Viherpesu ja harhaanjohtava viestintä on arkea auto-, lento- ja öljy-yhtiöille Euroopassa, kertoo Harvardin laaja tutkimus

Harvardin yliopiston tutkijat tarkastelivat suurimpien automerkkien, lentoyhtiöiden sekä öljy- ja kaasuyhtiöiden toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tutkimus paljasti yhtiöiden käyttävän viherpesua laajasti hyödykseen.

Raportti on tähän mennessä tehdyistä tutkimuksista perusteellisin ja laajin tutkimus eurooppalaisista auto-, lento- sekä öljy- ja kaasuyhtiöistä. Tutkimuksen tilasi Harvardin yliopistolta Greenpeace.

Tutkijat tarkastelivat yhtiöiden julkaisuja Twitterissä, Instagramissa, Facebookissa, TikTokissa sekä Youtubessa.

Viherpesua vahvistetaan kuvilla luonnosta

Harvardin tutkijat havaitsivat viesteissä viherpesun eri tyylejä ja keinoja. 67 prosenttia julkaisuista esitteli yhtiöiden liiketoimintaa ”vihreänä innovaationa”.

Tutkimuksessa havaittiin, että vain pienessä osassa julkaisuista viitattiin selkeästi ilmastonmuutokseen.

Joka viides julkaisu käytti hyväkseen urheilua, muotia ja sosiaalista mediaa kääntääkseen huomion pois yrityksen ydinliiketoiminnasta.

Tutkimuksen mukaan yritykset hyödynsivät julkaisuissaan kuvia luonnosta, naisista, muista kuin valkoihoisista ihmisistä, nuorista, julkkiksista ja asiantuntijoista vahvistaakseen viherpesua ja harhaanjohtavaa viestintää.

Useimmat automainokset esittelivät koko automerkkiä vihreänä valintana. Vain joka viides mainos myi tiettyä autoa.

Some on ilmastopetoksen uusi näyttämö

Raportin laativat Harvardin Climate Discourse Observatoryn (CDO) ja Algorithmic Transparency Instituten tietojenkäsittelytieteilijät. He analysoivat yhteensä 2325 kesä-heinäkuussa 2022 julkaistua viestiä 12 suurimmalta automerkiltä, viideltä lentoyhtiöltä sekä viideltä fossiilienergiayhtiöltä.

Tutkimusta johtanut Geoffrfrey Supranin mukaan sosiaalinen media on ilmastopetoksen ja viivyttelyn uusi näyttämö, jolla yritykset voivat strategisesti asemoida itsensä vihreinä ja innovatiivisina hyväntekeväisyysbrändeinä.

– Tulokset osoittavat, että kun Euroopassa oli ennätyksellisen kuuma kesä, yritykset, jotka ovat vastuussa ilmaston lämpenemisestä, vaikenivat asiasta.

Silvia Pastorelli, Greenpeacen EU:n ilmasto- ja energiakampanjajohtajan mukaan erityisesti automerkit ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa.

– Kyseessä on järjestelmällinen viherpesupyrkimys, joka edellyttää, että kaikki fossiilisten polttoaineiden mainonta ja sponsorointi kielletään lailla kaikkialla Euroopassa, aivan kuten tapahtui tupakan kohdalla, Pastorelli sanoo.

Viime vuonna Greenpeace EU ja muut 40 järjestöä käynnistivät eurooppalaisen kansalaisaloitteen (ECI) vetoomuksen, jolla kielletään fossiilisten polttoaineiden mainonta ja sponsorointi Euroopan Unionissa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja