Veho luopuu kolmen brändin myynnistä – taustalla suomalaisten innostus: "Yhden merkin strategia selkeyttää toimintaympäristöä"

Tamperelainen bussikuski"kouluttaa"Mersu-miestä 1:15
Videolla tamperelainen bussikuski antaa Mersu-kuskille oppitunnin.

Muiden kuin Daimlerin merkkien jälleenmyynti loppuu, kertoo Kauppalehti. Veho keskittyy puhtaasti Mercedes-Benziin.

Veho lopettaa muiden kuin Daimlerin merkkien jälleenmyynnin vuoteen 2021 mennessä.

– Škodan, Fordin ja Hondan brändit putoavat pois kuluvan strategiajakson aikana eli vuoden 2021 loppuun mennessä, kertoo Vehon toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen Kauppalehdelle.

Maahantuojana Veho keskittyi Daimlerin brändeihin eli käytännössä Mercedes-Benziin jo vuonna 2017. Silloin se myi Citroënin ja Peugeotin maahantuonnin Bassadone Automotive Groupille.

Seuraavina vuosina muutoksia myymälöissä

Tänä vuonna PSA:n merkit poistuvat kokonaan Vehon myymälöistä, kun Metroauto ostaa Vehon Tampereen-toimipisteen Citroën ja Peugeot -liiketoiminnan. Kauppa toteutuu viimeistään 30. päivä kesäkuuta. Samalla loppuu myös PSA:n merkkien huolto. Tampereella Veholla säilyy kuitenkin peltivauriokorjaamo, joka korjaa myös PSA:n autoja.

Seuraavien vuosien aikana siis myös loput Daimleriin kuulumattomat brändit katoavat Vehon myymälöistä. Henkilöautopuolella Daimlerilla on Mercedes-Benzin lisäksi myös Smart. Lisäksi repertuaariin kuuluvat Daimlerin hyötyajoneuvot.

– Kun tällainen päätös on kerran tehty, niin se ei välttämättä tarkoita, että Škoda, Ford ja Honda pysyvät mukana vuoden 2021 loppuun asti, mutta pidämme tietenkin kiinni olemassa olevista sopimuksista ja huolehdimme kaikkien merkkien asiakkaistamme, Ruotsalainen sanoo.

Kuorma-autopuolella Veho jatkaa Sisun huolto- ja varaosatoimintaa.

Mercedes-Benzien kanta kasvanut merkittävästi

Ruotsalaisen mukaan Mercedes-Benzien kanta Suomessa on kasvanut viime aikoina merkittävästi, mikä mahdollistaa yhden merkin myyntiin ja jälkimarkkinointiin keskittymisen.

– Uudet Mercedekset ovat käyneet hyvin kaupaksi, mutta rinnakkaistuonti on vielä sitä suurempaa. Ajoneuvokanta on kasvanut sille tasolle, että yhden merkin strategia on mahdollista.

Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin 6 050 Mercedes-henkilöautoa ja 1 925 pakettiautoa. Maahan tuotiin käytettynä lähes 40 000 autoa, joista Mercedeksiä oli 8 369. Niistä merkittävä osa on alle kymmenvuotiaita, merkkihuollossa käyviä autoja.

– Vehon omassa käytettyjen tuonnissa puhutaan tällä hetkellä sadoista autoista, mutta myös tätä liiketoimintaa kehitetään määrätietoisesti.

"Yhden merkin strategia selkeyttää toimintaympäristöä"

Ruotsissa Vehon liikkeissä myydään ainoastaan Mercedeksen henkilöautoja ja hyötyajoneuvoja, ja malli on todettu toimivaksi.

Ruotsissa Veho on jälleenmyyjä, maahantuonti on Daimlerin omistuksessa.

– Yhden merkin strategia selkeyttää toimintaympäristöä. Meidän ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen, vaan lokalisoimme asiat, jotka valmistaja tekee, Ruotsalainen sanoo.

Veholle Suomi on merkittävä markkina, mutta kasvunäkymät ovat parhaat ulkomaantoiminnoissa, Ruotsissa ja Baltian maissa.

Lue myös:

    Uusimmat