Selitys kaksi vuotta sitten ihmisiä ympäri maailmaa piinanneeseen mekkomysteeriin on ehkä vihdoin löytynyt.
Tyttärensä häihin mekkoa etsinyt Cecilia Bleasdale synnytti ilmiön sattumalta. Hän otti 7. helmikuuta 2015 englantilaisessa kaupassa cocktail-mekosta älypuhelimellaan kuvan, joka alkoi levitä blogipalvelu Tumblrin kautta.
Osa ihmisistä näki mekon sini-mustana, osa kulta-valkoisena, vaikka he katsoivat kuvaa samalta näytöltä samaan aikaan. Kuva aiheutti ennennäkemätöntä somekohua, ja mekon väriä kommentoivat niin neurotieteilijät kuin laulaja Taylor Swiftkin.
Erot saattavat johtua ihmisen alitajuisesta käsityksestä siitä, onko mekko varjossa vai ei, osoittaa Journal of Vision -tiedelehden huhtikuun numerossa julkaistu tutkimus.
Jos mekon olettaa olevan varjossa, ihminen laskee automaattisesti valaistuksen vaikutuksen pois kuvasta ja ikään kuin korjaa mekon väriä.
Näet, mitä odotat näkeväsi
Ehkä kiinnostavinta tutkimuksessa on kuitenkin se, millä perusteella ihminen arvioi, missä valossa mekko on.
Aiemman tutkimuksen perusteella ihmiset olettavat kohtaavansa sellaisia asioita, joita he ovat kohdanneet aiemminkin. Jos kuva on epäselvä, ihminen yrittää täyttää puuttuvan tiedon oletuksilla. Tämä on oikeastaan normaalitila, kertoo itsekin mekkopähkinää aikanaan pyöritellyt havaintopsykologi Helsingin yliopistosta.

