Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaiset ostavat vaatteita eniten marketeista, urheilukaupoista ja muotiketjuista – suosituin ostospaikka on Prisma

1:53Verkkokauppa valtaa alaa
Julkaistu 22.05.2018 10:09

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Kaupan liitto kertoo, että suomalaisten suosituin vaatteiden ja kenkien ostopaikka on Prisma.

Miten verkkokaupan kasvu muuttaa kauppakeskusten roolia? Katso yllä oleva video!

Naisilla vaateostosten kolmen kärkeen kuuluvat Hennes & Mauritz, Prisma ja K-Citymarket, ja miehillä taas Prisma, Dressmann ja K-Citymarket.

Kaupan liitto kertoo, että viime vuonna vaatekaupassa oli kasvua noin prosentti. Erityisesti verkko-ostokset ja vertaiskauppa kasvoivat, kun vaatetuksen erikoiskauppa ja markettien vaatemyynti kutistuivat. Eniten suomalaiset ostavat vaatteita kuitenkin edelleen marketeista, urheilukaupoista ja kansainvälisistä muotiketjuista.

Suosituimmat liikkeet vaihtelevat paljon paikkakunnittain ja ikäryhmittäin. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla naiset ja miehet suosivat paljon Stockmannia.

Kivijalkakaupoilla vahva asema

Suomessa ei ole vielä havaittavaissa, että verkkokauppa uhkaisi kivijalkakauppoja: 40 prosenttia muodin asiakkaista osti viime vuonna vaatetusta digitaalisesti, lähes 90 prosenttia oli tehnyt ostoksia myös fyysisessä myymälässä.

– Suomalaiset tuntuvat luottavan myyjiin luotettavan tiedon lähteenä, jolloin myyjällä voi olla suuri rooli ostopäätöksen tekemisessä. Myymälä selvästi tukee varsinkin miesten onnistuneita vaateostoksia, sillä he löytävät niitä fyysisistä myymälöistä suhteellisesti naisia useammin, kommentoi Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Mobiilisti vaateostoksia tehdään vähän. 17 prosenttia asiakkaista oli ostanut vaatteita tai kenkiä älypuhelimella tai tabletilla viime vuonna. Tiedonhakua liikkeistä, tuotteista ja hinnoista tekee mobiililla kuitenkin yli puolet asiakkaista.

Eniten ostavat yli 50-vuotiaat naiset

Miestenvaatekaupan odotetaan kasvavan globaalisti naistenvaatteita nopeammin. Siitä huolimatta 57 prosenttia suomalaisista muodin kuluttajista on vielä naisia, ja suurin kuluttajaryhmä on yli 50-vuotiaat naiset. Toiseksi suurin ryhmä on yli 50-vuotiaat miehet.

Kaupan liiton mukaan suurin syy sille, että ostos koetaan onnistuneeksi, on hinta. Hinnan merkitys korostuu varsinkin verkkokaupasta ostaessa.

Hinnan lisäksi onnistuneen ostoksen kauppaan päädytään aikaisempien kokemusten perusteella, ja fyysiseen myymälään myös hyvän sijainnin ja laatumielikuvan vuoksi. Digitaalisilla kanavilla onnistuneisiin ostospaikkoihin houkuttelee myös hyvä valikoima.

Kaupan liiton selvitys on tehty Tilastokeskuksen virallisiin tilastoihin ja Statistan Consumer Market Outlookiin sekä erilliseen kuluttajatutkimukseen nojaten. Kuluttajatutkimuksen otos on 2 032 yli 15-vuotiasta mannersuomalaista. Aineisto kerättiin maalis-huhtikuussa.

Lähde: Kaupan liitto

***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Temun ja Sheinin aggressiivinen markkinointi luo paineita ostaa somehehkutettuja tuotteita: "Selvästi vaikuttanut suomalaisnuoriin"Ruokaa halvemmalla: Suomalaisilla on nyt selvät säästökeinot – "Vaikutukset näkyvät lompakossa heti"Huippuvinkit verkkokirppareille niin ostajille kuin myyjillekin: "Parhaat herkut ostetaan minuuteissa"Suomalaiset ovat hulluina markettien vaatteisiin – MTV Uutiset selvitti, miksi "ruokakauppamuoti" myyOstitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos Verkko-ostosten osuus kasvaa nopeasti – netistä joululahjoja ostavista puolet ostaa ulkomailta
Kauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kauneus ja tyyli
  • Eilen14:15
    Asusteet

    Suoraan töistä pikkujouluihin? Näin loihdit arkiasusta hetkessä juhlavamman

  • 29.10.15:59
    Milano-Cortina 2026

    Näissä asuissa Suomi osallistuu Milano-Cortinan talviolympialaisiin

  • 29.10.09:42
    Takaisinvedot

    Vauvanvaatteissa vakava vaara – ota nämä heti pois käytöstä!

  • 28.10.12:52
    Muotimaailma

    Sami Sykkö nimeää suomalaisten muotimerkkien helmasynnin

  • 24.10.12:51
    Ihonhoito

    Asiantuntijat varoittavat kosmetiikan karkkituotteista: "Erityisen haitallisia nuorille"