Harvardin yliopiston tutkijat tarkastelivat suurimpien automerkkien, lentoyhtiöiden sekä öljy- ja kaasuyhtiöiden toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tutkimus paljasti yhtiöiden käyttävän viherpesua laajasti hyödykseen.
Raportti on tähän mennessä tehdyistä tutkimuksista perusteellisin ja laajin tutkimus eurooppalaisista auto-, lento- sekä öljy- ja kaasuyhtiöistä. Tutkimuksen tilasi Harvardin yliopistolta Greenpeace.
Tutkijat tarkastelivat yhtiöiden julkaisuja Twitterissä, Instagramissa, Facebookissa, TikTokissa sekä Youtubessa.
Viherpesua vahvistetaan kuvilla luonnosta
Harvardin tutkijat havaitsivat viesteissä viherpesun eri tyylejä ja keinoja. 67 prosenttia julkaisuista esitteli yhtiöiden liiketoimintaa ”vihreänä innovaationa”.
Tutkimuksessa havaittiin, että vain pienessä osassa julkaisuista viitattiin selkeästi ilmastonmuutokseen.
Joka viides julkaisu käytti hyväkseen urheilua, muotia ja sosiaalista mediaa kääntääkseen huomion pois yrityksen ydinliiketoiminnasta.
Tutkimuksen mukaan yritykset hyödynsivät julkaisuissaan kuvia luonnosta, naisista, muista kuin valkoihoisista ihmisistä, nuorista, julkkiksista ja asiantuntijoista vahvistaakseen viherpesua ja harhaanjohtavaa viestintää.
Useimmat automainokset esittelivät koko automerkkiä vihreänä valintana. Vain joka viides mainos myi tiettyä autoa.

