Vuoden 2014 verotietojen kärjessä oli nyt led-valotekniikkaan erikoistuneen Ledil Oy:n myynyt kaksikko. Molemmat tienasivat noin 27 miljoonaa euroa viime vuonna yritysmyynnillään.
Mitä näiden miesten menestystarinasta voi oppia?
Veronmaksajain keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtisen mukaan ei ole mitään varsinaista logiikkaa siinä, milloin kannattaa oma yritys myydä omien tulojen maksimoimiseksi.
– Vuodesta toiseen kärkipäässä on yrityksen myyneitä ihmisiä. Henkilöt vaihtuvat vuosittain ja usealle se tapahtuu vain kerran elämässä. Alatkin vaihtuvat, välillä se on remonttitoimintaa ja led-valoja, niin kuin tänä vuonna, edellisenä vuonna se oli pelialaa ja Supercelliä. Lehtinen kuvailee.
Lehtisen mukaan vaihtuvuus tulokärjessä johtuu siitä, että usein yrityksellä on kasvuvaihe, jonka jälkeen yritys tarvitsee lisää pääomaa.
– Silloin irrottaudutaan siitä ja myydään yritys eteenpäin. Se on osa suurempaa kokonaisuutta, sanoo Lehtinen.
Usein kiinnostavia nousevia suomalaisyrityksiä ostavat nimenomaan kansainväliset yritykset. Lehtisen mukaan yritysostoissa ei kuulu katsoa ostajan isänmaata.
– Se looginen ostaja voi olla joku suurempi yritys samalta alalta, joka pystyy täydentämään valikoimaansa. Ei pidä erotella vuohiin ja lampaisiin kotimaisia ja ulkomaisia yrityksiä, toteaa Lehtinen.
