Kaupan liitto kertoo, että suomalaisten suosituin vaatteiden ja kenkien ostopaikka on Prisma.
Miten verkkokaupan kasvu muuttaa kauppakeskusten roolia? Katso yllä oleva video!
Naisilla vaateostosten kolmen kärkeen kuuluvat Hennes & Mauritz, Prisma ja K-Citymarket, ja miehillä taas Prisma, Dressmann ja K-Citymarket.
Kaupan liitto kertoo, että viime vuonna vaatekaupassa oli kasvua noin prosentti. Erityisesti verkko-ostokset ja vertaiskauppa kasvoivat, kun vaatetuksen erikoiskauppa ja markettien vaatemyynti kutistuivat. Eniten suomalaiset ostavat vaatteita kuitenkin edelleen marketeista, urheilukaupoista ja kansainvälisistä muotiketjuista.
Suosituimmat liikkeet vaihtelevat paljon paikkakunnittain ja ikäryhmittäin. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla naiset ja miehet suosivat paljon Stockmannia.
Kivijalkakaupoilla vahva asema
Suomessa ei ole vielä havaittavaissa, että verkkokauppa uhkaisi kivijalkakauppoja: 40 prosenttia muodin asiakkaista osti viime vuonna vaatetusta digitaalisesti, lähes 90 prosenttia oli tehnyt ostoksia myös fyysisessä myymälässä.
– Suomalaiset tuntuvat luottavan myyjiin luotettavan tiedon lähteenä, jolloin myyjällä voi olla suuri rooli ostopäätöksen tekemisessä. Myymälä selvästi tukee varsinkin miesten onnistuneita vaateostoksia, sillä he löytävät niitä fyysisistä myymälöistä suhteellisesti naisia useammin, kommentoi Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Mobiilisti vaateostoksia tehdään vähän. 17 prosenttia asiakkaista oli ostanut vaatteita tai kenkiä älypuhelimella tai tabletilla viime vuonna. Tiedonhakua liikkeistä, tuotteista ja hinnoista tekee mobiililla kuitenkin yli puolet asiakkaista.