Vauhtipyöräilyssä naiset uskaltavat ylittää itsensä: "Ei tarvitse pelätä niitä miehiä, jotka ajavat miljoonaa"

Haastavat ajo-olosuhteet, liukkaat reitit – ja silti nämä naiset ottivat vauhtia voidakseen hypätä polkupyörällä hyppyristä. 

– Kaikissa vauhtilajeissa on aina omat riskinsä. Naiset ovat kuitenkin lähtökohtaisesti miehiä varovaisempia kuskeja, joten naisilla vakavia loukkaantumisia tulee suhteessa vähemmän. Tällä leirillä ei yhtä lievästi venähtänyttä olkapäätä lukuun ottamatta kukaan 70 osallistujasta loukkaantunut, Akira, 36, kertoo.

Hän oli yksi vauhti- eli alamäkipyöräilyleirin osanottajista. 

Mikä alamäkipyöräily?

Alamäkipyöräilyssä reitit ovat aina ”alamäkeen”. Reitillä on hyppyreitä ja/tai pudotuksia. Reitit ovat lyhyempiä kuin enduropyöräilyssä, ja vauhti on kovempi. Radat ovat usein laskettelukeskuksissa, ja mäen päälle noustaan hissiavusteisesti.

Enduropyöräily on kovassa kasvussa oleva maastopyöräilyn alalaji. Enduropyöräilyssä reitit ovat pidempiä, ja reiteillä on polkuosuuksia myös ylämäkeen. Hyppyrit ja pudotukset ovat merkittävästi pienemmässä roolissa kuin alamäkipyöräilyssä.


Kuva: Pekka Raiski

Leirin järjestivät suomalaiset Elise Kulmala ja Salla Oksanen, jotka ovat harrastaneet sekä alamäkipyöräilyä että enduropyöräilyä jo vuosia. Molemmat ovat myös lajin SM-tason kärkeä: Oksanen sijoittui kolmanneksi tämän vuoden Enduron SM-Cupissa.

– Naiset järjestävät leirin juuri sen takia, että sekä alamäki- että enduropyöräilyn kokeileminen on helpompaa, kun on kunnon opastajat ja tarvittaessa kaikki varusteet ja pyörät saa vuokrata leiripaikalta. Naisilla kynnys miesvoittoisten vauhtilajien kokeilemiseen on verrattain korkea. Naisporukassa ensi kertaa ajaminen koetaan helpommaksi, kun ei tarvitse pelätä ”niitä miehiä, jotka ajavat miljoonaa”, Akira kertoo.

Leirillä oli tarjolla opetusta alkeista SM-tasoisten ratojen optimaliseen ajamiseen. 

– Eli toiset aloittivat päivänsä harjoittelemalla pyörän hallintaa hiekkakentällä, ja taitavimmat painelivat heti ajamaan mustia reittejä ja hyppimään useiden metrien ilmalentoja. Vanhin leiriläinen oli yli 50-vuotias, Akira kertoo.

– Mukana oli ihan peruspyöräilytaidot omaavia, eli niin sanotusti ”jopolla kaupungissa” -ajavia. Hekin nousivat päivän aikana jo hissillä pyörän kanssa ja ajoivat helpoimpia ratoja Sappeen keskuksessa. 

Leirillä oli mukana myös useita äitejä, joiden lapset harrastavat vauhtipyöräilylajia. Akiran mukaan tämä kannustaa ja yhdistää perhettä.

– Leiriläiset juttelivat toisilleen, vaikkeivät tunteneet entuudestaan, ja yhteisöllisyyden tunne oli vahva. Jokainen leiriläinen voitti itsensä päivän aikana, eikä kukaan lopettanut päivää kesken, vaikka ajokamat, kengät, hanskat ja kaikki olivat aivan läpimärkiä jo lounastauolle mennessä.

Inkeri palkittiin Miss Pussy Camp -palkinnolla

Leiripäivänä satoi koko päivän. Ajo-olosuhteet olivat haastavat, reitit liukkaita ja vauhdin ottaminen hyppyriä varten oli haastavaa. 

– Se, miten paljon kaikki hymyilivät, oli lähes hämmentävää. Kaikki kannustivat toisiaan, vaikkeivät tunteneetkaan. Ketään ei painostettu kokeilemaan mitään liian vaikeaa, mutta kun näki samantasoisten suoriutuvan jostain osuudesta, oli helppo tehdä perässä ja onnistua.

– Leirin lopussa palkittiin jokaisesta ryhmästä muun muassa parhaista ajolinjoista ja parhaiten värikoordinoidusta ajo-asusta. Myös ”Miss Pussy Camp” valittiin, ja valintaperusteena oli toisten tsemppaaminen ja oma, rohkea, hyvä asenne. Tittelin sai kahden nuoren poikakuskin äiti, Inkeri. Hän viettää usein viikonloppuja pyörän päällä hyppien isoista hyndistä (hyppyri, toim.huom.) poikiensa kanssa!

Pieni alamäkipyöräily-sanasto

Syndit = Suojat

Hyndä = Hyppyri

Ländi = (Hyppyrin) alastulo

Gäppi = Hyppyrin nokan ja alastulon välinen monttu

Ländätä = Tulla/laskeutua alastuloon

Vetää pitkäksi = Tulla liian pitkälle eli tasaiselle alastulossa. Myös mutkassa voi vetää pitkäksi, jolloin seurauksena on ulosajo.

Jäädä vajaaksi = Liian hiljainen vauhti tai väärä tekniikka nokalla aiheuttaa hypyn vajaaksi jäämisen. Pyörä osuu laskeutumiskummun etuosaan ja aiheuttaa merkittävän kaatumisriskin.

Dead sailor = Kuski, joka ei tiedä, mitä tekee ilmalennon tai alastulon aikana.

OTB = Over the bar, lentää ohjaustangon ylitse.

Nose manual = Pelkällä eturenkaalla ajaminen. Jos kuski on pyörän päällä liian edessä, painopiste siirtyy liiaksi eturenkaalle. Nose manualilla alastuloon ländääminen aiheuttaa hyvin helposti otb:n!

Videolla nähdään taidonnäytteitä täysin ensikertalaisten suorittamina, ja hurjia ilmalentoja lajia pidempään harrastaneiden toteuttamina. Ohjaajia lukuun ottamatta kaikki videolla näkyvät kuskit ovat naisia.

Lue myös:

    Uusimmat