Verotietojen kärkeen yritysmyynnillä – mitä menestystarinoista voi oppia?

Vuoden 2014 verotietojen kärjessä oli nyt led-valotekniikkaan erikoistuneen Ledil Oy:n myynyt kaksikko. Molemmat tienasivat noin 27 miljoonaa euroa viime vuonna yritysmyynnillään. 

Mitä näiden miesten menestystarinasta voi oppia?

Veronmaksajain keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtisen mukaan ei ole mitään varsinaista logiikkaa siinä, milloin kannattaa oma yritys myydä omien tulojen maksimoimiseksi.

– Vuodesta toiseen kärkipäässä on yrityksen myyneitä ihmisiä. Henkilöt vaihtuvat vuosittain ja usealle se tapahtuu vain kerran elämässä. Alatkin vaihtuvat, välillä se on remonttitoimintaa ja led-valoja, niin kuin tänä vuonna, edellisenä vuonna se oli pelialaa ja Supercelliä. Lehtinen kuvailee.

Lehtisen mukaan vaihtuvuus tulokärjessä johtuu siitä, että usein yrityksellä on kasvuvaihe, jonka jälkeen yritys tarvitsee lisää pääomaa.

– Silloin irrottaudutaan siitä ja myydään yritys eteenpäin. Se on osa suurempaa kokonaisuutta, sanoo Lehtinen.

Usein kiinnostavia nousevia suomalaisyrityksiä ostavat nimenomaan kansainväliset yritykset. Lehtisen mukaan yritysostoissa ei kuulu katsoa ostajan isänmaata.

– Se looginen ostaja voi olla joku suurempi yritys samalta alalta, joka pystyy täydentämään valikoimaansa. Ei pidä erotella vuohiin ja lampaisiin kotimaisia ja ulkomaisia yrityksiä, toteaa Lehtinen.

Yritysten verosuunnittelu, jonka tarkoituksena on yleensä saada yrityksen veromäärä mahdollisimman pieneksi saa Lehtiseltä synninpäästön.

– Yritysverotus nyt vain on sellaista. Se on maailmalla sellaista ja se on Suomessa sellaista. Suomessa tehtiin viisas ratkaisu, kun yhteisöverokanta laskettiin 20 prosenttiin. Se pitää niitä yritysverotuloja Suomessa.

Tätä Lehtinen perustelee muun muassa sillä, että Suomen yhteisöverotuotot pysyivät lähes samalla tasolla viime vuonna, vaikka veroa alennettiin.

– Esimerkiksi yksi suuri yritys Konecranes yhdistyi amerikkalaisen yrityksen kanssa ja pääkonttori tulee Suomeen. Tämän tarinan opetus on se, että kannattaa pysyä kilpailukykyisenä yritysverotuksessa. Kyllä mekin osamme saamme.

Verottajan mukaan yhteisöveroa maksoi viime vuonna eniten peliyhtiö Supercell, reilut 174 miljoonaa euroa. Kakkosena verottajan listalla on saksalainen lääkeyhtiö Bayer, joka maksoi Suomeen viime vuodelta veroa vajaat 103 miljoonaa euroa.

Lue myös:

    Uusimmat