Verkko-ostosten osuus kasvaa nopeasti – netistä joululahjoja ostavista puolet ostaa ulkomailta

Yhä suurempi osuus suomalaista tekee ostoksia verkkokaupan kautta. Eniten verkon kautta ostetaan majoitus- ja muita matkailupalveluita sekä lippuja erilaisiin tapahtumiin.

Näitä tuotteita on netistä ostanut kaksi viidestä suomalaisesta. Paljon ostetaan myös vaatteita ja kenkiä, joita on ostanut vuonna 2015 39 prosenttia 16–75-vuotiaasta väestöstä.

Luvut selviävät Tilastokeskuksen tiedoista.

Kasvua nettikaupassa on ollut lähes kaikilla aloilla. Kasvu ei ole Kaupan liitolle yllätys.

– Samanlaisia lukuja on myös meillä. Verkkokauppa tulee päivä päivältä tunnetummaksi. Jotkut käyttävät sitä kaikkiin ostoksiin, jotkut vain kerran vuodessa, kuvailee edunvalvontapäällikkö Tuula Loikkanen Kaupan liitosta.

Hän kuitenkin muistuttaa, että alle kymmenen prosenttia kaikesta tavarasta ostetaan verkosta.

Kirjat ja valokuvaus eivät vedä verkossa

Joissain tuoteryhmissä nettimyynti kuitenkin ottaa takapakkia. Kirjojen ja lehtien myynti verkossa on vähentynyt, kuten myös valokuvaukseen liittyvien tuotteiden ja palveluiden. Myös musiikin nettimyynti on laskenut merkittävästi, vaikka sitä verkosta ostaneiden määrä onkin viime vuodesta kasvanut.

Loikkanen epäilee, että syy voi liittyä tuotteiden kysynnän yleiseen vähenemiseen.

– Tämä menee vähän arvailun puolelle, mutta valokuvaustarvikkeiden kysyntä on voinut vähentyä kännykkäkuvaamisen suosion myötä. Musiikkipalvelut taas voivat syödä kysyntää levyiltä, hän aprikoi.

Valtaosa ostoksista kotimaisista kaupoista

Vaikka verkko on avannut mahdollisuudet tehdä ostoksia ympäri maapalloa, valtaosa ostoksista tehdään kotimaisista verkkokaupoista.

Verkkokauppatilasto 2014:sta mukaan tavaroista 19 prosenttia ostetaan ulkomaisista verkkokaupoista, palveluista 12 prosenttia ja sisällöistä 32.

– Kotimaisen nettikaupan valtti on se, että suomalainen luottaa suomalaiseen. Kun tiedämme kaupan kotimaiseksi, voimme luottaa toimitusvarmuuteen ja siihen, että saamme sitä mitä olemme tilanneet. Samasta syystä esimerkiksi venäläiset luottavat suomalaisiin kauppoihin, Loikkanen kertoo.

Hänen mukaansa suomaliset eivät kuitenkaan välttämättä tiedä, minkä maalaisessa kaupassa asioivat, sillä monella ulkomaisella yrityksellä on suomenkieliset sivut.

30 prosenttia uskoo tekevänsä jouluostoksia verkossa

Kaupan liiton kuluttajille tekemän joulukyselyn mukaan suomalaiset eivät ole lyöneet lukkoon sitä, miten jouluostoksensa tekevät. Lähes puolet vastaajista ei osaa sanoa, tekeekö jouluostoksia myös verkosta. Vastaajista kolmasosa kuitenkin uskoo tällä hetkellä hankkivansa jouluostoksia verkosta. Kasvua viime vuodesta on kolme prosenttiyksikköä.

Kyselyn mukaan tänä jouluna rahan käyttöään lisäävistä jopa yli puolet aikoi tehdä verkko-ostoksia.

Kuluttajakyselystä selviää kuitenkin, että joulun verkko-ostoksia aiotaan tehdä aiempaa useammin myös ulkomailta. Tänä vuonna  48 prosenttia verkkokaupasta ostoksia tekevistä aikoi ostaa sekä kotimaisista että ulkomaisista verkkokaupoista, mikä on kolme prosentia viime vuotta enemmän. Kuusi prosenttia ostaa vain ulkomaisista nettikaupoista.

Netin suurin tuoteryhmä on matkailu

Euromääräisesti suurin verkon tuoteryhmä on matkailu, johon suomalaiset käyttivät vuonna 2014 yhteensä 2496 miljoonaa euroa. Luku selviää Kaupanliiton, Asiakkuusmarkkinointiliiton ja TNS Gallupin julkaisemasta Verkkokauppatilasto 2014 -tilastosta.

Muut suurimmat ryhmät olivat 1082 miljoonalla eurolla elektroniikka ja tietotekniikka, 1052 miljoonalla rahapelit ja vedonlöynti sekä pukeutuminen, johon kulutettiin 790 miljoonaa euroa.

Yhteensä verkkokauppaan kulutettiin 10,5 miljardia euroa.


Lue myös:

    Uusimmat