijat tarkastelivat yhtiöiden julkaisuja Twitterissä, Instagramissa, Facebookissa, TikTokissa sekä Youtubessa.

Viherpesua vahvistetaan kuvilla luonnosta

Harvardin tutkijat havaitsivat viesteissä viherpesun eri tyylejä ja keinoja. 67 prosenttia julkaisuista esitteli yhtiöiden liiketoimintaa ”vihreänä innovaationa”.

Tutkimuksessa havaittiin, että vain pienessä osassa julkaisuista viitattiin selkeästi ilmastonmuutokseen.

Joka viides julkaisu käytti hyväkseen urheilua, muotia ja sosiaalista mediaa kääntääkseen huomion pois yrityksen ydinliiketoiminnasta.

Tutkimuksen mukaan yritykset hyödynsivät julkaisuissaan kuvia luonnosta, naisista, muista kuin valkoihoisista ihmisistä, nuorista, julkkiksista ja asiantuntijoista vahvistaakseen viherpesua ja harhaanjohtavaa viestintää.

Useimmat automainokset esittelivät koko automerkkiä vihreänä valintana. Vain joka viides mainos myi tiettyä autoa.

viherpesu oma (1)MTV

Some on ilmastopetoksen uusi näyttämö

Raportin laativat Harvardin Climate Discourse Observatoryn (CDO) ja Algorithmic Transparency Instituten tietojenkäsittelytieteilijät. He analysoivat yhteensä 2325 kesä-heinäkuussa 2022 julkaistua viestiä 12 suurimmalta automerkiltä, viideltä lentoyhtiöltä sekä viideltä fossiilienergiayhtiöltä.

Tutkimusta johtanut Geoffrfrey Supranin mukaan sosiaalinen media on ilmastopetoksen ja viivyttelyn uusi näyttämö, jolla yritykset voivat strategisesti asemoida itsensä vihreinä ja innovatiivisina hyväntekeväisyysbrändeinä.

– Tulokset osoittavat, että kun Euroopassa oli ennätyksellisen kuuma kesä, yritykset, jotka ovat vastuussa ilmaston lämpenemisestä, vaikenivat asiasta.

Silvia Pastorelli, Greenpeacen EU:n ilmasto- ja energiakampanjajohtajan mukaan erityisesti automerkit ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa.

– Kyseessä on järjestelmällinen viherpesupyrkimys, joka edellyttää, että kaikki fossiilisten polttoaineiden mainonta ja sponsorointi kielletään lailla kaikkialla Euroopassa, aivan kuten tapahtui tupakan kohdalla, Pastorelli sanoo.

Viime vuonna Greenpeace EU ja muut 40 järjestöä käynnistivät eurooppalaisen kansalaisaloitteen (ECI) vetoomuksen, jolla kielletään fossiilisten polttoaineiden mainonta ja sponsorointi Euroopan Unionissa.

Lue lisää: Eurooppalainen kansalaisaloite vaatii fossiilimainonnan kieltämistä lailla

Lisää aiheesta:

Raportti: Öljyn ja kaasun tuotantosuunnitelmat nostavat lämpötilan katastrofaaliselle tasolle – yhtiöt markkinoivat itseään "osana ratkaisua"PETA kehotti ihmisiä ryhtymään seksilakkoon, jos kumppani syö lihaa: "Siinä ei ole mitään seksikästä"Koronavastaisen virheellisen tiedon levittämisestä on valtaosin vastuussa 12 somesuosikkia, kertoo raportti – joukossa John F. Kennedyn veljenpoikaHaikailetko vetyautojen perään? Autojätti haluaa palauttaa sinut maan pinnalle: ”Kuunnelkaa tieteen ääntä!”Yritysjätti Coca-Cola vetää mainoksensa pois sosiaalisesta mediasta – suuryritykset protestoivat nyt joukolla vihapuhetta vastaanKaru tulos: Nämä 20 jättiyhtiötä ovat aiheuttaneet kolmasosan koko maapallon kasvihuonekaasupäästöistä
GreenpeaceÖljyUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Greenpeace
  • 11.6.09:20
    Aktivismi

    Aktivistit kiipesivät Helsingin aseman kellotorniin – ripustivat jättimäisen banderollin

  • 13.2.10:12
    Liha

    Huomasitko? Ruokakauppojen lihatuotteissa varoitustarroja – tästä on kyse

  • 21.1.15:21
    Tiede

    Hallituksen suunnitelma tiedepaneelien lakkauttamisesta niittää kritiikkiä – näin vastaa Orpo

  • 24.11.202416:07
    Ilmastonmuutos

    Suomalaistoimijat ilmastokokouksesta: "Mikä tänään jätetään tekemättä, on huomenna edessä"

  • 24.11.202406:26
    Ilmastonmuutos

    "Mitätön summa" – ilmastokokouksessa päästiin laihaan sopuun